Ny människoart hittad

publicerad 25 april 2019

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!

2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.

Fossil efter en ny människoart har påträffats på Filippinerna. Homo Iuzonensis som den döpts till levde för mellan 50- och 67 000 år sedan och tros ha varit kortare än 120 centimeter.

Det var i en grotta på den filippinska ön Luzon som upptäckten gjordes och man påträffade där tänder och benrester av den arkaiska förmänniskan. Om dateringen är korrekt innebär det att Homo Iuzonesis levde samtidigt som både neandertalaren och Homo sapiens spred sig över Europa och Asien.

Florent Détroit som arbetar på naturhistoriska riksmuseet i Paris, säger till The Guardian att det här innebär ytterligare ett ifrågasättande av det raka förhärskande narrativet gällande evolutionen.

– Vi vet att evolutionen var mycket mer komplex, med flera olika arter samtidiga med Homo sapiens, avel, händelser och utrotningar. Homo luzonensis är en av de arterna. Homo sapiens var definitivt inte ensamma på jorden, säger han.

Även om man inte hittade ett helt skelett så påträffade man sju tänder, två handben, tre fotben och ett lårben som trots ha tillhört två vuxna individer och ett barn.

Det intressanta med de små tänderna är att de tyder på att Homo Iuzonesis kan ha varit ännu kortare än förmänniskan Homo Florensis som ofta kallats för ”hobbiten” och som också påträffades i sydostasiaten och tros ha levt under samma tidsperiod.

Forskarna har ytterligare fascinerats av att den nyfunna arten verkar ha haft en böjd tå, något som tidigare förknippats med betydligt äldre protomänniskor och som bör ha inneburit att den både kunde gå och klättra enkelt i träd.

Hur arten försvann vet forskarna ännu ingenting om, även om Chris Stinger vid Naturhistoriska museet i London spekulerar i att det kan ha haft att göra med Homo Sapiens utbredning i området.