MORGONDAGENS DAGSTIDNING – måndag 28 juli 2025

måndag 28 juli 2025

Ny säsong av Historieätarna

publicerad 24 augusti 2016
Programledarna Erik Haag och Lotta Lundgren

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

115 470 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Det står nu klart att det populära och uppskattade programmet Historieätarna kommer tillbaka till SVT i höst, till svenska folkets stora lycka.

Sedan starten 2012 har Historieätarna blivit ett av SVT:s mest populära program. Programmet utgörs av att programledarna Erik Haag och Lotta Lundgren i varje avsnitt besöker en historisk tid i svensk historia och bland annat äter den mat som man gjorde vid den tiden.

I november är det dags för en ny säsong där Erik och Lotta ska uppleva svunna tider i svensk historia.

”Precis som tidigare äter, dricker, lever, jobbar, pratar och leker sig programledarna Lotta Lundgren och Erik Haag igenom varje epok. Deras syfte: att komma åt upplevelser och insikter som den vanliga historieskrivningen förbisett: korsetter och förstoppning, barkbröd och finkelfyllor, folktro och vardagstristess, drömmar och verklighet, relationsproblematik och forna tiders fritidssysselsättningar”, skriver SVT på sin hemsida.

I den kommande säsongen tar programledarna med oss till bland annat 1950-talet, den gustavianska tiden, 1990-talet och 1600-talet.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Svensk dokumentär exponerar könsstympningsindustrin

HBTQ-lobbyn

publicerad Idag 16:37
– av Jan Sundstedt
Regissören Tobias Elvhage sätter industrin bakom könsdysfori under lupp.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

115 470 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


I USA har postmoderna föreställningar om kön skapat en unik sjukdomsindustri. Den Stockholmsbaserade regissören Tobias Elvhage har grävt djupare i denna industri och hur den arbetar i det nya dokumentärdramat Gender Transformation: Den okända verkligheten.

För inte så många år sedan var ord som ”könsdysfori”, ”transsexualitet” och ”könsneutrala pronomen” främmande begrepp. Under det senaste decenniet har dessa dock lagt grunden till en snabbt växande industri.


Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 22 augusti 2023.


Vilka är egentligen orsakerna bakom den dramatiska ökningen av så kallad ”könsdysfori” – det vill säga uppfattningen att man är född med fel kön? Varför intresserar sig förskolor, skolor, politiker och storföretag för könsidentitet och hbtq-frågor? Varför tystas kritiska röster så hårdnackat ned av etablissemanget?

Det är några av frågorna som Tobias Elvhage under en tid har undersökt och nu försöker besvara i dokumentärdramat Gender Transformation: Den okända verkligheten.

”Ocensurerad inblick”

I USA har frågan ibland kommit upp i den annars hårt begränsade debatten, inte minst via den kanadensiske psykologen Jordan B. Peterson.

År 2016 överraskades Jordan Peterson av aktivistiska studenter vid universitetet i Toronto som krävde att bli tilltalade med önskat pronomen – vilket Kanadas parlament sedermera drev som en politisk fråga under beteckningen Bill C-16.

Även utanför USA:s gränser har frågan sedan ett antal år präglats av ett mycket infekterat debattklimat, inte minst i Sverige, där starka intressen vill ändra lagstiftningen och öppna upp för barn och ungdomar att i tidig ålder och utan föräldrarnas medgivande manipulera sin biologiska könstillhörighet.

Elvhage vill med dokumentären visa på konsekvenserna av detta.

”Genom flera unga transpersoners verkliga erfarenheter och intervjuer med experter ger detta dokudrama en ocensurerad inblick i krafterna bakom denna rörelse och avslöjar okända historier som du aldrig har hört i andra medier”, lyder filmens egen beskrivning av projektet.

Med hjälp av liveintervjuer och rekonstruktioner får tittaren ta del av ett flertal transungdomars verkliga berättelser och upplevelser i olika skeden av sin transformering.

Bland de experter som intervjuas och medverkar i filmen återfinns Dr. Michael Laidlaw, endokrinolog; Dr. Katherine Welch, läkare; Dr. Miriam Grossman, författarinna och talare; terapeuten och socialarbetaren Pamela Garfield; advokaten Erin Friday och Kali Fontanilla, lärare och grundare av Exodus Institute.

Dokumentären har ännu inte visats på svenska biografer eller recenserats av etablerade svenska medier. Filmen vann pris vid Manhattan Film Festival 2023 och har deltagit i flera internationella indie-festivaler.

Foto: Gender Transformation

Så ser du filmen

Filmen är en originalproduktion av Epoch Media och finns att se på gendertransformation.com för 4 dollar.

 

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Radikalfeminismens facit: ”Så många förstörda liv”

Radikalfeministen Kate Milletts syster Mallory berättar i denna artikel om sin upplevelse inifrån den moderna kvinnorörelsens begynnelse och hur den lett fram till ett fördärv av den västerländska familjen. Översättning och bearbetning av Julia Caesar.

publicerad Igår 17:35
Kvinnokampen i USA, "Women’s Liberation"

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

115 470 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Alla som kan sin feminismhistoria vet att det började med Betty Friedan, Kate Millett och Germaine Greer. Det var deras insatser som var startsignalen för ”Womens’ Lib” (Womens’ Liberation Movement), som med början på 1960- och 70-talen skulle komma att sprida sig över hela den icke-muslimska världen.

Betty Friedan (1921-2006) var först med sin bok ”Den feminina mystiken” (1963). Sedan kom Kate Millett (1934-2017) med ”Sexualpolitiken” (1970), samtidigt som australiensiska Germaine Greer (född 1939) med ”Den kvinnliga eunucken” (1970).


Artikeln publicerades urspungligen på Nya Dagbladet 20 februari 2018


Ett halvsekel senare lever vi i feminismens baksmälla, och inga smärtstillande medel hjälper mot insikterna om vad denna i grunden marxistiska rörelse har fört med sig och fortfarande för med sig, inte bara för kvinnorna utan också för männen, barnen och hela mänskligheten.

När kvinnorna går fel följer männen efter.” – Mae West

Socialism är misslyckandets filosofi, okunnighetens krig och avundens evangelium; dess inneboende avsikt är att dela eländet lika.” – Winston Churchill

Feministikonen Kate Millett avled i höstas, 82 år gammal, i hjärtstillestånd. Två år före hennes död skrev hennes syster Mallory Millett en artikel där hon obarmhärtigt avslöjar sina egna upplevelser och åsikter om resultatet av systerns och andra kvinnoaktivisters radikalfeminism:

Så många förstörda liv.”

Det märks att Mallory Millett har kämpat hårt och länge med den lojalitetskonflikt som ligger i att öppet och offentligt ta avstånd från sin egen syster och hennes ideologi.

Hon skriver:

”Om du ser ett förräderi i det jag skriver, ett förräderi mot min syster: jag har kommit att identifiera mig med människor som Svetlana Stalin (Allilujeva) eller Juanita Castro; människor som talar klarspråk om en familjemedlem som har gjort stor skada.”

Jag, Julia Caesar, har översatt och redigerat Mallory Milletts artikel nedan.

Originalet går att läsa här.


 

”Jag gick ut universitetet som kommunist och ateist, precis som min syster Katie hade gjort sex år före mig. Efter flera år utomlands var jag nyskild och höll på att skapa ett nytt liv för min dotter och mig när Katie sa:

Kom till New York! Vi gör revolution! Vi bygger upp en nationell kvinnoorganisation, och du kan bli en del av den.”

Jag hade inte träffat henne på flera år. Så började min period som omedvetet vittne till historien. Jag bodde hos Kate och hennes japanske make, Fumio, när hon avslutade sin första bok, en doktorsavhandling vid Columbia University, ”Sexual Politics.” Det var 1969.

Kate erbjöd mig att gå med henne på ett möte hos en vän, Lila Karp. De kallade det en ”medvetandehöjande grupp”, en typisk kommunistisk övning, något som praktiserades i det maoistiska Kina. Vi samlades kring ett stort bord, och ordföranden öppnade mötet med litanior, något som liknade en katolsk mässa. Men nu var det marxism som predikades.

Varför är vi här idag?
– För att göra revolution!

Vilken typ av revolution?
– Kulturrevolution!

Och hur gör vi kulturrevolution?
– Genom att förstöra den amerikanska familjen!

Hur förstör vi familjen?
– Genom att förstöra den amerikanske patriarken!

Och hur förstör vi den amerikanske patriarken?
– Genom att krossa hans makt!

Hur gör vi det?
– Genom att förstöra monogamin!

Hur kan vi förstöra monogamin?
– Genom att främja promiskuitet, erotik, prostitution och homosexualitet!

Det de sa gjorde mig målös. Jag trodde inte mina öron. Vad var det här för människor?

De fortsatte med en lång diskussion om hur man går vidare mot de här målen genom att inrätta en nationell organisation för kvinnor. Det var tydligt att vad de ville ha var inget mindre än en fullständig dekonstruktion av det västerländska samhället. Strategin var att invadera varenda amerikansk institution. De måste alla infiltreras av ”revolutionen”: media, utbildningssystem, universitet, gymnasium, skolstyrelser. Sedan rättsväsendet, lagstiftarna, och även bibliotekssystemet.

De var som ett gäng fantasifulla och bortskämda barn. Själv var jag i chocktillstånd efter att ha bott i länder i tredje världen i flera år utan att kunna resa tillbaka till USA. Jag var en av dem som, när de återvände till amerikansk mark, kände extas när de var hemma i USA. Jag knäföll på marken och täckte den med kyssar. Jag hade insett hur fantastiskt mitt födelseland är och brydde mig inte om vad någon annan tyckte, eftersom de inte hade sett vad jag hade sett eller varit där jag hade varit. Jag hade vuxit ifrån kommunismen från min universitetstid.

Hur kunde tolv respektabla amerikanska kvinnor – privilegierade akademiker vid fina institutioner, med avancerade universitetsgrader, intelligenta och resonabla – hur kunde de tro att de skulle lyckas med sådan ondskefull grandiositet? Och varför?

Jag avfärdade det som luftslott. Jag fortsatte med mitt nya liv i New York, medan min syster blev känd för sina böcker och presenterades på omslaget av Time Magazine. Time kallade henne ”kvinnorörelsens Karl Marx”. Orsaken var att hennes bok innehöll en kurs i marxism för kvinnor.

Hennes tes var att familjen är en plats för slaveri, där mannen är förtryckare och kvinnan och barnen är proletariatet. Det enda hoppet för kvinnors befrielse är att springa för livet. Detta var den nya kvinnorörelsen. Kate Milletts böcker trollband de akademiska klasserna, och snart infördes ”kvinnostudier” vid högskolor över hela landet med hennes böcker som obligatorisk läsning.

Föreställ dig att en flicka på 17 eller 18 år sitter vid köksbordet med sin mamma. Mamman studerar kursplanen för dotterns första år på college. Där finns en kurs som heter ”Women’s Studies”.

Hmmm, det kan vara intressant”, säger mamman. ”Kanske kan du få något ut av det här.”

Hur skulle hon kunna misstänka att det här är en kurs där hennes dotter kommer att lära sig att hennes pappa är en skurk? Att hennes mamma är en dåre som tillåter en man att förslava henne med barbariska metoder som monogami, familjeliv och moderskap? Ett sådant slöseri med hennes talanger!

Flickan får inte följa i sin mammas fotspår. Det skulle vara att underkasta sig ett liv som redskap för någon dominerande man, en förtryckare som har hypnotiserat henne med trick som romantisk kärlek. ”Låt dig aldrig luras in i detta bedrägeri”, får hon lära sig. Men även om män inte är något att ha bör hon använda sig av dem för sin egen orgasmiska tillfredsställelse. Hon ska ligga med så många män som möjligt för att vara obunden och fri.

När professorerna i kvinnostudier är klara med din dotter kommer hon att vara ett skal av den oskyldiga flicka du kände, övertygad om att hon, även om hon ligger med varenda kille, inte bör bli gravid. Som utövare av promiskuitet blir hon expert på tekniker för att förebygga graviditet, i synnerhet abort.

Målet med kvinnors frigörelse är att få varje kvinna att förlora all empati för pojkar, män och spädbarn. De känsligaste aspekterna av hennes själ förråas tills hon inte har någonting emot att mörda sitt eget barn i livmoderns varma lilla skyddsrum. Hon kommer att bli undervisad om att hon, för att bli en fri kvinna, måste bryta mot lagen. Det är helt rimligt, eftersom all västerländsk lag, sedan Magna Charta och till och med tidigare, är en sammansvärjning av den onde vite mannen, vars verkliga syfte är att tvinga henne till slaveri.

Bryt mot lagen! Var en rebell! Var trotsig!”
Alla kvinnor är prostituerade”, kommer hon att få veta.

Du är antingen väldigt smart och använder sex för ditt eget nöje och utveckling som helt fri människa, precis som män, genom att vara promiskuös.

Eller du kan vara en professionell prostituerad, en lönsam affär för kvinnor.

Eller du kan låta dig duperas som din mamma och prostituera dig själv för en enda man, och därigenom låta dig kontrolleras av ”förtryckaren”. Alla gifta kvinnor är ”enmanshoror”.

Det finns inget slut på de absurditeter din unga dotter kommer att bli övertygad om att svälja.

Jag hoppar från kille till kille så mycket som jag vill, och ingen kan stoppa mig, för jag är frigjord!”

Med andra ord kommer de här människorna att göra din dotter till en slampa med min systers böcker som instruktionsmanualer.

Foto: Pixabay

Hon kommer att berätta för dig:

Jag kommer nog aldrig att gifta mig, och om jag gör det kommer det att vara efter att jag har etablerat min karriär” – vilket i dag ofta betyder aldrig.

Jag ska behålla mitt eget namn, och jag vill verkligen inte ha barn. De är så besvärliga och är bara i vägen.”

De kommer att säga till henne:

Låt inte någon man degradera dig genom att låta honom öppna dörrar för dig.”

Att bli kallad ”dam” är en förolämpning.”

Ridderlighet är ett medel för ägande.”

Jag känner kvinnor som föll för den här trosbekännelsen när de var unga och som nu, i 50-60-årsåldern, gråter av sorg över de barn som de aldrig kommer att få och som de kallblodigt tog livet av för att värna den tomma, kärlekslösa framtid som de nu lever i utan att kunna gå tillbaka.

Var är mina barn? Var är mina barnbarn?” snyftar de.

Många gånger har jag fått höra:

Din systers böcker förstörde min systers liv!”

Bette Davis (1908-1989)

Under samma tid som de här kvinnorna invaderade våra institutioner förändrades den amerikanska kvinnans karaktär drastiskt av förebilder som Rosalind Russell, Bette Davis, Deborah Kerr, Eva Arden, Donna Reed, Barbara Stanwyck, Claudette Colbert, Irene Dunn, Greer Garson. De var enastående kvinnor som inte behövde några maktlektioner och vars egna personligheter, liksom de karaktärer de tolkade, var starka och tydliga i konturerna. Deras röster var så olika att du kunde urskilja dem med detsamma.

Vi kände alla Rita Hayworths röst.

Vi kände alla Katherine Hepburns röst.

Kvinnorna i dagens Hollywood, efter den stora kvinnobefrielsen, ser alla exakt likadana ut, och deras röster låter likadant, dessa Julies och Jessicas! Den amerikanska kvinnans karaktär har snedvridits av den skadliga rörelse som kallas feminism. Varifrån kom den här vulgära, tatuerade, laglösa varelsen som utan att blinka mördar sitt barn och sedan går för att festa utan att känna något samvete eller ånger? Och detta under en så kort fas i historien?

Rita Hayworth (1918-1987). Foto: 20th Century Fox

När kvinnorna vid Lila Karps bord i Greenwich Village bestämde sig för att förstöra den amerikanska familjen genom att övertala unga kvinnor att hata västerländsk lag, män och äktenskap, fullföljde de precis vad de menade. Deras önskan – jag bevittnade det vid flera möten tills jag blev sjuk av deras hat – var att slita isär det amerikanska samhället, familjen och ”den patriarkale slavägaren”, det vill säga den amerikanske mannen.

Mao Zedong (1893-1976)

Vi är alla så upptagna med att gratulera varandra, eftersom Ronald Reagan ”vann det kalla kriget utan att skjuta ett enda skott” att vi helt missar sanningen – att Mao, med sin lilla röda bok, och Sovjet vann det kalla kriget utan att skjuta ett enda skott genom att ta över våra kvinnor, våra unga och sinnena på alla dem som låter sig handledas av Noam Chomsky och Howard Zinns läroböcker.

Om du ser ett förräderi i det jag skriver, ett förräderi mot min syster: jag har kommit att identifiera mig med människor som Svetlana Stalin (Allilujeva) eller Juanita Castro; människor som talar klarspråk om en familjemedlem som har gjort stor skada.

Lojalitet kan vara mycket destruktivt. Jag har varit en av de tysta, men till slut öppnar jag munnen. Flickor har utsatts för något ont i åratal. Det är ondska. Jag mår illa av det. Massförstörelsen, det oundvikliga resultatet av alla socialistiska/kommunistiska experiment, lämnar spillror efter sig.

Så mycket grace, kvinnlighet och skönhet som har gått förlorade.

Så många förstörda liv.”

 

Mallory Millett

 

Denna artikel har tidigare översatts till svenska och publicerats på Julia Caesars blogg

Om artikelförfattaren

Mallory Millett bor sedan 20 år tillbaka i News York City med sin make. Hon är chefsekonom på flera amerikanska företag och medlem i The David Horowitz Freedom Center.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Utställningen ”Nordbor” – ett måste för historieintresserade

publicerad Igår 16:05
– av Jan Sundstedt
Gustav Vasa innanför huvudentrén på Nordiska museet.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

115 470 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Nordiska museets utställning ”Nordbor” tog över fem år att färdigställa och resultatet är snudd på häpnadsväckande. En extra krydda är det faktum att man storsatsat på hittills okända levnadsöden, som samsas med mer välkända karaktärer.

Nordiska museets senaste utställning ”Nordbor” har äntligen sett dagens ljus efter åratal av planering och noggranna förberedelser. Fokus ligger på Nordens historia under de senaste 500 åren med start år 1500, det århundrade då många historiker menar att den moderna svenska staten grundlades.


Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 19 februari 2024.


”Nordbor” tar besökarna på en tidsresa över ett helt våningsplan med hela 27 rum och visar upp över 4 000 föremål och bilder. Varje historisk period, från 1500-talet till 2000-talet, belyses med specifika teman och händelser som format Nordens utveckling.

Resultatet överträffar förväntningarna med enastående detaljrikedom och unika artefakter.

Nordiska Museet Stockholm
Nordiska Museet i Stockholm. Foto: Nya Dagbladet

Barnmorskor, konditorer och kungar

Den storslagna utställningen, som passande nog markerar avslutningen av museets 150-årsjubileum (2023), introducerar oss dessutom till 22 verkliga personer vars levnadshistorier tidigare varit förbisedda i litteraturen och på museerna.

Bland dessa finner vi resenären Samuel Kiechel från 1500-talet, godsägaren Maria Sofia De la Gardie från 1600-talet, barnmorskan Catharina Koberg från 1700-talet och konditorn Wilhelm Davidson från 1800-talet, som alla delar scenen med mer välkända figurer som Gustav Vasa, Karl XII, Gustav III och August Strindberg.

Särskild uppmärksamhet ägnas åt den samiska kulturen som fungerar som en röd tråd genom utställningen. Med omkring 300 samiska föremål från museets samlingar visas en mångfald av artefakter, inklusive unika teckningar av författaren och konstnären Johan Turi (1854-1936).

Nordbor samer Nordiska Museet
Några av de samiska föremål som visas på utställningen ”Nordbor”. Foto: Nya Dagbladet.

Gällande 1500-talet (Äldre Vasatiden) utforskar utställningen inte bara den samiska kulturen utan även Gustav Vasas regeringstid, kyrkans ställning i landet och Sveriges inblandning i olika krig.

1600-talet (Stormaktstiden) kastar ljus över folkets lidande på grund av krigen. Krigen tvingade staten att höja skatterna och påföra ytterligare bördor på redan hårt ansatta människor.

1700-talet (Frihetstiden) fokuserar på Gustav III:s regeringstid och spridningen av borgerligheten, samtidigt som upplysningstidens idéer om jämlikhet och välfärd börjar få fäste. Här behandlas även Karl XII:s öde år 1718.

1800-talet (Union och Industrialisering) belyser upplysningstidens framsteg, acceptansen av religionsfrihet och ökningen av nykterhetsrörelsen. Samtidigt som folket led av sviterna efter århundraden av krig tog Sveriges socialdemokratiska arbetareparti (SAP) form år 1889 och kafékulturen blev en populär fritidssyssla.

Nostalgitripp

Vad 1900- och 2000-talet anbelangar – århundraden som många besökare själv upplevt och upplever – får man vackert bege sig till Nordiska Museet själv för att veta vad som där väntar. Jag törs lova så mycket som att man inte blir besviken.

Den som hade pojk- eller flickrum under senare halvan av 1900-talet får en resa längs minnenas väg som verkligen håller måttet.

Nordbor 1900-talet Nordiska Museet
Exempel på 1970-talets folkhem i utställningen ”Nordbor”. Foto: Nya Dagbladet.

”Nordbor” på Nordiska museet lyckas skapa en mångfacetterad och engagerande resa genom Nordens och i synnerhet Sveriges rika historia. Besökarna får uppleva inte bara de välkända gestalterna utan även de dolda hjältarna och vardagshjältarna som format vår gemensamma historia.

Ett extra plus är att de ansvariga bakom utställningen lagt fokus på historiska händelser utan att låta sig påverkas av samtida politiska strömningar.

Den som besöker utställningen – vilket varmt rekommenderas – får ta del av historiska skeenden. Något som torde vara själva drivkraften bakom dylika projekt.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Darth Vaders ljussabel till salu – väntas gå för mångmiljonbelopp

publicerad 24 juli 2025
– av Jan Sundstedt
Stjärnornas Krig Darth Vader
Darth Vader - Sithlord supreme

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

115 470 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


En av filmhistoriens mest ikoniska rekvisita går nu under klubban. Darth Vaders ljussabel från Stjärnornas krig-filmerna auktioneras ut i september – och väntas inbringa tiotals miljoner kronor.

En originalrekvisita som använts av legendariske Darth Vader i Rymdimperiet slår tillbaka (Irvin Kershner, 1980) och Jedins återkomst (Richard Marquand, 1983) säljs i höst av det brittiska auktionshuset Propstore.

Den aktuella ljussabeln är en så kallad ’hero prop’, det vill säga en detaljerad version av vapnet som syns i närbilder. Ljussabeln användes direkt vid inspelningen av de två uppföljarna i George Lucas berömda rymdopera.

Föremålet har tidigare funnits i privat ägo men visas nu upp för allmänheten inför försäljningen. Bland annat planeras visningar i London, Beverly Hills och New York innan auktionen hålls i Los Angeles i september.

Värdet uppskattas till mellan en och tre miljoner amerikanska dollar, motsvarande omkring 10 till 30 miljoner kronor.

Unikt stycke filmhistoria

Ljussabeln användes av både skådespelaren David Prowse och hans stuntman Bob Anderson under filminspelningarna. Den representerar därmed inte bara en ikonisk del av Stjärnornas krig-myten, utan också ett unikt stycke filmhistoria.

David Prowse/Darth Vader på besök i Stockholm 1997.
Darth Vader (David Prowse) på besök i Stockholm, 1997. Foto: Jan Sundstedt/Nya Dagbladet

Det är ytterst ovanligt att så kallade ’hero prop’-rekvisita från originaltrilogin dyker upp på marknaden – vilket förklarar det höga förhandsintresset.

Auktionen inkluderar även andra välkända filmföremål, såsom Indiana Jones piska från Jakten på den försvunna skatten, Saurons hjälm från Sagan om konungens återkomst samt den välkända ’neuralyzer’-pennan från Men in Black.

Det är emellertid ljussabeln som väntas dra till sig mest uppmärksamhet – både från samlare och Stjärnornas krig-fantaster världen över.

Auktionshuset Propstore är känt för sina storslagna försäljningar av filmrekvisita och har tidigare sålt föremål från bland annat Harry Potter, Blade Runner och Tillbaka till framtiden.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.