MORGONDAGENS DAGSTIDNING – fredag 17 januari 2025

fredag 17 januari 2025

Nära släkting till imam misstänks ha mordhotat Gefle Dagblads chefredaktör

publicerad 30 mars 2016

En släkting till Gävlemoskéns imam misstänks ha mordhotat Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullblad. Nu kopplas hotet till tidningens avslöjande om att en styrelsemedlem hyllat terrorgruppen Islamiska staten, IS, på Instagram.

Under onsdagen blev det känt att en nära släkting till Gävlemoskéns imam Abo Raad har hotat Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullblad till livet för några veckor sedan. Hotet framfördes vid två tillfällen under telefonsamtal med en hög polischef, som upprättade en anmälan om olaga hot.

– Det här är ett direkt hot mot pressfriheten. Hoten har ett uppenbart samband med de publiceringar som Gefle Dagblad gjort, säger Anna Gullblad.

I en serie artiklar har Gefle Dagblad granskat ledningen för Gävlemoskén och deras kopplingar till radikal islamism. I höstas inledde Gefle Dagblad en granskning av Gävlemoskén och den islamistiska extremism som omger den muslimska församlingen i staden. Lokaltidningen kunde exempelvis avslöja att Gävleimamen Abo Raad pekas ut som den militanta islamismens religiöse ledare i Sverige.

Redan i september ifjol utsattes Gefle Dagblad för ett bombhot för sin granskning av Abo Raad.

I slutet av februari avslöjade Gefle Dagblad att styrelsemedlemmen Ali Al Ganas lagt upp bilder på den islamistiska terrororganisationen IS flagga på sitt Instagramkonto. I anslutning till bilderna stod bland annat: ”Vi muslimer älskar, ärar och höjer denna flagga”. Två dagar senare framfördes dödshotet mot tidningens kvinnliga chefredaktör och ansvariga utgivare i ett telefonsamtal.

– Hoten mot mig har framförts i samtal med en polis, och kan kopplas till de publiceringar som vi gjort kring Gävle moské. Personen som hotar befinner sig i ledarens omedelbara närhet, sa Anna Gullblad.

Hon tillägger:

Vi fortsätter att granska och låter oss självklart inte stoppas. En förundersökning har inletts. Jag hoppas att rättsväsendet kan klargöra att den här typen av hot mot medier inte är något som samhället accepterar.

I ett pressmeddelande fördömer Gävlemoskén granskningen som Gefle Dagblad har gjort och anklagar tidningen för att sprida ”rasistisk propaganda”.

För närvarande råder förundersökningssekretess i den pågående utredningen. Därför kan förundersökningsledare Börje Hjelm inte berätta mer än att Gävleimamens nära släkting är skäligen misstänkt – den lägre misstankegraden – för olaga hot.

– Personen är hörd för en vecka sedan ungefär och nu tittar vi närmare på om vi ska gå vidare med det här till åklagare eller inte, sa Börje Hjelm till Gefle Dagblad.

Hur ställer sig den misstänkte personen till anklagelserna?

– Som jag förstått det som vill han inte kännas vid att han ska utsatt någon för något hot, sa Börje Hjelm.

Att delar av det muslimska samhället i Västvärlden inte accepterar kritisk granskning är välkänt sedan tidigare. När den danska morgontidningen Jyllands-Posten i 2005 publicerade Muhammed-teckningarna utbröt en global värdekamp mellan den kristna och muslimska världen.

I Syrien attackerade lynchmobbar de danska och norska ambassaderna i huvudstaden Damaskus – allt medan militären tittade på. I december 2010 lyckades dansk och svensk polis stoppa ett planerat terrorattentat riktat mot Jyllands-Postens redaktion i centrala Köpenhamn. Terrorattentatet skulle vara en hämnd för publiceringen av Muhammed-teckningarna.

Svensken Lars Vilks är en av konstnärerna bakom Muhammed-teckningarna. Hotbilden mot honom gör att han numera lever sitt liv på hemlig ort och med dygnet runt-bevakning. Trots detta var han måltavla för ett kallblodigt islamistiskt terrorattentat i Köpenhamn i början av förra året – som skördade två oskyldiga människoliv och ännu fler skadade.

Gängledare stärker makt i Sverige – från utlandet

publicerad Idag 11:13
– av Redaktionen

Gängledaren Rawa Majid, som anses vara ledare för den kriminella organisationen Foxtrot, bedöms återigen stärka sin makt i den svenska gängkriminaliteten. Enligt uppgifter ska vapenkontakter vara en kärnpunkt i maktpositionen.

Majid har bedömts ligga bakom en stor del skjutningar och sprängdåd i Sverige och sedan 2020 är gängledaren internationellt efterlyst för grovt narkotikabrott och förberedelse till mord.

Under oktober 2023 greps han i Iran, men i maj året därpå uppgav den israeliska underrättelsetjänsten att det svenska brottsnätverket Foxtrot och dess ledare Rawa Majid numera arbetar för Iran, något som Bonniertidningen DN rapporterade om med hänvisning till dokument man fått tillgång till.

Nu håller Majid via Foxtrot samtidigt åter på att stärka sin makt i Sverige från utlandet, enligt källor till Schibstedtidningen SvD.

Foxtrot tar mark hela tiden. Vi ser det i signalspaning, i samtalen mellan inblandade och vilka vapen som används, säger källan.

Enligt uppgifter till tidningen ska en Majids många faktorer för framgång i sin kriminella verksamhet vara kontakter för vapensmuggling från Bosnien till Sverige.

Åkesson står på sig: Lojalitetsförklaring nödvändig för nya medborgare

publicerad Igår 12:22
– av Jan Sundstedt
Sverigedemokraternas partiledare menar att det är upp till partierna i regeringsunderlaget att komma överens i frågan.

Regeringens utredare har sagt nej till Sverigedemokraternas förslag om att nya svenska medborgare ska avge en lojalitetsförklaring till nationen, men partiledaren Jimmie Åkesson tänker fortsätta driva kravet.

– Att enskilda utredare inte håller med, det kan man inte ta hur mycket hänsyn till som helst, betonar han.

Enligt Åkesson är detta en politisk fråga som ska förhandlas mellan regeringsunderlagets partier – och att utredarens egen uppfattning således också är av mindre betydelse.

– Att utreda någonting på politiskt språk betyder ju att man vill genomföra någonting. Jag har otroligt svårt för det svenska utredningsväsendet eller lagstiftningsväsendet där man ger politisk makt till enskilda personer att säga ’det här verkar bra och det här verkar inte bra’, trots att vi har haft allmänna val där väljarna har gett uttryck för sin uppfattning. 

Han tycker inte heller att man ska bry sig om att oppositionen med Socialdemokraterna i spetsen inte tycker att det är nödvändigt att nya medborgare förklarar sin lojalitet till Sverige.

– Eftersom frågan är så viktig kan man inte ge Socialdemokraterna veto. Finns det en majoritet i riksdagen så är det viktigt att vi går fram med de förslag som vi är överens om.

”Tycker att det är rimligt”

Exakt hur lojalitetsförklaringen skulle se ut i praktiken är oklart och Åkesson menar att det heller inte är hans uppgift som enskild politiker att formulera denna i detalj.

– Jag tycker att det är rimligt att om man kommer till Sverige och ska bli medborgare här efter en tid i landet då måste man svara på vissa krav, det gäller försörjning, anpassning och annat. Men också att man förklarar att man tänker vara lojal med Sverige. Inte minst givet det säkerhetspolitiska läge vi har just nu så är det otroligt viktigt.

Förra året krävde en annan svensk politiker, nämligen Kristdemokraternas EU-parlamentariker Alice Teodorescu Måwe, att den som vill bli svensk medborgare också först måste underteckna någon form av lojalitetsförklaring, i det fallet dock inte till Sverige utan till staten Israel.

För att ens få ett svenskt medborgarskap bör det, precis som i den tyska delstaten Sachsen-Anhalt, krävas att den som önskar bli svensk medborgare också erkänner statens Israels rätt att existera och därtill har för avsikt att ta till sig de judiskt-kristna värderingarna som den svenska demokratin vilar på”, hävdade hon då.

Trafikverket: Sämsta tågpunktligheten sedan 2010

publicerad Igår 12:22
– av Redaktionen
Öresundståg i Malmö.

2024 höll 87,2 procent av de svenska tågen tiden – vilket i praktiken innebär att de ankom till slutdestinationen mindre än sex minuter efter tidtabellen.

Det är den sämsta siffran sedan 2010, och förseningarna beror dels på underhållsarbete, men också på ett stort antal incidenter med obehöriga i tågspåren.

– Jag vill betona att en bättre punktlighet inte är någon quick-fix, och att vi fortsatt har en stor utmaning i att balansera den kraftiga trafikökningen med en historiskt stor satsning på underhåll av spår, växlar och kontaktledningar, säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik, i ett pressmeddelande.

– Ytterligare en stor utmaning är säkerhetsfrågan, dels kopplat till hur vi säkerställer en trygg arbetsmiljö för de som ska utföra alla arbeten i spåranläggningen – dels till frågan om obehöriga i spår. Under december blev knappt två tusen persontåg försenade på grund av obehöriga i spår, dessutom skedde 17 personpåkörningar, fortsätter hon.

Under fjolåret avgick sammanlagt 1 065 954 tåg i Sverige – vilket innebär att trafikvolymerna har ökat med nästan 40 procent sedan 2010.

”Situationer ingen ska behöva uppleva”

– Vi får avvakta tills alla siffror dubbelkollats och analyserats, men mycket pekar på att vi aldrig tidigare haft samma höga påverkan på trafiken på grund av obehöriga i spår som under 2024, förklarar Ericsson vidare.

– Tack och lov leder inte alla incidenter där varningssignaler ignoreras till olyckor – men varje dag utsätts förare för situationer ingen ska behöva uppleva på jobbet, Ska jag önska något för 2025 är det att vi hittar sätt att vända den trenden, för varje olycka är en för mycket.

Hon uppmanar allmänheten att påminna varandra om att aldrig gena över järnvägsspår, smita under nedfällda bommar, eller klättra på vagnar.

– Järnvägen är säker, men eftersom tåg är både tysta och tunga och varken kan stanna eller väja behöver medvetenheten öka om de risker som ändå finns.

Första slutförvaret för kärnavfall i Sverige: Bygget inlett i Forsmark

publicerad Igår 8:48
– av Redaktionen
Själva bygget beräknas kosta cirka 12 miljarder kronor.

Igår inleddes bygget av Sveriges första slutförvar för använt kärnbränsle vid Forsmarks kärnkraftverk i Östhammars kommun. Anläggningen, som blir en av de första i sitt slag globalt, ska förvara kärnbränsleavfall i upp till 100 000 år.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) deltog vid det första spadtaget och beskrev händelsen som ”historisk” samt betonade vikten av projektet för både Sverige och omvärlden:

– Ett väldigt viktigt spadtag. Inte bara för Sverige och i vår kärnkraftshistoria utan också för att sätta bilden för resten av världen, att vi faktiskt har forskat fram den här metoden och nu börjat tillämpa den också.

Sverige har för närvarande sex aktiva kärnreaktorer som tillsammans producerar mellan 90 och 150 ton använt kärnbränsle årligen. Detta avfall mellanlagras idag i Oskarshamn, men ska på sikt flyttas till slutförvaret i Forsmark. När förvaret förseglas år 2090 beräknas det rymma cirka 12 000 ton kärnbränsleavfall, inkapslat i koppar och omgivet av bentonitlera, placerat 500 meter under markytan.

Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning (MKG) uttrycker dock viss oro över den valda metoden med kopparkapslar och osäkerheten kring framtida kärnkraftsteknologier.

– Vi vet inte hur framtidens reaktorer kommer att se ut och det kan möjligtvis ge andra förutsättningar för hur avfallet behöver slutförvaras, påpekar Linda Birkedal, ordförande i MKG.

”Säker metod”

Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB), som ansvarar för projektet, försäkrar däremot att metoden inte är förenad med några risker.

– Vi har en säker metod. Men däremot finns det idag ingen plan på vilka nya typer av anläggningar som ska byggas, säger SKB:s kommunikationschef Anna Porelius till statstelevisionen SVT.

Om regeringens planer på att utöka kärnkraften realiseras, kan det bli nödvändigt med ytterligare slutförvaringskapacitet. Carl Berglöf, kärnkraftssamordnare, menar att en utbyggnad av det befintliga slutförvaret i Forsmark vore mest kostnadseffektivt, men att juridiska hinder kan göra det nödvändigt att överväga nya platser. Frågan ska utredas vidare under 2025.

Bygget av slutförvaret i Forsmark, som leds av SKB, beräknas kosta 12 miljarder kronor. Den totala kostnaden för Sveriges kärnavfallsprogram uppskattas till cirka 171 miljarder kronor.