EU lägger mer på reklam än Coca-Cola

publicerad 23 oktober 2013

Europeiska unionen spenderar mer pengar på reklam än dryckesjätten Coca-Cola. Totalt spenderar EU på ett år nästan 25 miljarder kronor på reklam.

Enligt en studie från brittiska TaxPayers’ Alliance spenderar EU 2,4 miljarder pund på reklam. Jämförelsevis ligger Coca-Colas årliga reklambudget på dryga 2,13 miljarder pund eller 22 miljarder kronor.

Betalar diplomater i Barbados
Den årliga kostnaden för att flytta hela EU-apparaten mellan Bryssel och Strasbourg med jämna mellanrum uppgår till 1,6 miljarder kronor. EU betalar även ut lön till 44 diplomater som har sina konton i Barbados, ett land med generösa skatteregler, skriver Daily Mail.

EU har spenderat nästan tre miljoner kronor på cocktailpartyn för ett år och två miljoner kronor för ett oöppnat gym för hundar i Ungern.

Vill ha mer pengar
Daily Mail fortsätter skriva att EU-kommissionen meddelat medlemsstaterna att de bör bidra med 35 extra miljarder i år. Anledningen är för att hantera ”oväntade rättsliga åtaganden”.

Sveriges årliga EU-avgift uppgår till 37,3 miljarder kronor. Av de pengarna får Sverige tillbaka 11 miljarder, det negativa nettoresultatet landar på 25,6 miljarder kronor.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.