Alibaba sålde prylar för 280 miljarder kronor på Singles Days – så får de till logistiken

publicerad 14 november 2018

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba satte nytt försäljningsrekord vid söndagens shoppinghögtid Singles Day med hela 280 miljarder kronor. Hur hinner man med det? Se videoreportaget ifrån robotlagret som hanterar logistiken.

Under Singles Day-dygnet i söndags uppgick försäljningen till 213,5 miljarder yuan, motsvarande 280 miljarder kronor.

Singles Day har sitt ursprung i Kina och är ett sorts alternativ till Alla hjärtans dag. Men sedan Alibaba engagerat sig för tio år sedan har högtiden blivit ett gigantiskt försäljningstillfälle på nätet.

Under Singles Day omsätter e-handelsjätten ensamt mångdubbelt mer än den totala handeln i USA i samband med Black Friday. Logistikapparaten för att hinna med att leverera produkterna är högsofistikerad. Business Insider har publicerat ett imponerande reportage ifrån det smarta varuhuset där automatiserade robotar minskat den manuella hanteringen med hela 70%.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.