Bonnier och Gota Media köper fler konkurrenter

publicerad 9 juli 2021
- av Sofie Persson
Skånska Dagbladet köps upp av Bonnier och Gota Media.

Fler tidningar blir uppköpta av stora mediekoncerner och nu är det AB Skånska Dagbladets tur. Bonnier News och Gota Media köper de två lokaltidningar som ingår i koncernen.

Bonnier News och Gota Media går samman för att köpa två konkurrenter: Skånska Dagbladet och Norra Skåne. Det skriver Bonniertidningen DN.

Det är koncernen AB Skånska Dagbladet som ägt båda lokaltidningarna som har gått med förlust de senaste åren.

Mikael Nestius, affärsområdeschef på Bonnier News Local, säger att ägaren ville sälja och att Bonnier sade att de var intresserade. Han menar också att deras strategi ”bygger på att utveckla lokala tidningar och därigenom öka den lokala bevakningen” samt att då Bonnier News också växer.

Både Skånskan och Norra Skåne har fina traditioner som är viktiga att värna, och båda tidningarna kommer att behålla sina politiska inriktningar, sade han.

Lars Sjögren, som är vd och chefredaktör på AB Skånska Dagbladet anser sig vara nöjd med beslutet och menar att det krävs stora investeringar för att hänga med i den allt mer ”tilltagande digitala transformeringen” där ”en liten aktör utsätter sig för stor risk”.

Dessa risker minskar i och med affären, och därmed säkras utgivningen på lång sikt, säger han enligt ett pressmeddelande.

Däremot har sammanslagningen mötts av en del kritik. Exempelvis har Csaba Bene Perlenberg, politisk redaktör på Jönköpings-Posten, som sedan förra året ingår i Bonnier News Local, skrivit en ledare angående detta där han menar att det ökande ägandet riskerar att skada läsares förtroende. Han antyder att ”i praktiken innebär affären att Bonnier närmar sig en monopolliknande ställning i dagspressfären”.

En ökning av Bonniers ägande riskerar att skada nuvarande och framtida läsares förtroende för titlars självständighet och motverka tidningarnas rättmätiga behov av konkurrens. Konkurrensverket bör kraftigt överväga om det är i publicistikens intresse med på papperet ökad mångfald av ägande, när det i praktiken får en direkt motsatt effekt”, skriver han.

Även medieanalytikern Olle Lidbom håller med om att fler ägare hade varit bättre rent konkurrensmässigt för både läsare och annonsörer, men menar dock att man får vara realistiskt.

Att kunna driva vidare små medieföretag har visat sig omöjligt på alla marknader. Då framstår detta som en hyfsat bra lösning om man vill behålla journalistik på lokal nivå, säger Lidbom till DN.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!