Företaget Procter & Gamble som äger varumärket Always, kommer ta bort Venus-symbolen från sina produkter för att den kan ses som ”exkluderande av sexuella minoriteter”.
”I över 35 år har Always kämpat för flickor och kvinnor, och vi kommer att fortsätta att göra det” säger Procter & Gamble i ett uttalande enligt CNN.
Dock annat menar företaget att ”inte alla kvinnor menstruerar och inte alla som menstruerar är kvinnor”.
”Vi är också engagerade i mångfald och inkludering och är på en ständig resa för att förstå behoven hos alla våra kunder.”
Många kunder har dock reagerat på företagets tilltag.
”Jag har köpt Always produkter sedan jag fick menstruation för över 20 år sedan. Jag kommer inte att handla av dem igen”, skriver en av många upprörda kunder på Twitter.
I’ve been buying @Always since I started my periods, over 20 years ago.
I won’t be buying them again. #boycottAlways pic.twitter.com/OOlKBa70f0
— That Big Old Moon 🌚 (@Bigoldsupermoon) 18 oktober 2019
Procter & Gambles åtgärd är den senaste i raden av liknande anpassning till HBTQ-aktivism. Bland annat har taxiföretaget Lyft lagt till andra pronomen vid sidan av hon och han som profilalternativ så att taxichaufförerna kan tilltala kunden korrekt.
Twitter har specifikt förbjudit så kallad ”deadnaming” av transpersoner, det vill säga att kalla någon vid födelsenamnet istället för det namn man bytt till i samband med juridiskt könsbyte, efter medicinska och kirurgiska ingrepp och så vidare.