Konsumenttidningen Råd och Rön har publicerat sin årliga ”skamlista” som visar vilka företag som fått flest anmälningar till Konsumentverket under året. På den föga hedervärda topplistan återfinns bland andra Klarna och Telia.
Förstaplatsen på listan går till By Métis, en sajt som tar 400 kronor per år för att hjälpa konsumenter att säga upp tjänster och prenumerationer. Problemet är att många kunder inte varit medvetna om att tjänsten kostar pengar, eller i vissa fall att de ens använt den. Företaget har totalt fått 529 anmälningar.
På andra plats ligger Dinbilgaranti, som toppade listan förra året. Då fick sajten 633 anmälningar, men antalet har nu minskat till 369. Bedomahalsa.com landar på tredje plats med 340 anmälningar.
Telekombolagen finns också med på listan, där Tele2 hamnar på fjärde plats och Telia på femte, med 279 respektive 227 anmälningar till Konsumentverket. Båda företagen har kritiserats för att kräva att kunder ringer för att säga upp abonnemang, trots att kötiderna för dessa ärenden är längre än för andra. Enligt Råd och Rön ska dock båda ha åtgärdat dessa brister.
Klarna hamnar på sjätte plats på listan med totalt 196 anmälningar. De flesta klagomål gäller utebliven ersättning för produkter som köpts via tjänsten men som inte levererats eller varit felaktiga.
Telenor har kritiserats för att erbjuda telefonavtal som inte alltid överensstämmer med vad kunderna faktiskt får. Även detta företag har krävt att kunder ringer för att säga upp abonnemang. Totalt har Telenor fått 145 anmälningar.