Svenska hundar hotas av inavel – forskare vill se mer genetisk variation

publicerad 26 september 2018
Arkivbild.

Flera hundraser i Sverige riskerar att drabbas av den ökande inaveln. Lösningen på problemet kan enligt forskare vara genetisk variation.

I Sverige har inaveln bland hundar ökat lavinartat under de senaste decennierna, enligt forskare vid Stockholms universitet som har analyserat Svenska Kennelklubbens stamboksdata för tolv svenska hundraser från mitten av 1900-talet och fram till nu, skriver TT.

Inavelsgraden i de svenska hundraserna har fördubblats sedan mitten av 1900-talet, enligt forskarna, som uppmuntrar genetisk variation.

– Att bevara genetisk variation hos hotade arter har man jobbat jättemycket med vad gäller vilda djur. Jag tror att hundaveln skulle gynnas av att snegla lite grann åt det hållet och ta in mer teknik från den typen av avel där man siktar på att bevara variation, säger professor i populationsgenetik Linda Laikre, som lett studien vid Stockholms universitet, till TT.

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.