Från och med den 1 oktober måste all nigeriansk reklam och marknadskommunikation enbart använda sig av inhemska modeller och skådespelare. I praktiken innebär detta att Nigeria blir det första landet i världen som förbjuder användande av vita skådespelare i reklamfilmer.
Det är det nigerianska rådet för reglering av reklam och annonser som deklarerar att det inte längre är tillåtet att använda utländska modeller och skådespelare. Företag som annonserar på den nigerianska marknaden får nu enbart anlita lokala förmågor – oavsett om det handlar om modeller, skådespelare eller röstskådespelare för sina reklamkampanjer.
Reklamkampanjer med icke nigerianer som redan pågår kommer att få fortsätta, men några nya tillstånd för annonser innehållande utlänningar kommer inte att tillåtas.
Nigeria bans white and other foreign models. Any Nigerian or any other African should not be an apologist about this, you don’t have to overly explain to anyone. Be proud of your own with no fear. pic.twitter.com/EsCg7PfsdF
— Essence Golden (@Essence__Golden) August 27, 2022
Beslutet motiveras med att landets makthavare vill utveckla och satsa på lokala talanger och bygga ekonomisk tillväxt – en stor skillnad från tidigare då utländska modeller och skådespelare använts mycket frekvent och där företag ofta anlitat vita modeller eller brittiska röstskådespelare för att marknadsföra sina produkter.
Tidigare fick företag som ville använda sig av andra än nigerianer i sina annonser betala en särskild skatt på cirka 240 amerikanska dollar – men nu blir det alltså ett förbud istället.
– 10 till 20 år tillbaka om du tittade på reklam skulle jag säga att det var ungefär 50/50 utländska ansikten och alla berättarröster hade brittiska accenter, säger Steve Babaeko från The Nigerian advertisering association.
– Folk kommer att säga att det finns cirka 200 miljoner av oss. Menar ni att ni inte kunde hitta en infödd modell för den här reklamen? fortsätter han.
Flera andra nigerianska aktörer inom tv- och reklambranschen ger också sitt stöd till förbudet av utländska modeller och skådespelare och menar att annonserna bör tilltala och spegla befolkningen.
– Hur tror du att det kommer att uppfattas om vi fortsätter använda oss av utländska modeller? frågar Olalekan Fadolapo, ansvarig för Nigerias reglering av reklam och annonser. Han pekar vidare på att andra afrikanska länder i praktiken infört ett förbud mot utländska modeller, även om de inte har stiftat lagar mot det.
Konstigt, i Sverige verkar företagen göra tvärt om och helst ha fler svarta/mörka i reklamerna. Spännande tid vi lever i👍https://t.co/7U7Hrn0zr5
— F🔥 V🔥 (@FredrikWiktorss) August 28, 2022
Nyheten har fått stor spridning även i väst där många noterar hur olika reklambranschen fungerar i skilda delar av världen, hur det i Sverige, EU och USA är mer regel än undantag att företagen i sina reklamfilmer flitigt använder sig av utländska och utomeuropeiska skådespelare och modeller samt högljutt deklarerar att man värnar om mångfald och mångkultur.