I ett öppet brev skriver Markus Gustafsson, chefredaktör och vd för Omni att man befinner sig i en ”historiskt svår tid” och att många av deras annonsörer har hoppat av på grund av ekonomiska eller andra skäl, och man oroar sig för att man kan förlora större delen av sin finansiering.
”Därför ber vi nu dig att bli betalande supporter, vi kallar det Omni Vän, så att vi kan fortsätta vara Sveriges bästa nyhetstjänst”, vädjar han. Han uppmanar vidare läsare att bidra med antingen engångsbelopp eller pengar varje månad.
Nyhetstjänsten som ägs av den norska mediejätten Schibsted har haft som affärsidé att sammanfatta vad andra vänsterliberala medier har rapporterat om och skriva kortare notiser om dessa artiklar för att sedan länka vidare till originalkällan.
Omni refererar dock sällan eller aldrig till mer konservativa eller högerorienterade medier som exempelvis Fox News eller Russia Today, och när man väl gör detta så handlar det nästan uteslutande om negativa vinklingar.
I styrelsen för Omnipunktse AB finns också den judiskättade publicisten Raoul Grünthal med mångårig bakgrund hos TT och Svenska Dagbladet. Grünthal har bland annat sig känd för att förespråka ett system där de sociala medierna själva ska hållas ansvariga juridiskt för det som publiceras på deras plattformar, istället för att användarna ansvarar för det de publicerar.
För att komplettera tomrummet efter avtalsannonsörerna har Omni även börjat mata läsarna med automatiska annonser från Googles annonsnätverk.