EU lägger mer på reklam än Coca-Cola

publicerad 23 oktober 2013

Europeiska unionen spenderar mer pengar på reklam än dryckesjätten Coca-Cola. Totalt spenderar EU på ett år nästan 25 miljarder kronor på reklam.

Enligt en studie från brittiska TaxPayers’ Alliance spenderar EU 2,4 miljarder pund på reklam. Jämförelsevis ligger Coca-Colas årliga reklambudget på dryga 2,13 miljarder pund eller 22 miljarder kronor.

Betalar diplomater i Barbados
Den årliga kostnaden för att flytta hela EU-apparaten mellan Bryssel och Strasbourg med jämna mellanrum uppgår till 1,6 miljarder kronor. EU betalar även ut lön till 44 diplomater som har sina konton i Barbados, ett land med generösa skatteregler, skriver Daily Mail.

EU har spenderat nästan tre miljoner kronor på cocktailpartyn för ett år och två miljoner kronor för ett oöppnat gym för hundar i Ungern.

Vill ha mer pengar
Daily Mail fortsätter skriva att EU-kommissionen meddelat medlemsstaterna att de bör bidra med 35 extra miljarder i år. Anledningen är för att hantera “oväntade rättsliga åtaganden”.

Sveriges årliga EU-avgift uppgår till 37,3 miljarder kronor. Av de pengarna får Sverige tillbaka 11 miljarder, det negativa nettoresultatet landar på 25,6 miljarder kronor.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!