Israel pekas ut för hemlig påverkanskampanj mot amerikanska politiker

Den judiska lobbyn

publicerad 6 juni 2024
- av Jan Sundstedt
Drygt 600 fejkprofiler publicerade enligt uppgifterna och mer än 2 000 koordinerade inlägg per vecka, till stöd för Israels krig i Gaza.

Organisationen Fake Reporter uppger i en rapport att Israel står bakom en omfattande påverkanskampanj riktad mot amerikanska politiker. Israelerna ska ha använt fejkade nyhetssidor och AI-drivna konton i sociala medier för att sprida pro-israeliskt och anti-palestinskt innehåll.

Enligt New York Times, som hänvisar till anonyma israeliska tjänstemän och dokument med koppling till operationen, organiserade och finansierade Israels ministerium för diasporafrågor en kampanj på cirka två miljoner dollar, och anlitade den israeliska politiska marknadsföringsgruppen STOIC att genomföra operationen.

Kampanjen, som först uppmärksammades i mars i år, lär ha använt hundratals falska konton som gett sken av att vara amerikanska studenter och medborgare, i syfte att påverka amerikanska lagstiftare, med särskilt fokus på svarta demokrater.

Israels roll i detta är hänsynslös och förmodligen ineffektiv, säger Achiya Schatz, verkställande direktör för FakeReporter.

ChatGPT

Under kampanjen användes enligt källorna exempelvis AI-verktyget ChatGPT för att generera pro-israeliska inlägg och artiklar som sedan publicerades på fejkade nyhetssidor. Bland annat skapades tre engelskspråkiga sajter som spred pro-israeliska artiklar, ofta stulna från välkända nyhetskällor som CNN och Wall Street Journal.

Enligt nyhetskanalen POLITICO riktades kampanjen mot minst 128 medlemmar av den amerikanska kongressen, däribland kända namn som Chuck Schumer, Jim Clyburn, Ilhan Omar och Hakeem Jeffries. Inläggen på sociala medier riktades främst mot demokratiska politiker i representanthuset och uppmanade dem att stödja Israels militära insatser.

(Att Israel) organiserat en operation som påverkar amerikansk politik är extremt oansvarigt. Om Israel inte vill bli offer för utländska interventioner måste landet avstå från att genomföra dem på egen hand, menar Achiya Schatz.

Israel förnekar inblandning

Meta och OpenAI har sedan avslöjandet stängt ner ett flertal konton, men konstaterar samtidigt att kampanjen inte tycks ha haft någon större påverkan, då de flesta följare varit så kallade ‘bots’.

Kampanjen nådde en topp i oktober 2023, när Israels försvarsmakt (IDF) inledde sitt krig i Gaza som svar på Hamas attacker den 7 oktober. Trots förnekanden från Israels regering om inblandning, visar rapporter att fejkade konton och nyhetssidor skapades för att sprida pro-israeliska budskap.

En talesman för Israels ambassad i Washington avböjde att kommentera rapporten och hänvisade istället till ett uttalande, från ministeriet för diasporafrågor, där det framgår att dessa “kategoriskt” förnekar inblandning.

Vi vill klargöra att varken Ministeriet för diasporafrågor eller Voices of Israel har någon koppling till eller samarbetar med företaget STOIC. Alla påståenden som antyder något annat är helt ogrundade och felaktiga“, står att läsa i uttalandet.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!