AI:n DeepMind slog proffsspelare i Starcraft 2

publicerad 27 januari 2019
- av Markus Andersson

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


96 450 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


För första gången någonsin har en datorbaserad spelare slagit en mänsklig proffsspelare i realtidsstrategispelet Starcraft 2. Händelsen ses som en stor framgång inom AI-världen och indikerar att artificiell intelligens är på väg att köra förbi människor på allt fler områden.

Det brittiska företaget DeepMind Technologies som 2014 köptes upp av Google har arbetat på att utveckla flera olika spelspecifika datorprogram för att med hjälp av neutrala nätverk och maskininlärning träna datorer att bli bra på spel. Företagets första datorprogram AlphaGo lyckades 2015 för första gången slå en mänsklig spelare i brädspelet Go.

Under 2017 lyckades företagets andra program AlphaZero slå den fram till tidpunkten bästa schackdatorn i världen, Stockfish 8, med ett spelsätt som mer påminner om avancerad mänsklig intelligens än rå beräkningskraft.

Den 24 januari i år presenterade DeepMind under ett event för första gången officiellt sitt program AlphaStar som är inriktat på realtidsstrategispelet Starcraft 2. Spelet anses vara mycket komplext och tidigare försök med datorbaserade spelare har inte kommit i närheten av att kunna slå mänskliga spelare.

Under de senaste veckorna har två proffsspelare i hemlighet bjudits in företagets lokaler i England där de fått spela mot AlphaStar. Under eventet presenterades de totalt tio matcher som spelats av dem mot AI:n. Tack vare så kallad maskininlärning, där AlphaStar fått lära sig av hundratals matcher som utkämpats mellan mänskliga spelare med vilken erfarenhet man vidare låtit AlphaStar spela mot sig själv med under tusentals matcher, lyckades den slå proffsspelarna Grzegorz “MaNa” Komincz och Dario “TLO” Wünsch.

Hur den elfte och sista matchen som utspelades live på plats under eventet gick kan nyfikna se i videon nedan:

Den ackumulerade speltiden som AlphaStar hittills hunnit tränats under motsvarar cirka 200 år effektiv speltid tack vare anpassningar av spelmotorn och datorns kapacitet.

Artificiell intelligens som fenomen kan upplevas vara fascinerande, men vad tekniken kan komma att utvecklas till och användas för i framtiden är mer osäkert. Enligt DeepMind är syftet med projekten att AI:n skall kunna användas på helt andra områden än spel framöver. Bland dessa nämner man själv hälsa och medicin. Många aktörer inom både underrättelsetjänst, militär och privata intressen arbetar dock för fullt för att utnyttja tekniken till sin fördel i vad som idag framstår som en slags kapprustning världen över och kritiker har varnat för att tekniken istället kan utnyttjas emot människor i framtiden.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!