När Rob Halford och bandmedlemmarna Glenn Tipton gitarr, Richie Faulkner gitarr, Ian Gill bas och Scott Travis trummor, framför det senaste albumet Invincible Shield är det lätt att förstå epitetet: Gods of Metal. Med albumet Ram It Down var det många som blev berörda, men med detta albumsläpp och dessutom liveframträdandet på årets Sweden Rock Festival blev publiken påtagligt berörd av Robs fantastiska metal-sångröst.
Halford vandrade mellan talsång, de rytmiska tongångarna till det ultimata crescendot då Rob tar sina ekvilibristiska, ekivoka och höga falsettoner. Där känns det briljanta i Judas Priest som är bättre än någonsin. Det är starka och jämna kör- och stämsånger där Rob briljerar gång på gång, och skivan håller en kvalitativt hög och jämn musikutflykt.
Varje spår på skivan berör men ska vi välja ut några melodier så väljer vi spår 1, Panic Attack, med ett snyggt vackert intro som för oss en aning åter till låtar som exempelvis Turbo Lover. Panic Attack är ett rytmiskt urmonster som kanske summerar hela Judas 50-åriga karriär från när de släppte sin första skiva.
Därpå väljer vi spår 9, Escape From Reality, som har sköna versharmonier och ackordsföljder där man också kan slås av Robs sköna och rena sångteknik. Det finns stunder då vi minns tillbaka till Monsters Of Rock och vi kan även ana röstlikheter med Ozzy Osbourne.
Vi väljer också spår 4, Devil In Disguise, och den balladliknande spår 5, Gates Of Hell. Det är ett högkvalitativt skivsläpp av Rob och Judas Priest som för övrigt firar 50 år i år med sin fantastiska skiva Invincible Shield.
På sista spåret av skivan Invincible Shield nr 11 Giants In The Sky finns en akustisk del där den noggranne lyssnaren kan förnimma likheter men också kanske en hymn till Metallica och Robs röstlikhet med tyska Scorpions sångare Klaus Meine ger gåshud för vilken metal- tillika musikälskare som helst.
Det som gör att man vill höja volymstyrkan en aning till är avslutningstonen som Rob Halford levererar. The Gods of Metal Rob gör det så snyggt, stegvis och den avslutningsvis starka oktavhöjningen sätter absolut pricken över i:et. Nu höjer vi volymen, nej visst ja skivan är visst slut! Då sätter vi på play, igen…
Konvolutet som presenterar och paketerar fyrverkeriet av musik, toner och Gods of Metal för oss till tankarna av giganter från himlen såsom änglar, djävlar, demoner och panikslagna människor. Någon som rider på sin motorcykel likt sådan som Rob oftast har med sig på sina liveframträdanden. Skivkonvolutet är färggrant, och grafiskt generöst och framträdandet på Sweden Rock scenen höll ihop det som skivkonvolutet har som sin röda tråd: Människor i panik, änglar, djävulen och demonerna fyller sin scen energimässigt.
Vi sammanfattar detta så här: Allt håller rätt ton. Allt håller rätt tonläge. Allt håller rätt oktav. Allt uttal är rätt och andningen mellan meningarna är rätt. Det andas passion, ett engagemang och en vilja att göra sitt yttersta som är möjligt.
Med det sagt var det definitivt detta skivsläpp som liksom Judas Priests framträdande lämnade starkast intryck från årets Sweden Rock Festival 2024.
Mikael Rasmussen, alias Artist Razz
Invincible Shield är Judas Priests nittonde studioalbum och släpptes 6 mars 2024. Det producerades av bandets turnerande gitarrist Andy Sneap medan albumets två sista spår (”Sons of Thunder” och ”Giants in the Sky”) samproducerades av Tom Allom.