För att uppmärksamma den islamska fastemånaden Ramadan valde Coca-Cola i Norge att dra igång en ny reklamkampanj och ändra formgivningen på sin logotyp till en halvmåne – en av islams symboler. Detta för att visa att företaget gillar mångfald.
Coca-Cola säger till norska Dagbladet att även om det är första gången som en sådan kampanj lanseras i Norge, så har företaget länge uppmärksammat Ramadan i muslimska länder.
– Nu vill vi för första gången i Norge fira ramadan tillsammans med norska muslimer, säger Johanna Kosanovic, marknadsföringschef på Coca-Cola i Norge till tidningen.
Coca-Cola Norge är också tydliga med att det är medvetet politiskt ställningstagande man väljer att göra för att visa hur positivt inställda företaget är till mångfald.
– Vi vill visa vårt tydliga ställningstagande för mångfald och hur viktigt detta är för samhället. Mångfald och inkludering har varit viktigt för Coca-Cola sedan starten. Många vet exempelvis inte att vi på 50-talet var aktivt engagerade i medborgarrättsrörelsen och att Coca-Cola var först ut med att lyfta fram kvinnor i reklamkampanjer, fortsätter Kosanovic.
I Norge utgör muslimer omkring 5,7 procent av befolkningen och har blivit en allt viktigare kundgrupp för företag att blidka.
Fatima Almanea som representerar Arbeiderpartiet ser kampanjen riktad till muslimer som ett positivt och naturligt steg. Hon menar vidare att eftersom Coca-Cola satsat mycket på kampanjer kring jul så handlar det också om likabehandlingsarbete att göra det samma under Ramadan.