Stockholm går nu från blågrönt till rödgrönt i den nya mandatperioden. Med detta får Miljöpartiet för första gången fullt styre över trafiken i regionen.
Planen är att minska biltrafiken och bland annat införa så kallade ”miljöbilzoner” i vissa delar av centrum. För den som inte har råd med elbil finns alltid kollektivtrafiken, menar man.
Stockholms trafik kommer numera att styras helt av Miljöpartiet. Lars Strömgren ersätter sin partikollega Daniel Helldén som trafikborgarråd och Anton Fendert ersätter moderaten Kristoffer Tamsons som nytt trafikregionråd. Det är första gången som MP styr helt över trafiken i hela regionen.
När det rödgröna styret presenterades lovade man att minska biltrafiken i Stockholms stad markant, med hela 30 procent jämfört med 2017. En sak man ska pröva under mandatperioden är att exempelvis införa miljöbilszon klass 3 i vissa delar av centrum. Då kommer enbart elbilar samt vissa gasbilar och laddhybrider att vara tillåtna där. Strömgren menar att det handlar om att uppmuntra människor att ”ställa om”.
– Det handlar om att skapa tydlighet från politiken. Vi sätter upp regler för hur gatorna ska användas och hur parkeringen ska fungera. Vi kommer inte att köpa nya bilar till stockholmarna, säger Strömgren till Bonniertidningen DN.
Även det tidigare blågröna styret angående att trafiken i innerstaden ska vara ”utsläppsfri” år 2030 står fast. På frågan vad den som inte har råd med elbil bör göra menar Strömgren att man får använda sig av kollektivtrafiken.
– För den som har ont om pengar kommer kollektivtrafiken alltid att vara det bästa och billigaste alternativet, säger han.
Även vid Tegelbacken, som 2017 blev framröstad till den plats i centrala staden som stockholmarna tycker sämst om, kommer det att bli plats för fler fotgängare.
– Man har talat om Tegelbackseländet sedan 1900-talets början, här behöver man hitta ett sätt att prioritera det som är viktigt, säger Strömgren.
Samtidigt menar man att det kommer att krävas mer från kollektivtrafiken för att kunna göra minskningarna. Bland annat ska bussarna förbättras och även de så kallade stombussarna, bussar som kan ta fler passagerare än vanliga busslinjer, bli mer ”leveranssäkra”.
– Man ska våga kliva av tunnelbanan och ta en stombuss. Därför krävs fler busskörfält och att flera delar av gatusystemet dedikeras till bussarna, säger Fendert.