Stor europeisk informationsinsats för att minska bedrägerier

publicerad 24 oktober 2018
Faksimil på en av polisens informationsfoldrar om bedrägeri

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Bedragarna blir allt bättre på att hitta nya sätt för att lura till sig säkerhetsuppgifter. Därför har de europeiska länderna gemensamt utlyst oktober som Informationssäkerhetsmånaden för att öka kunskapen i samhället hur man skyddar sig mot bedragare.

I takt med att allt fler använder nätet för att handla, hantera sina bankärenden eller andra åtaganden, flyttar även bedragarna in sina verksamheter på internet. Nätbedragarna använder sofistikerade knep för att lura till sig pengar eller värdefull information.

– Även om polisen gör mycket, blir tekniken som används alltmer innovativ och svår att upptäcka. Dagens nätbedragare gör vad som krävs för att få tillgång till pengar och bankuppgifter, säger Jan Olsson, kommissarie, nationellt it-brottscentrum.

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat kraftigt i Europa. I Sverige är ökningen 10-15 procent per år. För att försöka bryta den uppåtgående brottstrenden arbetar de europeiska länderna aktivt för att öka kunskapen kring olika bedrägeriformer. Som ett led i detta arrangeras sedan 2012 Informationssäkerhetsmånaden under Europols flagg, för att skapa en kraftfull gemensam brottsförebyggande insats.

– Vi vill nå ut med brottsförebyggande information till så många som möjligt. Genom att göra människor medvetna minskar riskerna för att bli utsatt för bedrägerier. Internet följer inte några landsgränser och därför är det viktigt att vi gör detta gemensamt med övriga europeiska länder, säger Jan Olsson.

Tillvägagångssätten vid bedrägerierna är olika, men målet är alltid detsamma; att få tag på pengar genom att exempelvis lura till sig personuppgifter, kapa konton eller stjäla identiteter.

– Det kan vara allt ifrån att en bedragare låtsas vara vd:n för en organisation och vilseleda personalen att utföra stora utlandstransaktioner, till att en privatperson får ett e-postmeddelande, till synes från banken, med uppmaningen att lämna ut bankkortsuppgifter eller inloggningsuppgifter, säger Jan Olsson.

 

Här listas några av de vanligare bedrägeriformerna i Sverige och hur du kan skydda dig mot att bli utsatt:

• falska e-postmeddelanden  – phising (PDF)
• falska sms – smishing (PDF)
• falska telefonsamtal – vishing (PDF).

 

Källa: polisen.se

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!