118 890 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
Stora delar av underhållningsindustrin har nu digitaliserats och i Sverige är den digitala trenden ännu starkare än i flera andra länder. Men vad har digitaliseringen egentligen inneburit för svenskarnas underhållningsvanor och hur används digitala plattformar online som vardaglig underhållning?
Sverige har sedan början av 2000-talet varit ett av världens snabbast digitaliserande länder, med en öppen inställning till nya, digitala lösningar och system. Detta märks på flera olika sätt och inom många branscher, både inom näringslivet och befolkningens privatliv.
Ett konkret exempel som aktualiserats sedan 2019 när Sveriges nya spellag trädde i kraft är digitaliseringen av spelmarknaden. Det finns nu närmare 100 olika spelsajter som erbjuder spel om pengar direkt på nätet, något som tidigare bara gick att göra i en spelbutik eller på ett fysiskt kasino. 2025 är det många som spelar spel på GoGoCasino eller andra onlinebaserade spelplattformar.
En viktig del av förklaringen till denna utveckling handlar om tillgängligheten. Smartphonen har till exempel blivit en accessoar och ett hjälpmedel som stora delar av befolkningen använder sig av på daglig basis. Enligt Svenskarna och Internet har 92% av Sveriges befolkning tillgång till en smartphone, alltså en mobiltelefon med internetanslutning och digitala funktioner.
Just tillgängligheten har varit avgörande för den digitalisering som drivit hela det svenska samhället framåt under 2000-talet. Det mesta pekar på att digitaliseringen kommer att fortsätta inom fler branscher. Bara det faktum att många nu uteslutande sköter alla sina bank- och myndighetsärenden via sin smartphone eller dator är ett tecken på legitimiteten som finns i det digitala systemet. Sveriges befolkning både vill ha och litar på digitala lösningar.
Men hur påverkar då denna digitalisering och internetutveckling människors levnadsvanor i Sverige? Hur använder sig svenskar av olika onlinebaserade plattformar och verktyg för att underhålla sig själva i vardagen? Låt oss titta på några konkreta exempel.
Streaming på nätet har ersatt linjära TV-kanaler
Det finns många rapporter som gör gällande att det traditionella tv-tittandet via linjära TV-kanaler har minskat flera år i rad bland den svenska befolkningen. Samtidigt har det totala tv-tittandet inte minskat, utan det handlar snarare om en förflyttning i hur människor konsumerar rörligt material i Sverige.
Under 2024 var det över 40 procent av svenskarna som streamade antingen ett TV-program eller en film på daglig basis. Närmare halva befolkningen använder alltså digitala verktyg för att streama rörligt material. Detta är ett bevis på hur beteendemönstrets hos den svenska befolkningen har ändrats tack vare digitaliseringen, då det nu finns helt andra sätt att konsumera film och TV på.
Det som också gör detta intressant är om man jämför med andra länder. Exempelvis rapporteras att Sverige är det land i Norden som streamar mest. Det finns en stor vilja bland svenskar att använda digitala tjänster för streaming och sakta men säkert har den linjära TV-publiken försvunnit steg för steg. Det går också att se en trend som tyder på att streamingen ökat bland den äldre delen av befolkningen.
Appar blir tidsfördriv i svenskarnas smartphones
Ett annat sätt som svenskar använder sig av digitala plattformar för att underhålla sig själva är via olika appar på smartphonen eller surfplattan. Det finns nu digitala varianter av det som tidigare varit sociala tidsfördriv: pussel, brädspel och bildbehandling.
Istället för att gå till affären och köpa ett fysiskt pussel kan man nu använda sin surfplatta för att göra samma sak. Då behöver man dessutom inte köpa ett nytt pussel varje gång man har pusslat klart.
Samma sak gäller brädspel, där det nu finns mängder av appar som erbjuder digitala varianter av klassiska brädspel eller helt nya digitalt anpassade brädspel som fortsatt är sällskapsspel som går att spela i en större grupp. Detta är både en mer miljömässigt smart lösning och en billigare lösning än att köpa nya fysiska sällskaps- och brädspel varje gång.
Kreativa intressen som virkning, målning och att sy finns fortfarande kvar utanför den digitala världen, men även här märks en digital påverkan. Det går numera att använda sin surfplatta för att måla tavlor eller rita stenciler. Dessutom finns det många olika appar som kan hjälpa en att få inspiration till handarbeten. Man genomför alltså inte själva arbetet digitalt, men man finner inspiration och inspirerar andra digitalt.
Musiken finns alltid bara ett knapptryck bort
En annan underhållningstrend som är tydlig i Sverige är musikens digitalisering, där många nu endast använder musiktjänster som Spotify för att lyssna på sin musik. Det blir allt ovanligare att använda CD-skivor eller andra hårdkopior för att spela musik.
Denna trend är särskilt tydlig i Sverige, mycket tack vare att den svenska befolkningen är väldigt musikintresserad på ett generellt plan. Dessutom är ett av världens största musikföretag, Spotify, grundat i Sverige och har stora delar av sin verksamhet på svensk mark.
Spotifys etablering är ett tecken i sig på att musiken har en stark digital ställning i Sverige, men man ser också på människors beteendemönster att många lyssnar på musik eller poddar via sin smartphone på daglig basis, exempelvis när man behöver få tiden att gå på en buss eller ett tåg på väg till jobbet.
Nyhetsmedier har anpassat sig till den digitala verkligheten
Sist men inte minst finns det en tydlig digital utveckling inom det svenska medielandskapet, från Nya Dagbladet till både större och mindre tidningar eller medieplattformar. För att hänga med i utvecklingen har många medier i Sverige digitaliserat sina tjänster, så att man som konsument ska kunna läsa eller titta på materialet utan att behöva köpa en fysisk tidning.
Men digitaliseringen märks på andra sätt också. Det blir allt vanligare att rapportera om digitala händelser i traditionella nyhetsmedier. Dessutom använder man sig av nya sätt att göra journalistik på, sätt som inte var möjliga innan digitaliseringen. Det kan till exempel handla om nyhetsrapportering via sociala medier som Tik Tok eller Facebook.
För den svenska befolkningen innebär detta att medier i Sverige är mer lättillgängliga och att man på ett enklare sätt kan konsumera det material som produceras av den svenska journalistkåren. Det gör också att konsumtion av nyheter blivit en enklare del av vardagen för många svensksar.