Mainstreammedier uppger falska besökssiffror

publicerad 16 april 2020
- av Per Nordin
TV4 tillhör de kritiserade medierna som ger en falsk bild av sin egentliga räckvidd.

Dagens Analys menar att såväl TV4 som IDG och LRF Media uppger falska siffror om hur många människor man egentligen når.

Timo Koskinen på Dagens Analys förklarar hur siffror om “räckvidd” presenteras av stora medier och företag för att skapa ett intryck av att man har många tittare, läsare eller besökare. I själva verket, menar Koskinen, är dock siffrorna oseriösa och säger inte något om det faktiska besökarantalet. Exempelvis TV4 redovisar en räckvidd på 11 miljoner per vecka, men samma siffra per månad är endast 5 miljoner – alltså mindre än man hävdar sig nå ut till per vecka.

I tre punkter sammanfattar han varför siffrorna som medierna publicerar inte går att lita på.

1. Räckvidd är ett mått på vilken andel av den tänkta målgruppen som gjort något.
2. Kakor kan inte användas som mått för räckvidd. Ocast eller medierna kan omöjligt ha koll på hur många kakor som gjort något eftersom antalet kakor förändras hela tiden. Att veta hur många kakor som finns i Sverige är som att påstå att man vet hur många myror det finns vid ett givet tillfälle. Vi vet också att tredjepartskakorna blåser upp siffrorna med minst 25 procent eftersom både Apple och Mozilla numera blockerar dem per automatik.
3. Dubbeltäckning måste man ta hänsyn till när man redovisar statistik med flera källor.

Att sedan några av medierna publicerar färre i total räckvidd per månad än per vecka gör det bara ännu mer komiskt.”

Efter att man uppmärksammat Bonnier och Aller Media om hur man publicerar icke tillförlitlig statistik på marknadsföringsverktyget Ocast har dessa tagit bort den. Däremot fortsätter Hitta.se, TV4, IDG, Egmont Publishing, ICA Media och LRF Media att hänvisa till sådana siffror, ett agerande som Koskinen menar förstör för en hel bransch.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!