Den borgerliga regeringen har beslutat sälja det statliga Aktiebolaget Svensk Bilprovning och dess dotterbolag till tyska TÜV Rheinland AG för 1,2 miljarder kronor.
– Det saknas uppenbara skäl till att staten ska äga just det här bolaget, anser finansminister Elisabeth Svantesson (M).
Enligt finansministern är det bra för Bilprovningens utveckling att TÜV Rheinland, som har 22 000 anställda och verksamhet i 50 länder, nu tar över verksamheten, och hon menar att staten ska reglera verksamheten, men inte äga den.
– Vi tar nu sista steget i omregleringen av fordonsbesiktningsmarknaden och avyttrar statens ägande i Bilprovningen. Den här affären är i linje med en effektiv och värdeskapande bolagsförvaltning, fortsätter hon.
2010 omreglerades marknaden för fordonsbesiktning och öppnade upp för privata aktörer. Trots att regeringen då hävdade att ökad konkurrens skulle göra det billigare för kunderna blev resultatet i själva verket betydligt högre priser, enligt Riksrevisionens granskning.
Svantesson uppger dock att hon inte tror att försäljningen av Bilprovningen kommer att leda till att priserna höjs ytterligare.
– Vår bedömning är inte att det ska bli dyrare med den här ägaren. Staten har också funnits på marknaden för att tjäna pengar. Det är svårt att säga exakt varför det blivit dyrare. Men aktörerna finns nu på fler ställen, i glesbygd har man ökad tillgång till bilprovning. Det kan ligga i det, hävdar hon.
”Kostsamt för Sverige”
Socialdemokraterna är dock inte nöjda med försäljningen och uppger till statstelevisionen, SVT, att försäljningen förmodligen kommer att bli ”en kostsam historia”.
– Risken är att man får betala mer för besiktningen i framtiden, jag är också skeptisk till att man privatiserar myndighetsutövning ännu mer. Vi har sett i andra sektorer att det blivit fusk och fiffel och det vore kostsamt för Sverige, säger partiets finanspolitiske talesman Mikael Damberg.
Bilprovningen driver idag drygt 100 av Sveriges strax över 600 stationer för fordonsbesiktning och har ungefär en fjärdedel av den svenska marknaden.