Unikt utskick från Konsumentverket ska öka äldres vetskap

publicerad 15 januari 2018

Konsumentverket har gjort ett utskick till 79 000 äldre i Sverige för att informera om deras rättigheter. Orsaken till det är att primärt telefonförsäljare har siktat in sig på att binda upp en del äldre till dyra telefonabonnemang, som de sedan inte fått ångra.

– Vi har märkt att en del företag riktar in sig på just äldre personer som har skog eller jordbruksmark. Säljarna kontaktar dem med syfte att sälja på dem något, för att sedan hänvisa till att de är företagare när de vill ångra sitt köp. Men ska varan eller tjänsten användas privat räknas man som konsument och lagens regler om ångerrätt gäller, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

Enligt honom är det ofta telefonabonnemang företagen vill sälja, men det kan också handla om andra varor och tjänster.

– Vi tycker att det är oerhört fult att ge sig på 80- och 90-åringar som inte är företagare och sälja på dem företagsabonnemang. Därför vill vi nå den här målgruppen och berätta för dem att de inte alls
behöver gå med på att de köpt något som företagare, bara för att de kanske äger en bit skog eller jord.

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!