Åhléns utnyttjade svart pojke i PR-jippo – nu drar familjen sig ur

publicerad 5 december 2016

Klädföretaget Åhléns publicerade i tisdags en julannons på Facebook om att de ”nu har allt som behövs inför luciatåget”. Till kampanjen valde företaget ut en pojke på grund av hans hudfärg och exploaterade honom som en svensk lucia i centrum av kampanjen. Nu har familjen fått nog av PR-jippot.

På sin Facebooksida bekräftar Åhléns att de valt pojken efter hans hudfärg av ideologiska skäl och försvarar exploateringen trots den kritikerstorm som uppstått i sociala medier:

På Åhléns utgår all vår reklam från våra värderingar om mångfald, jämställdhet och hållbarhet och ska vara inkluderande. Vi står stadigt fast vid våra värderingar och ställningstaganden och vi kommer fortsätta göra reklam som gör skillnad.

Pojkens familj har nu meddelat att de inte orkar mer och bett Åhléns avsluta den exploaterande etniska kampanjen.

Åhléns har tidigare fått stark kritik för att ha sysslat med genuspolitik för barn på sina varuhus. Något som Nya Dagbladet tidigare rapporterat om.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.