Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!
131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
Den yttrandefrihetsvänliga Twitter-konkurrenten Gab låter meddela att man har kastats ut från sin femte bank på bara fem veckor. Man menar att det är Biden-administrationen som ligger bakom censuren och trakasserierna och att det är tydligt att man försöker förhindra Gab från att fortsätta driva sin verksamhet.
”Gab bannlystes nyss från vår femte bank på fem veckor. Det här är Operation Chokepoint under Biden-administrationen. Vi kan bokstavligt talat inte ha ett vanligt företagskonto för att lagra våra pengar”, konstaterar man i ett inlägg.
Gab was just banned from our 5th bank in 5 weeks. This is Operation Chokepoint under the Biden administration. We literally can’t have a basic business checking account to store our money. https://t.co/oBr69xeB2u
I takt med att Facebook, Twitter och Youtube intensifierat sin censur har många användare valt att ”fly” till konkurrerande alternativ som Gab. Twitter-konkurrenten har också allt mer kommit att betraktas som ett potentiellt hot mot censurivrande makthavare av olika slag som vill kontrollera vad som diskuteras och hur.
Inte bara har Gab utsatts för hackerattacker av vänsterextremister med nära kontakt med vänsterorienterade webbtidningar – man har också svartlistats av Visa.
Visa hävdade att man stängde av Gab för att plattformen tillät ”hetsande mot folkgrupper”, något Gabs vd Andrew Torba konstaterade var rent nonsens.
”Gab är en neural teknkikplattform. Vi följer lagen, har en utmärkt relation med polisen och vi har tydliga regler för vad som tillåts på vår hemsida och vad som inte gör det”, konstaterade Torba och menade vidare att det handlar om en koordinerad attack.
Även judisk makt-organisationen ADL vill stänga ner plattformen hävdar att plattformen används av ”extremister” för att ”planera och organisera hatiska gärningar”.
– Attacken mot Kapitolium den 6 januari var kanske en av de mörkaste dagarna i amerikansk historia, men det var också en avsiktlig och samordnad kriminell handling. Förutom att hålla individer ansvariga, måste myndigheterna avgöra om sociala medieplattformar, särskilt Gab, också bär ett ansvar för attacken, säger ADL:s vd Jonathan Greenblatt i ett uttalande.
Etablissemangets motstånd mot Gab är med andra ord mycket omfattande och påtryckningar mot de banker som har Gab som kund har även blandats med direkta cyberattacker mot plattformen och högljudd lobbyism för att få Twitter-konkurrenten borttagen från nätet. Hittills har man dock misslyckats.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.
Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!
131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
Den 1 september är nu fastslaget för det första sammanträdet i Södertörns tingsrätt mellan Nya Dagbladet och Länsförsäkringar Bank, som berör den inledande fasen av storbankens uppmärksammade attack mot tidningen och dess journalister i slutet av 2022.
Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson uttrycker ett särskilt tack till alla som hittills bidragit till insamlingskampanjen under sommaren. Stödet i insamlingskampanjen, betonar han, har varit helt avgörande för att upprätthålla den redaktionella verksamheten parallellt med att driva rättsprocessen i mål.
Våra donatorer kan verkligen känna sig delaktiga i att vi tagit oss hela vägen hit. För en oberoende medieaktör som rör sig med väldigt begränsade resurser, innebär varje krona ett styrkeprov på läsarnas stöd i striden för rättigheter som är helt grundläggande för all privat- och näringsverksamhet i samhället, säger Andersson.
Advokat Carl Riddarstråle bedömer förutsättningarna som goda för att vinna rättskampen som specifikt rör nedlåsningen av den stiftelse för oberoende medier vars medel Länsförsäkringar Bank fryst inne.
Banken har även vägrat stiftelsen att nyttja sina tillgångar för att bekosta Nya Dagbladets juridiska omkostnader i processen mot banken, vilket har gjort läsarnas stöd särskilt kritiskt för att kunna fortsätta processa. Tidningen har i skrivande stund redan emottaget över 130 000 kronor i insamlingskampanjen och varje krona som kommer in i slutspurten fram till september bidrar till rättsprocessen, betonar Andersson.
– På pappret känner vi oss trygga i att rättvisan står tydligt på vår sida, samtidigt som vi inte kan ta någonting för givet i denna process, tillägger han.
Sammanträdet i Södertörns tingsrätt i september kommer följas upp av en slutlig förhandling i slutet av året varefter tingsrättens dom väntas falla.
Hjälp NyD att hålla ut det viktiga rättsfallet mot Länsförsäkringar. Donera via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.
Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.
131 750 kr av 250 000 kr insamlade.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.
Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!
131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
Med hänvisningar till ”bristande kundkännedom” och förmenta misstankar om ”penningtvätt” eller ”finansiering av terrorism” stänger bankerna godtyckligt ner konton för ensamstående mödrar, pensionärer och småföretagare som varit kunder i banken i många år.
Här är de gripande berättelserna om det utbredda maktmissbruk som satts i system.
– Kundkännedomsavdelningens befogenheter är det stora problemet. Samtidigt är personalen på dessa hemliga avdelningar hårt styrda från sina chefer. Det är klart att det finns ett stort ansvar även hos bankens ledning för hur man beter sig mot kunderna inom ramen för lagstiftningen som man är skyldig att följa.
Det säger en person till Nya Dagbladet med god insyn i bankernas ”säkerhetsavdelningar” eller ”kundkännedomsavdelningar” som de också benämns som. Dessa anonyma beslutsfattare har gjort tusentals svenska medborgares liv till ett praktiskt helvete när man med mycket kort varsel ryckt bort banktjänster varje människa behöver för att betala mat, räkningar och hyra.
Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 15 december 2022.
Symptomatiskt är att bankens ledning och kundtjänstpersonal helt frånsäger sig ansvar från de allvarliga konsekvenser den anonyma avdelningarnas beslutsfattare systematiskt orsakar kunderna. Återkommande är ironiskt nog också att samma kundkännedomsavdelningar heller inte visar något uppriktigt intresse av att faktiskt lära känna sina kunder.
Nyligen kunde Nya Dagbladet rapportera om hur Länsförsäkringar Bank på godtycklig grund låst mediebolagets konto för utlandsbetalningar – samt även hotat att stänga ner tidningsledningens privata bankkonton redan från och med årsskiftet. Tillvägagångssättet är typiskt och problematiken är betydligt mer vittgående än dess påverkan på den fria journalistikens möjligheter att bedriva verksamhet i Sverige.
Kontanter, Makt & Vilseledande media är en grupp på Facebook med nästan 157 000 medlemmar. I tusentals inlägg och kommentarer vittnar användare om hur de med hänvisning till ”bristande kundkännedom” fått sina tillgångar frysta, sina konton nedstängda och hur de blivit av med bank-id och andra betalfunktioner. I många fall handlar det om kunder som varit kunder i banken i decennier.
Typexempel från Länsförsäkringar hur banken avslutar ”kundens engagemang”, med tillägget att beslutet inte går att överklaga. Foto: Facebook
”Sinnessjukt kontrollbehov”
En person delger ett typiskt vittnesmål om hur han fått ett hotfullt meddelande från banken där man deklarerar att de har rätt att frysa hans konto om ”kundkännedom” inte uppnås.
”Jag lever ett 100 procent ärligt och laglydigt liv. Det enda ’konstiga’ är en hobbyverksamhet som inbringar lite extra kulor då och då (swish), men det skattar jag ju för. Måste jag veta ALLT om mina köpare eller vad menar dom? Sinnessjukt kontrollbehov. Är sjukt less på översitteri, kontrollbehov och detaljstyrning av enkla, laglydiga och hederliga människor. Vart fan är vi på väg egentligen?”, frågar han sig.
En annan berättar att banken hotar att frysa hans företags konto och ekonomiska resurser av samma skäl och beskriver agerandet som ”maffiametoder”.
”Bankerna är för sorgliga. Nu skickar de ut och ber om kundkännedom för min mamma som dött nyligen. Innan bouppteckningen är klar så är kontot spärrat för utbetalningar”, vittnar en tredje.
Notoriskt återkommande är också att banken undviker att besvara frågor om processerna de ställer sina kunder inför. I bästa fall hänvisas till anonyma beslutsfattare inom organisationen, som såväl bankens ledning som kundtjänsten skjuter ifrån sig ansvaret till.
Desperata svenskar berättarom hur deras barns sparkonton blivit spärrade och hur avstängningarna riskerar att de vräks från sina hem på grund av rent praktiska svårigheter att betala räkningar. Även föräldrar med många barn att försörja och åldringar utan kunskaper om digital teknik eller förståelse för vad banken egentligen efterfrågar blir utkastade utan pardon.
”Skulle logga in o betala räkningar…möts av att dom stängt av kontot.. fick ringa för att lyckas logga in…’kundkännedom’ när jag varit kund i 40 år”, skriver en kund.
Typiskt vittnesmål om en sexbarnsmamma som fått sitt konto nedstängt. Foto: faksimil/Facebook
”En sexbarnsmamma får sitt konto och framtida konton avstängt, efter att ha svarat på deras patetiska brev om kundkännedom. Efter att ha varit superärlig om allt, och skrivit att det fanns transaktioner från mig till min exfru gällande barnbidrag som de hade funderingar över och inte en krona mer eller mindre, så valde de att stänga ner alla hennes basala tjänster och framtida nyöppnande av konton hos dem? Kan man anmäla banken?”, kommenterar en annan.
Svarar på bankens frågor – får ändå sina konton stängda
Talande är de återkommande vittnesmålen om hur människor lagt ner många dagars arbete på att svara på bankens förfrågningar i form av att leta upp kvitton och att i detalj försöka beskriva flera år gamla transaktioner. Ansträngningarna möts dock ofta av ett kompakt ointresse från bankens sida.
”Då sa Länsförsäkringar upp mitt konto. Har svarat på tre utskick som dom undrar över men det är tydligen inte bra nog”, skriver en uppgiven kund hos Länsförsäkringar Bank.
I många fall handlar det om att banken anser att man inte i tillräcklig detalj kunnat redogöra även för små kontantuttag eller swish-överföringar. Har man frågor finns det heller ingen att prata med – man är helt utlämnad till den anonyma kundkännedomsavdelningens godtycke. Bevisbördan läggs konsekvent hos kunderna, som betraktas som skyldiga även i fall där motsatsen bevisas.
”Såhär slutade min relation med Läns. Där har jag haft bl.a ett lån på en brf på en miljon och har fortfarande en pensionspar på 80k. Jag kunde inte redovisa alla swish och även ett kontantuttag 22/12 på 1.600kr! Två dagar före jul. Hur …vad jag gjort av pengarna!? Eh..ja, jag sa att jag vill prata med en ansvarig som beslutat i ärendet, det gick inte för sig.”
Andra berättar om hur banken spärrat deras konton när de inte lyckats svara tillräckligt detaljerat på vad de ska köpa för sina pengar.
”Jag kan alltså inte handla, tanka bilen, betala räkningar, köpa mat till mina djur, åka till veterinären med sjukt djur eftersom man får betala med en gång. Har Swedbank verkligen rätt att göra så här?” undrar en kund hos Länsförsäkringar Bank.
En annan kund hos samma bank berättar hur han plötsligt fick hem ett 50 sidor långt brev där han skulle redovisa varenda transaktion, insättning och överföring under det senaste året. Efter två dagars arbete skickades de efterfrågade uppgifterna in – varpå banken ändå beslöt att avsluta kontot utan vidare kommentarer.
”Ingen på LF ville diskutera det ens”, konstaterar han.
Andra berättar om hur Länsförsäkringar plötsligt stängt av konton efter att de swishat sina partner småsummor och kvitton sedan inte kunnat presenteras.
”De tolkar lagen om Kundkännedom mest nitiskt av alla banker jag vet i alla fall. De avslutade mitt konto trots att de fått precis alla underlag de begärde och det var småsummor vi snackar om. Och det fanns ingen att prata med när man ringde för den avdelningen som har hand om sånt går inte att prata med sa dom och beslutet gick inte att överklaga”, skriver en upprörd man som varit kund i banken.
Utbredd känsla av rättslöshet
Genomgripande är den desperata känslan av rättslöshet som uttrycks från många svenskar gentemot det systematiska maktmissbruket. Som privatperson riskerar det att bli både dyrt och framförallt komplicerat att ens försöka sätta igång en juridisk process mot banken, och ytterst få vågar ta den risken.
På recensionsportaler där kunder kan lämna omdömen om bankerna kan man läsa ytterligare otaliga liknande vittnesmål om hur man hastigt kastats ut från banken med hänvisning till att kundkännedomen anses vara otillräcklig. Något genuint intresse av att lära känna kunden tycks dock inte finnas i dylika fall.
”Jag fick frågan om kundkännedom (inga konstigheter) men även om mina transaktioner. Skickade allt jag har 2 ÅR bakåt i tiden från Skatteverket, annan bank, Försäkringskassan med mera, men det räckte tydligen inte”, skriver en kund i Länsförsäkringar bank.
”Fick krav på bevis vars min lön kommer ifrån, mitt utökade bolån i annan bank och sparpengar, till och med små swishar? Fastän uppgifter är inskickade så fryser de kontot. När man uppsöker kontor eller ringer dit finns det ingen som har behörighet. Så nu står man med en låst lön, utan att kunna betala räkningar eller köpa mat”, skriver en annan.
”Efter att ha varit trogen kund i över 20 år, så stänger dom ner mitt bankkonto med motiveringen att de inte har någon bra kundöversyn med hänvisning av penningtvättlagen. Spelar ingen roll att man skickat in utdrag över alla insättningar och uttag under aktuell period”, skriver en tredje kund.
I Falu-Kuriren undrar bland annat den pensionerade polisen Tore Strand vad Länsförsäkringar egentligen håller på med – och konstaterar att de konsekvent vägrar föra dialog med kunder vars konton de ofta på förhand verkar ha bestämt sig för att stänga ner.
”Försökte under tre dagar att via telefon komma i kontakt med den person som är chef på Länsförsäkringar bank utan att lyckas. Meddelanden lämnades vid varje tillfälle. Ringde sedan till telefonbanken för att försöka komma i kontakt med författaren till brevet. Den jag talade med vägrade uppge namnet på denne”.
Han frågar sig vidare varför banken inte gör en riktig polisanmälan om de tror att kunden ägnar sig åt olagligheter och menar det ”tyder på en häpnadsväckande inkompetens” att bankernas utredningar bedrivs med anonyma brev utan att faktiskt prata med kunderna.
”När sedan en person som chef och arbetsledare vägrar att svara på meddelanden så är måttet rågat. Hur kan man bedriva en verksamhet på det här viset? Borde inte kunden stå i fokus?” frågar han sig.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.
Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!
131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
Samnytts reporter Mattias Albinsson har anmält den Wallenbergägda banken SEB för stöld efter att banken inte bara stängt ner hans konto och spärrat hans Bank-ID – utan också på oklara grunder beslagtagit journalistens egna pengar.
Albinsson misstänker att han utsatts för bankens repression eftersom han arbetar för en tidning vars rapportering och inriktning ogillas av SEB:s ledning.
Nyligen uppmärksammade Nya Dagbladet läsarna om att Länsförsäkringar Banks beslut att stänga ner konton och banktjänster kopplade till tidningen, dess redaktionsledning och en stiftelse med ändamålet att främja oberoende journalistik, av allt att döma fattats på rent ideologiska och politiska grunder – och att ansvariga inte uppskattat tidningens rapportering i olika känsliga frågor.
– Redan tidigare misstänkte vi ju att banken gått till angrepp av rent politiska skäl, för att vi utmanar mäktiga intressen. Att det skulle bli en så extremt politiskt formulerad attack riktad mot Nya Dagbladets journalistiska verksamhet får nog samtidigt beskrivas som direkt häpnadsväckande, konstaterade NyD:s chefredaktör Markus Andersson.
Bankens advokater försökte bland annat skärra tingsrättens politiskt tillsatta nämndemän genom att i en politisk attack utmåla Nya Dagbladet som en ”extrem tidskrift” – eftersom NyD uppmärksammat judiska lobbygruppers inflytande och lanserat en kampanj för att uppmärksamma FN-stadgans skydd mot folkmord som en replik på den pågående befolkningsutbytespolitiken i Väst.
”Hamnar nog i bankdirektörernas golfkassa”
Nya Dagbladet och dess ledning är inte de enda som drabbats av bankernas godtyckliga repression. De senaste åren har tidningen uppmärksammat en mycket oroväckande trend där personer med regimkritiska eller på andra sätt obekväma uppfattningar larmar om att de plötsligt och godtyckligt får sina konton nedstängda – något som tidigare denna månad också drabbade Samnytts journalist Mattias Albinsson.
Han upptäckte en dag att hans Bank-ID inte längre fungerade och att han inte kunde komma åt sina egna pengar på sitt bankkonto.
Enligt reportern ska en banktjänsteman ha bekräftat att banken flyttat hans tillgångar till ett av sina egna ”internkonton”.
”Stulit helt enkelt, på ren svenska. Inga gigantiska summor pengar kan jag erkänna. Men de hade nog räckt till mat i en månad i alla fall. Nu hamnar de nog i bankdirektörernas golfkassa”, skriver han i en krönika.
”Ett svepskäl för att kunna stänga av mig”
Albinsson har varit kund hos SEB i 24 år men är sedan flera år tillbaka bosatt utomlands. Den gångna hösten har Wallenberg-banken hört av sig och bett honom fylla i ett formulär om ”kundkännedom” – vilket han också gjort, tillsammans med en kvinnlig banktjänsteman via telefon.
Journalisten förklarar för banken att det just är Bank-ID han är i behov av för att kunna ta del av myndighetspost och andra viktiga tjänster, och de kommer överens om att övriga ”riskabla banktjänster” som kort, Swish och utlandsbetalningar ska inaktiveras – just för att undvika problem med banken framöver.
Trots att en av bankens egna anställda hjälpt Albinsson att fylla i dokumentet nöjer sig banken inte där utan fortsätter snart att skicka ut ett nytt formulär om ”kundkännedom”, där man kräver att få svar på varför journalisten överhuvudtaget vill ha ett bankkonto i Sverige. Även detta fylls i – men nya formulär fortsätter att komma.
”Kundkännedom, kundkännedom, kundkännedom, kundkännedom, kundkännedom. Till slut kan jag rimligen inte svara mer på SEB:s propåer om “kundkännedom”. Jag har redan svarat flera gånger. Jag börjar ana vad de är ute efter. De vill ha ett svepskäl för att kunna stänga av mig”, konstaterar han.
”Känner nog att de har stöd från Rosenbad”
Farhågorna visade sig vara befogade, snart kastade SEB ut utlandssvensken – trots att han alltså redan besvarat deras frågor vid flera tillfällen.
Att få tillbaka sina egna pengar på ett smidigt sätt med hjälp av en anhörig som med fullmakt besökte ett av bankens kontor var heller ingenting som SEB tillät – istället krävde man att han själv skulle flyga till Sverige och personligen inställa sig för att få tillbaka sina beslagtagna tillgångar. En resa som sannolikt skulle bli dyrare än de pengar han blivit av med.
Själv bedömer han det som mycket sannolikt att en förklaring till att just han utsatts är att han arbetar för en tidning som SEB:s chefer ser ogillande på – och pekar på att man tidigare agerat på liknande sätt mot andra.
Nu har jag polisanmält SEB för stöld alternativt bedrägeri.
Inte för att det kommer leda någon vart. Men det blir ett sätt för att visa att man inte tyst finner sig i stölden. https://t.co/TpvlvJoN9z
— Mattias Albinsson (@mattiasreporter) May 13, 2025
”Situationen kompliceras av att Sverige, oavsett färg på regeringen, går i en allt mer totalitär riktning där pressfriheten steg för steg stryps. På mer än ett sätt. Det handlar inte endast om ’alternativa medier’. ’Lagen om utlandsspioneri’ till exempel, kan främst anses slå mot så kallat etablerade medier”, argumenterar han och fortsätter:
”Så SEB känner nog att de har stöd från Rosenbad när de sätter åt utlandssvenska journalister. I synnerhet sådana som skriver om fel saker, misstänks hysa fel åsikter, eller vad de nu hänger upp sig på”.
För att markera mot bankens agerande har Albinsson valt att polisanmäla SEB för stöld, alternativt bedrägeri. Han tror själv inte att det kommer att leda någonvart – men ser det som ”ett sätt att visa att man inte tyst finner sig i stölden”.
”För min del tror jag inte att jag får tillbaka mitt Bank-ID. Eller mitt bankkonto. Men jag vill mer än gärna ha tillbaka de pengar som SEB stulit”, understryker han.
Hjälp NyD att hålla ut det viktiga rättsfallet mot Länsförsäkringar via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller donera med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.
Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.
35 250 kr av 250 000 kr insamlade.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.
Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!
131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
En gång i tiden betraktade många svenskar bankerna som en grundläggande funktion i samhället som faktiskt underlättade medborgarnas vardag. Idag är situationen den motsatta, där bankerna istället agerar som en maktfullkomlig statsmakt med närmast totalitär kontroll över vårt ekonomiska liv och våra medborgerliga friheter.
Att från en dag till en annan upptäcka att man inte längre kan använda sitt bank-id, komma åt sitt bankkonto, betala räkningar, köpa mat eller föra över pengar för hyran är ett stressmoment som heter duga. Plötsligt har du i praktiken blivit utestängd från samhället – utan att du har dömts i en domstol eller ens misstänks för något brott. Någon konkret brottsmisstanke finns nästan aldrig, och bankernas domar är i regel lika godtyckliga som de är fattade på diffusa grunder. Faktum är att det räcker med att bankerna anser att dina ekonomiska transaktioner ”avviker” eller att de ser en ”förhöjd risk” att någonting inte faller i bankens smak.
Bevisbördan ligger samtidigt på dina axlar. Du är skyldig till motsatsen bevisats – och du kan i praktiken inte räkna med något rättsskydd.
Det kan låta som en mardröm i en dystopiskt deckare, men det är den skrämmande verkligheten som en allt större del av Sveriges befolkning personligen också får uppleva på nära håll. Nyligen uppmärksammade Nya Dagbladet att så många som 160 000 konton stängts ner i Sverige – på bara tre år, och av allt att döma har nedstängningarna bara ökat sedan dess. Det är surrealistiska siffror som med all önskvärd tydlighet visar att huvudsyftet med nedstängningarna aldrig varit att försöka bekämpa ”terrorism”, organiserad brottslighet eller liknande floskler som endast används som förevändning för att införa och fördjupa den bankdiktatur vi nu de facto lever under.
Bevisbördan ligger samtidigt på dina axlar. Du är skyldig tills motsatsen bevisats – och du kan i praktiken inte räkna med något rättsskydd
Med andra ord har ungefär två procent av den vuxna befolkningen hittills drabbats av bankernas repression och fått sin tillvaro uppochnedvänd – och där möjligheterna att få rätt mot bankjättarna i regel är minimal. Otaliga svenskar vittnar om att frekventa insättningar eller uttag av kontanter eller återkommande swishbetalningar är sådant som fått bankernas lampor att lysa rött och att snabbt kasta ut kunder som varit trogna sedan decennier tillbaka. Andra får sina konton nedstängda för att de flyttar utomlands.
Den rådande situationen har undergrävt förtroendet inte bara för det finansiella systemet, utan för samhällskontraktet som sådant. Det är en bisarr situation när bankernas AI-algoritmer ska utgöra underlag för vem som får eller inte får betala sin hyra. Det är rättsväsendet, inte Länsförsäkringar, Nordea eller Swedbank, som ska bedöma om något brott faktiskt har begåtts.
Agerar domare och bödel
Än värre är att bankerna ofta tycks agera utifrån tydligt politiska motiv. Oberoende medier och aktörer lider särskilt hög risk att få sina konton nedstängda om de uppfattas som kontroversiella eller om deras åsikter avviker från de narrativ som makten för fram. I praktiken innebär detta en totalitär form av censur, där bankerna som institution med monopolliknande makt över ekonomiska flöden agerar både domare och bödel utan att behöva ta ansvar för konsekvenserna. Drabbade vittnar konsekvent om att det ofta inte ens är möjligt att få tala med ansvariga från banken.
Det är rättsväsendet, inte Länsförsäkringar, Nordea eller Swedbank, som ska bedöma om något brott faktiskt har begåtts
Det kommer kanske inte som en nyhet för den som följt omvärldsbevakningen att en liten grupp ekonomiskt inflytelserika aktörer de facto styr västvärlden och på många sätt är en drivande aktör inom storpolitiken. Bankerna har tillskansat sig en orättfärdig maktposition som i praktiken trumfar en statlig myndighets befogenheter, med makten att sanktionera och straffa enskilda medborgare efter eget godtycke.
Det hög tid att bygga en folkrörelse som en gång för alla gör slut på detta maktmissbruk. Så här kan det helt enkelt inte få fungera i ett samhälle som gör anspråk på att vara en demokrati. Nya Dagbladets pågående rättsfall mot Länsförsäkringar Bank, som avgörs i ett första skede i tingsrätten i början av september, ska därför ses som ett uttryck för något mer än upprättelsen för ett oberoende mediehus gentemot en storbanks godtyckliga förfaranden. Det större allvaret blir särskilt påtagligt när en storbank med ideologiska förtecken brännmärker tidningen som en ”extrem tidskrift”, och med detta i praktiken försöker rentvå sitt illa dolda övergrepp på det demokratiska fundament pressfriheten utgör. Nya Dagbladet, ska det noga betonas och påminnas om, är långtifrån den enda oppositionella röst som utsatts för liknande övergrepp från bankdiktaturens långa arm.
Vem är det egentligen förutom bankerna och deras lobby som anser att det är rimligt att privata institutioner ska ha en närmast total makt över vår ekonomiska frihet? En bank som missbrukar sin ställning, och exempelvis stänger ner en persons konto eftersom denna skrivit misshagliga saker på sociala medier, borde förlora sitt tillstånd att bedriva bankverksamhet överhuvudtaget. I nuläget är det många inom banksektorn som borde avtjäna långa fängelsestraff för det systematiska maktmissbruk man gjort sig skyldiga till under lång tid, som inte bara har orsakat stora mänskliga lidanden utan dessutom åsamkat det demokratiska samhällsskicket allvarliga skador.
Finansinspektionen och regeringen har riktat försiktig kritik mot bankrepressionen och med mjuk röst efterlyst att fler måste tillåtas att ha grundläggande betaltjänster. Det är ett positivt steg i rätt riktning, men ett litet sådant, och i den större bilden ett otroligt svagt gensvar i en situation som fullständigt har urartat.
En fråga om demokratiska fundamenta
Vi står vid ett vägskäl där ett folkligt gensvar nu är lika berättigat som det är nödvändigt. Om inget görs, riskerar bankernas makt att cementeras och expandera ytterligare tills dess att medborgarnas ekonomiska liv punktmarkeras och detaljstyrs in i minsta detalj, där minsta ”tveksamma” transaktion riskerar att få absurda konsekvenser.
Det är naivt att tro att Nya Dagbladets rättskamp ensamt kan ändra på själva systemet som sådant, men det har satt storbanken Länsförsäkringars moraliska trovärdighet i gungning inför en öppen offentlighet. Ytterst måste detta dock leda längre, där stränga grundlagsskydd tydligt begränsar bankernas rätt att stänga konton utan rättssäkra förfaranden. Det är ingen liten fråga; det är en fråga om att återupprätta demokratin; medborgarnas grundläggande frihet och att säkra folkets rätt till deltagande i samhällslivet.
Bankdiktaturen måste raseras för att de demokratiska fundamenten ska kunna återbyggas. I förlängningen måste bankernas roll i samhället omvärderas i grunden, om Sverige ska ha ett legitimt anspråk på att vara en demokrati.
Det är en fråga om att återupprätta demokratin; medborgarnas grundläggande frihet och att säkra folkets rätt till deltagande i samhällslivet
Verkligheten är samtidigt att den politiska viljan i regnbågspartiernas riksdag saknas för att genomföra detta, och det krävs en omfattande folkrörelse för att meningsfulla reformer på sikt ska bli möjliga. Med ditt stöd har vi nu chansen att tillsammans sätta ett avtryck som går bortom tingsrättens dom i september.
Isac Boman
Så stödjer du Nya Dagbladet i rättskampen
Hjälp NyD att hålla ut i det viktiga rättsfallet mot Länsförsäkringar. Donera via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.
Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.
35 250 kr av 250 000 kr insamlade.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.