Onödiga samtal rings till 112

publicerad 17 augusti 2015

I Sverige ringer man allt för ofta i onödan det akuta larmnumret 112. Det kan bland annat handla om att man vill ha hjälp med sin nya mobiltelefon.

Ringer man SOS Alarms larmnummer 112 tar det i regel tio sekunder innan man får svar. Staten har ett önskemål om att det ska ta åtta sekunder innan man får svar.

Den långa svarstiden beror till stor del på att svenskarna ringer 112 i onödan.

– Vi fick ett samtal från en äldre dam som precis fått en smartphone. Hon ringde oss för att få veta hur den funkade. Det går inte att föreställa sig vilka samtal vi får. Det finns folk som skurit sig i fingertoppen och kräver ambulans, eller de som fått däcken stulna på bilen, säger Anders Klarström, presschef på SOS Alarm, till TT.

Hela fyra av tio samtal som rings till 112 borde istället ha gått till 1177, 113 13, 114 14 eller inte ringts alls.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.