TikTok testar en ny funktion som automatiskt identifierar produkter i inlägg och låter tittaren hitta liknande produkter på Tiktok Shop. Via funktionen kan alla tagga produkter och få provision per såld produkt.
TikTok Shop lanserades i USA under hösten 2023 där man bland annat kan lägga in egna produkter till försäljning. Tanken var att när så kallade influencers marknadsför produkter via appen för sociala medier ska deras följare ”slippa” gå in på en extern länk och kunna köpa produkten direkt i appen. Recensionerna av funktionen har varit blandade där vissa rapporterat försäljningsrekord samtidigt som andra menar att det finns mängder med förfalskade produkter till försäljning.
Nu ska man testa en ny funktion kopplad till TikTok Shop, rapporterar Bloomberg. Funktionen innebär att man använder en ny teknologi som automatiskt identifierar objekt i TikTok-videor och sedan uppmanar användarna att hitta liknande produkter på Tiktok Shop. Därefter ska användarna genom ett enkelt klick hitta till en hel sida med liknande produkter som finns i videon, som man kan köpa via appen.
Målet i USA: 17,5 miljarder dollar
I praktiken innebär det att allt innehåll på appen blir köpbart för att ”utöka shoppingupplevelsen”. Alla användare kan tagga produkter i sitt innehåll som sedan leder deras tittare vidare till köpsidan. Användare kan sedan erhålla provision på köp som görs via deras inlägg. Tidigare har endast influencers kunnat tagga produkter och få provision på sina innehåll.
Den nya affärsverksamheten är en topprioritet för TikTok, som enligt vad som beskrivs som insatta källor siktar på att sälja varor till ett värde av 17,5 miljarder dollar i USA under detta år, enligt Bloomberg.
Fakta: TikTok
TikToks moderbolag ByteDance Ltd. grundades av kinesiska entreprenörer, men idag ägs 60 procent av bolaget av globala institutionella investerare som Carlyle Group, General Atlantic och Susquehanna International Group. Ytterligare tjugo procent av företaget ägs av ByteDances anställda runt om i världen, inklusive nästan sjutusen amerikaner. De återstående tjugo procent ägs av företagets grundare, som är en privatperson och inte tillhör någon stat eller regeringsorgan.
Källa: TikTok Sverige