”Brutal” betongbyggnad fick prestigepris vid arkitekturgala

Kulturrevolutionen i Väst

publicerad 14 mars 2023
- av Markus Andersson
Merkurhuset i Göteborg.

Det modernistiska Merkurhuset i grå betong och glas har tilldelats årets Kasper Salin-pris för bästa byggnadsverk.

– Det är brutalt men mänskligt och snällt samtidigt, menar arkitekten Per Bornstein.

Merkurhuset är beläget i centrala Göteborg och har ritats av arkitekterna Per Bornstein, Andreas Lyckefors och Johan Olsson på uppdrag av Platzer Fastigheter, Bygg-Göta och reklambyrån Forsman och Bodenfors – de sistnämnda ska använda byggnaden som sitt nya huvudkontor.

En märkvärdig gestalt som vilar vackert i arkitekturhistorien men samtidigt är sin egen”, skriver juryn i sin motivering.

– I mina ögon är det här ett sorts idealprojekt, på det sätt att man ur en enkel och vacker stomme har fått fram en stor rumsrikedom och med några ovanliga arkitektoniska grepp gett byggnaden en unik karaktär, säger prisjuryns ordförande Stina Johansson.

Per Bornstein menar att man har ”skapat något i världsklass som ska vara vackert i 100 år” och till SVT beskriver han byggnaden som ”brutalt men mänskligt och snällt samtidigt”.

Kasper Salin-priset har sedan 1962 delats ut av Sveriges Arkitekter till ”ett svenskt byggnadsverk eller grupp av byggnader” som påstås hålla ”hög arkitektonisk kvalitet”. Svenska arkitekter har dock länge fått hård kritik för att bygga hus i stilar som folket inte uppskattar eller finner tilltalande. En undersökning som Kulturnyheterna/Novus nyligen genomfört visar att nio av tio svenskar anser att de saknar inflytande över arkitekturen i sin stad och närområde.

– De vill inte ha inflytande, tror jag. De vill att arkitekter och byggherrar gör sitt jobb. Det finns alla möjligheter att ha inflytande om man så önskar, men människor är inte särskilt intresserade av att delta, hävdar arkitekturkritikern Mark Isitt.

Det framgår också att nästan hälften av svenskarna vill att nya hus i högre utsträckning än idag ska byggas i klassisk stil – snarare än modernistisk, som idag kommit att bli den dominerande stilen.

– Det kan bero på att vi lever i oroliga tider och att människor då söker sig till den tryggaste stilen. Sedan är många supertrötta på all den torftiga arkitektur vi fått utstå de senaste 50-60 åren. Vi har fått käka knäckebröd under lång tid, nu vill man ha en krokan, tror Isitt.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!