Nasa upptäcker asteroid – som är på väg mot jorden

publicerad 12 januari 2014

Det amerikanska rymdorganet Nasa har spårat upp asteroiden 2013 YP139, belägen 43 miljoner kilometer från jorden. Forskare spår att asteroiden passerar jorden om cirka 100 år.

2013 YP139 upptäcktes av Nasas ”Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer” (NeoWise) i december förra året efter att ha startats igång från sitt viloläge. Den uppenbarade sig när man letade efter variationer av stjärnor och galaxer, skriver Huffington Post.

Asteroiden uppges mäta 650 meter i diameter, vilket är mer än tillräckligt att orsaka skada i fall om den träffar jorden. Enligt Nasa är det ingenting som man behöver oroa sig för eftersom asteroiden kommer att missa jorden med ungefär 480 000 kilometer – nästan samma avstånd som det är mellan månen och jorden.

Nasa välkomnar fyndet av 2013 YP139 och säger att det kan ge dem ökad kunskap om asteroider i helhet.

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.