Pressbyrån och 7-Eleven planerar att börja fasa ut försäljningen av cigaretter. Målet är att sluta sälja cigaretter helt och hållet.
Från och med 2026 kommer Reitan Convenience, franchisegivare för Pressbyrån och 7-Eleven samt den nya kioskverksamheten PBX, att sluta ta in cigarettprodukter.
– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen. Vi ser även att det finns vissa länder som inför olika former för förbud mot rökning, till exempel progressiva åldersförbud, säger Anna Wallenberg, vd för Reitan i Sverige, till skattefinansierade SVT.
Enligt Wallenberg har försäljningen av cigaretter gått ner under senare år, men utgör idag ändå 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning. Vidare tror hon att beslutet kommer att leda till reaktioner bland kunderna, men att det på sikt nog kommer att uppfattas som något positivt.
– Framåt kommer konsumtionen att gå ner och vi vill gärna verka för att produkterna försvinner från marknaden.
Produkter med palmolja kommer att försvinna från sortimentet i kioskerna från och med 2027. Idag återfinns produkter som choklad, chips och kakor som innehåller palmolja och dessa tas alltså bort om inte producenterna byter den till lämpligare alternativ.