Annons:

Filmstjärnan Alain Delon är död

Uppdaterad augusti 21, 2024, Publicerad augusti 19, 2024 – av Jan Sundstedt
Alain Delon
Alain Delon i en scen ur "Borsalino" (1970), en av hans mest kända filmer.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

183 590 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.

Nedräknare
0 Dagar
0 Timmar
0 Minuter

Den franske filmstjärnan, fallskärmsjägaren och ikonen Alain Delon, har avlidit vid 88 års ålder. Delon var en av 1900-talets mest framstående skådespelare, och med sitt slående utseende och karismatiska närvaro blev han snabbt en symbol för europeisk och i synnerhet fransk film. Speciellt under 1960- och 70-talen, då han förkroppsligade både den hårdkokta antihjälten och den melankoliska drömmaren i en rad klassiska filmer.

Alain Delon var inte bara en skådespelare – han var en symbol för en era, en representant för den gyllene tiden av europeisk film. Född 1935 i en förort till Paris, slog Delon igenom med dunder och brak under 1960-talet, och hans skönhet och intensiva blick gjorde honom snabbt till en av Frankrikes största exportsuccéer.

Trots att han var ett internationellt namn, förblev hans storhetstid mest förknippad med fransk och italiensk film, vilket kan förklara varför senare generationer kanske inte känner till Alain Delon så väl som det äldre gardet.

Le solitaire silencieux

Delon arbetade med några av tidens mest framstående regissörer, inklusive Luchino Visconti, Jean-Pierre Melville och Michelangelo Antonioni. Hans roll i Melvilles Le Samouraï (1967), definierade honom som den ultimata ensamvargen, en tystlåten, kylig lönnmördare som förkroppsligade en helt ny typ av filmisk hjälte.

Annons:

I kultklassikern Borsalino (1970) spelar Alain Delon tillsammans med Jean-Paul Belmondo (även han en legendarisk fransk filmstjärna) två karismatiska gangstrar i 1930-talets Marseille. Filmen är känd för sin stilfulla skildring av den undre världen och den dynamiska kemin mellan de två huvudrollsinnehavarna. Filmen blev en stor framgång i Frankrike och cementerade således Delons status som en ledande man inom europeisk film.

Det var i filmer som dessa som Delon skapade en arketyp som få andra kunde efterlikna – en blandning av råstyrka och förfinad elegans. Förstnämnda karaktärsdraget är lätt att föreställa sig kom till nytta i hans militära karriär som fransk fallskärmsjägare. Bland annat deltog han i den franska delen av det som kom att kallas Vietnamkriget.

"Perfekt människa"

Men det var inte enbart Delons skådespeleri som gjorde honom spektakulär. Hans ansikte, ofta fångat i närbilder, har blivit en del av filmhistorien i sig. Det finns ett svårbekräftat citat av filmfotografen Richard Avedon, som beskriver Alain Delon som "den mest perfekta människan som Gud någonsin skapat".

Citatet är som sagt inte hundraprocentigt klarlagt, men det är däremot det faktum att Delons utseende gav honom en närvaro på duken som gjorde att publiken inte kunde slita ögonen från honom, oavsett om han spelade hjälten eller skurken.

Gåtfull

Trots sina stora framgångar och anmärkningsvärda karriär förblev Delon en något gåtfull figur. Han var en man som ofta spelade på sin egen mytologi, och privatlivet var fyllt av kontroverser och dramatik, vilket bidrog till hans mystik. Men det var också hans mod att spela komplexa, ofta osympatiska karaktärer som gjorde honom till en av de största.

Alain Delon var också en av de första stora europeiska stjärnorna som på allvar försökte bryta in i Hollywood, även om han aldrig riktigt fann samma framgång där som i Europa. Det kan delvis förklaras av hans val att hålla fast vid sin europeiska identitet, snarare än att anpassa sig till amerikanska förväntningar. Även om han spelade i några engelskspråkiga filmer, är det hans insatser i europeisk film som verkligen definierar hans arv.

Under senare år blev han uppmärksammad på grund av sitt öppna stöd för Front National. Hans politiska sympatier väckte reaktioner, särskilt i ett land där partiet har somliga anses polariserande. Delons ställningstagande ledde till debatt och skapade en skugga över hans karriär för vissa kritiker, medan andra såg det som en nästan självklar del av hans rebelliska och självständiga personlighet.

Kulturell ikon

När vi nu ser tillbaka på hans karriär är det tydligt att Delon var mer än bara en filmstjärna; han var en kulturell ikon. Hans filmer, särskilt de från 1960- och 70-talen, förblir milstolpar i filmhistorien och påminner oss om en tid då film inte bara var underhållning, utan också nyskapande konst.

För de som inte känner till Alain Delon är det nu ett ypperligt tillfälle att upptäcka hans arbete - för det är genom hans filmer som Alain Delon kommer att bli ihågkommen, långt efter sin bortgång.

Alain Delon

  • Född: 8 november 1935 i Sceaux, Frankrike
  • Död: 18 augusti 2024 i Douchy-Montcorbon nära Amilly, Loiret, Frankrike
  • Yrke: Skådespelare, filmproducent
  • Utmärkelser: César för bästa skådespelare för filmen "Notre Histoire" (1984).
  • Karriär: Aktiv från 1957 till cirka 2012.

Kända filmer:

  • "Plein Soleil" (1960) – Delons genombrottsfilm, regisserad av René Clément.
  • "Rocco e i suoi fratelli" (1960) – Ett av hans första samarbeten med Luchino Visconti.
  • "L'Eclisse" (1962) – Ett samarbete med Michelangelo Antonioni, där Delon spelar mot Monica Vitti.
  • "Il Gattopardo" (1963) – En klassiker regisserad av Luchino Visconti, där Delon spelar den charmige Tancredi.
  • "Le Samouraï" (1967) – Regisserad av Jean-Pierre Melville, en av hans mest ikoniska roller som lönnmördaren Jef Costello.
  • "Borsalino" (1970) - En kultfilm där Delon spelar en gangster tillsammans med Jean-Paul Belmondo.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Annons:

Unik upptäckt i vikingagrav

Publicerad Idag 11:27 – av Redaktionen

Ett skelett från vikingatiden har hittats i Norge med begravningsdetaljer som aldrig tidigare har dokumenterats i förkristna gravar i Norden. Fyndet har fått arkeologerna att arbeta i hemlighet, och nu ska DNA-analyser ge svar på gåtan kring kvinnan från 800-talet.

Upptäckten gjordes i Bjugn i Trøndelag efter att Roy Søreng tidigare i år letade med metalldetektor på åkern i Val. När han hittade ett bältespänne, ett typiskt smycke från vikingatiden, kopplade han in myndigheterna.

Arkeologer från NTNU Vitenskapsmuseet och Trøndelag kommun inledde därefter arbetet på platsen där de kunde konstatera att det rörde sig om en grav.

Vikingatidsgraven innehåller det vi tror är en kvinna, gravlagd med typisk vikingatidsdräkt och smyckesuppsättning från 800-talet. Detta tyder på att hon var en fri och troligen gift kvinna, kanske husmor på gården, sade senioringenjör Raymond Sauvage vid institutionen för arkeologi och kulturhistoria vid Vitenskapsmuseet i ett pressmeddelande.

Annons:

Anmärkningsvärt fynd

Arbetet har sedan dess pågått i hemlighet eftersom fyndet bedömdes vara så betydelsefullt. Nu avslöjar arkeologerna att man hittat smycken bestående av två ovala skålspännen som fäst remmarna till hängselklänningen, samt ett litet ringspänne som stängt halsöppningen på underkjolen. Det var ett av dessa skålspännen som Søreng ursprungligen upptäckte. Skelettet var också väldigt väl bevarat.

Men det mest uppseendeväckande är det som hittades vid den döda kvinnans mun.

Det mest anmärkningsvärda är två kammusslor placerade vid den dödes mun. Detta är en praxis som inte tidigare är känd från förkristna graver i Norge. Symboliken vet vi ännu inte vad den betyder, sade Sauvage.

Begravningsseden med musslor blev inte vanligt förrän cirka 300-400 år senare, och man har aldrig tidigare hittat förkristna gravar med musslor i Skandinavien, förklarar Sauvage.

—  Vi måste försöka ta reda på vilken betydelse detta hade, säger han till norska statskanalen NRK.

Andra fyndet på kort tid

Musslorna låg med den böjda sidan utåt och raka kanten uppåt, så att de delvis täckte munnen. Längs graven fann forskarna även små fågelben, troligen från vingar.

Under vikingatiden var begravningar rituella iscensättningar där smycken, kläder och gravgods uttryckte status och identitet. Den döde visades upp med dräkt, sängkläder och symboliska föremål för att skapa ett starkt minne och framhäva släktens sociala position.

Tidigare i år hittades en annan grav på samma åker, som daterats till 700-talet. Nästa steg är att DNA-analysera fyndet för att lära sig mer om kvinnan i graven, bland annat om hon kan vara släkt med personen i den andra graven.

Vi ska undersöka skelettet, konservera föremålen och ta prover för datering och DNA-analys. Målet är att lära mer om personen och om möjligt släktskap till det tidigare fyndet från samma plats, sade Sauvage.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Då kan du besöka Kina – utan visum

Uppdaterad november 7, 2025, Publicerad november 7, 2025 – av Isac Boman
Ett av palatsen i "Förbjudna staden" i Kinas huvudstad Beijing som är ett av landets mesta populära turistmål.

Jättelandet i öster underlättar för svenskar som vill utforska det kinesiska kultur- och affärslivet. Från och med den 10 november kan nu svenskar resa till Kina utan visum för vistelser på upp till 30 dagar.

Sverige har varit det sista nordiska landet där medborgare måste söka visum för att besöka Kina medan visumfria resor infördes i våra grannländer i november förra året. Visumansökningar innebär både kostnader och kräver större planering inför resor med stora begränsningar i flexibilitet.

Researrangörer har påpekat att detta begränsat såväl turismen som affärsresandet. Nu blir det enklare att spontant boka en resa, oavsett om syftet är att upptäcka landets kultur eller utveckla affärskontakter och regellättnaden är ett tecken på att relationerna mellan Sverige och Kina har förbättrats.

Kina, som till ytan nästan är lika stort som hela Europa, bär på en 5 000-årig civilisation och kultur som är välbevarad och har en stor mångfald av lokala kulturer, traditioner, mat och etniska minoriteter med sina unika uttryck.

Annons:

I norr lockar huvudstaden Beijing med ikoniska sevärdheter som Kinesiska muren, Förbjudna staden och Himmelska fridens torg. Västerut ligger den historiska staden Xi'an med den berömda Terrakottaarmén och spår från den gamla Sidenvägen.

Södra Kina bjuder på dramatiska sockertoppsbergen kring Guilin, gröna risfält och möjligheter till bambuflottfärder på lugna floder. Shanghai kombinerar storstadspuls med modern arkitektur och historiska kvarter där gammalt möter nytt.

Landet rymmer också mindre kända pärlor som taoismens heliga berg, buddhistiska tempel och traditionella byar där gamla hantverkstraditioner fortfarande bevaras.

Bra att veta

Visumfriheten gäller för affärs-, turist-, familje- och vänskapsbesök samt utbytesresor och transit. Resenärer måste ha ett ordinarie svenskt pass som är giltigt i minst sex månader efter inresa. Vistelsen får inte överstiga 30 dagar, och undantaget gäller fram till och med den 31 december 2026.

Vid inresa får resenärer lämna fingeravtryck och ansiktsfoto. Sedan landet drabbades av en svår period av terrorism infördes hårdare kontroller både vid inpassering i landet och på vissa resesträckor inom landet.

Övervakningskameror är mycket utbyggda på allmänna platser och i trafiken.

Landet anses samtidigt vara ett av världens säkraste att vistas i med mycket få våldsbrott. Kina har numer världens modernaste infrastruktur med låga levnadskostnader och hög tillgänglighet på vardagstjänster, sociala aktiviteter och ett rikt kulturliv.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

David Icke tillbaka på YouTube efter fem år – kastades ut för covid-uttalanden

Nätcensuren

Publicerad november 4, 2025 – av Markus Andersson
"Det är skönt att se er igen", hälsar David Icke sina YouTube-följare.

David Icke är tillbaka på YouTube efter att ha varit avstängd i över fem år. I ett videomeddelande bekräftar han att han kastades ut från plattformen i april 2020 på grund av uttalanden som stred mot den officiella covid-narrativet.

Icke, 73, var tidigare professionell fotbollsspelare och BBC-sportkommentator innan han på 1990-talet började skriva och föreläsa om alternativa förklaringar till världshändelser och makstrukturer. Han har gett ut ett flertal böcker och byggt upp en global följarskara genom sina teorier om hur världen fungerar.

I sitt comeback-meddelande beskriver Icke hur han plötsligt kastades ut från plattformen efter en direktsänd intervju som nådde stor publik.

— Det var i april 2020 när jag, ska vi säga, sa saker som var i konflikt med covid-narrativet, som jag kastades ut från YouTube och allt annat, summariskt, en halvtimme efter en direktsänd intervju som fick en massiv publik, säger han i videon.

Annons:

Allt material ska återställas

Icke uppger att han fått besked om att allt tidigare innehåll från hans kanal, som raderades för fem och ett halvt år sedan, kommer att återställas på plattformen. Han nämner också att det finns "massor av annat innehåll" som inte kunnat publiceras under avstängningsperioden.

Författaren har även en ny bok på gång med titeln "The Roadmap: Escaping the Maze of Madness", som han beskriver som "en riktig ögonöppnare" när det gäller att förklara "hela konspirationens" omfattning.

— Det är med stor glädje som jag tillkännager att jag är tillbaka på YouTube på grund av räckvidden, på grund av den påverkan som kanalen har och den påverkan den kan ha på att kommunicera information, säger Icke.

Han uppmanar sina följare att prenumerera på kanalen och hänvisar till att det "hjälper algoritmen". Icke driver också webbplatsen ickonic.com där han under avstängningsperioden publicerat material.

Oklarheter kring tvärvändningen

YouTube-kanalen stängdes ned i april 2020 som en del av plattformens åtgärder mot innehåll som stred mot plattformens mycket hårda riktlinjer kring covid-19. Icke hade vid flera tillfällen uttryckt åsikter som avvek från hälsomyndigheternas officiella direktiv om viruset och de experimentella mRNA-vaccinen, vilket också ledde till att han förbjöds från flera sociala medieplattformar.

Hans arbete har under årens lopp omfattat teorier om globala maktstrukturer, teknologi och samhällsutveckling. Han har också byggt upp en närvaro genom böcker, föreläsningar och digitalt innehåll.

Varför YouTube nu väljer att återställa Ickes konto är dock oklart och plattformen har inte offentligt kommenterat beslutet.

— Det är skönt att se er igen, avslutar Icke sitt meddelande till sina följare.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Humor: Dietisten från framtiden

Publicerad november 3, 2025 – av Redaktionen
Det var enklare när maten bara skulle mätta – inte rädda världen.

När klimatet nu ska styra middagsmenyn i stället för kroppens faktiska behov, kan vi åtminstone glädjas åt att "experterna" inte kan tidsresa bakåt och terrorisera hemmets lugna middagar. Tänk om alla dessa kostrådgivare bara kunde låta maten tysta munnen.

Ägget har firats och fördömts i kost- och hälsokretsar de senaste åren. Köttet far fram och tillbaka, men ska helst försvinna av miljöskäl. I dessa tider av kostförvirring är det inte helt uppenbart vad som egentligen är hälsosamt. Man kan ju tycka att det var betydligt enklare förr.

I en värld där självutnämnda experter låter klimatpolitik och underliga studier forma den forna tallriksmodellen, är det kanske en välsignelse att tidsresor inte finns – för hur skulle det annars te sig?

 

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.