Ekonomi

Mediekrisen fortsätter – TV4 säger upp 90 tjänster

På grund av att allt färre tittar på traditionell tv tvingas nu TV4 att göra kraftiga nedskärningar i sin verksamhet. Flera tjänster kommer att avvecklas och slås samman.

Den stora mediekrisen fortsätter. Nu tvingas Bonnier Broadcasting göra kraftiga nedskärningar. Det var igår kväll som den Bonnierägda branschtidningen Resumé gick ut och bekräftade uppgifterna om att Bonnier Broadcasting måste spara 400 miljoner kronor och varsla 90 tjänster.

Detta innebär också att Nyhetsbolaget och TV4 återigen slås samman. TV4-gruppen tvingas även att lägga ner flera kanaler i sin verksamhet. TV4 Komedi och TV4 Fakta XL kommer att försvinna. Bland riksreportrarna kommer sex tjänster att försvinna och de lokala redaktionerna i Jönköping, Falun och Sundsvall kommer att avvecklas helt.

Det är helt nödvändigt med en mer vässad organisation för att vi ska kunna möta de fortsatta förändringar som ligger framför oss, den stenhårda konkurrensen, och också kunna stå emot när konjunkturen förr eller senare viker. Jag ser fram mot att välkomna nyhets- och aktualitetsverksamheten tillbaka och känner stort förtroende för att vi tillsammans kommer genomföra det här omställningsarbetet på ett sätt som stärker oss, samtidigt som det självklart känns tungt när duktiga medarbetare också måste lämna verksamheten, säger Casten Almqvist, vd för TV4 och Bonnier Broadcasting, i ett pressmeddelande.

TV4 Play och C More, som också ingår i koncernen, tappar likaså intäkter. C More gick i förlust med 400 miljoner förra året och TV4 Play har svårt att leverera reklamintäkter till sin kanal trots stora satsningar.

Resumé bekräftar även att anledningen till förlustsiffrorna beror på att det traditionella tv-tittandet har minskat.