Utrikes

EU lägger mer på reklam än Coca-Cola

Europeiska unionen spenderar mer pengar på reklam än dryckesjätten Coca-Cola. Totalt spenderar EU på ett år nästan 25 miljarder kronor på reklam.

Enligt en studie från brittiska TaxPayers’ Alliance spenderar EU 2,4 miljarder pund på reklam. Jämförelsevis ligger Coca-Colas årliga reklambudget på dryga 2,13 miljarder pund eller 22 miljarder kronor.




Betalar diplomater i Barbados
Den årliga kostnaden för att flytta hela EU-apparaten mellan Bryssel och Strasbourg med jämna mellanrum uppgår till 1,6 miljarder kronor. EU betalar även ut lön till 44 diplomater som har sina konton i Barbados, ett land med generösa skatteregler, skriver Daily Mail.

EU har spenderat nästan tre miljoner kronor på cocktailpartyn för ett år och två miljoner kronor för ett oöppnat gym för hundar i Ungern.

Vill ha mer pengar
Daily Mail fortsätter skriva att EU-kommissionen meddelat medlemsstaterna att de bör bidra med 35 extra miljarder i år. Anledningen är för att hantera “oväntade rättsliga åtaganden”.

Sveriges årliga EU-avgift uppgår till 37,3 miljarder kronor. Av de pengarna får Sverige tillbaka 11 miljarder, det negativa nettoresultatet landar på 25,6 miljarder kronor.

 


Liknande artiklar:

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 072 722 01 72, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!




  • Ämnen:
  • EU