Alibaba sålde prylar för 280 miljarder kronor på Singles Days – så får de till logistiken

publicerad 14 november 2018

Vill du se mer gräv och granskningar på Nya Dagbladet?

12690 kr av 50 000 kr insamlade. Bidra till höstens viktiga grävkassa! Stöd arbetet genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba satte nytt försäljningsrekord vid söndagens shoppinghögtid Singles Day med hela 280 miljarder kronor. Hur hinner man med det? Se videoreportaget ifrån robotlagret som hanterar logistiken.

Under Singles Day-dygnet i söndags uppgick försäljningen till 213,5 miljarder yuan, motsvarande 280 miljarder kronor.

Singles Day har sitt ursprung i Kina och är ett sorts alternativ till Alla hjärtans dag. Men sedan Alibaba engagerat sig för tio år sedan har högtiden blivit ett gigantiskt försäljningstillfälle på nätet.

Under Singles Day omsätter e-handelsjätten ensamt mångdubbelt mer än den totala handeln i USA i samband med Black Friday. Logistikapparaten för att hinna med att leverera produkterna är högsofistikerad. Business Insider har publicerat ett imponerande reportage ifrån det smarta varuhuset där automatiserade robotar minskat den manuella hanteringen med hela 70%.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!