19-årige William byggde om sin gamla Citroën till elbil

publicerad 28 augusti 2022
- av Sofie Persson
William Bäckander tillsammans med sin konverterade Citroën 2CV.

När William Bäckander var 16 år beslöt han att köpa en nära 40 år gammal Citroën 2 CV. Bilen hade stått på en åker i 12 år och motorn var slut sedan länge. Två år och 800 arbetstimmar senare har William konverterat den gamla bilen till en fullt fungerande elbil.

När William och hans far hämtade bilen från Skåne och fraktade den till Trollhättan hade ingen av dem någon kunskap om att konvertera bilar till el. Bilen, en Citroën 2CV från 1983, var dessutom i oerhört dåligt skick och behövde bland annat helt nya golv och bagageutrymme på grund av rost.

Vi hade ingen klar plan, och vi hade ingen kunskap om hur man konverterar till el. Vi läste mycket på nätet. Jag startade forumet Elbilsbyggen Sverige på Facebook. Nu har den gruppen 1 500 medlemmar, säger William till Göteborgs-Posten.

Idén att konvertera en veteranbil till el kom flera år tidigare när Williams far köpte en elbil och samtidigt hade en äldre Citroën 2 CV i garaget.

Vi hade en tanke om att kombinera dem, fast i en ny bil som kunde bli min artonårsbil, berättar han.

Efter ungefär 800 arbetstimmar och två år blev bilen klar. Pengamässigt har det kostat ungefär som en begagnad elbil, vilket enligt William kan ligga på ungefär 100-200 000 kronor. Bilen blev färdig lagom till uppkörningen.

William menar att den största utmaningen var att förstå samt tillämpa alla regler kring besiktningen och registreringen av bilen.

Ett tips till andra är att bilar som är tillverkade innan 1993 ska gå att få godkända genom en vanlig registreringsbesiktning där man går under ”utbytt motor”. Alla stationer och besiktningsmän håller inte med om det, men för mig funkade det, säger Bäckander. För nyare bilar får man gå genom SFRO, Sveriges fordonsbyggares riksorganisation.

19-åringen använder bilen dagligen som sin bruksbil och har kört in ungefär 450 drifttimmar. Han menar dock att man inte får vara blyg när man har en sådan bil eftersom många är intresserade av bilen och man får många blickar på sig.

Alla kollar och många vill prata, man får inte vara blyg när man kör en sån här bil. Att starta bilen på en parkering är roligt – alla förväntar sig ett högt motorljud, och så är bilen bara tyst. Jag har också märkt att folk i andra bilar blir irriterade när jag backar upp till en offentlig laddplats, för de tror att jag parkerar fel. Sedan ser de att jag pluggar in och börjar ladda. Då blir de förvånade!

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!