Recensioner, upplevelser och omdömen på ett och samma ställe

publicerad 4 november 2019

Nu såhär i höstrusket blir det lätt att vi sitter och kollar runt på nätet – ibland nästan lite mållöst. Allt för att få mysa in sig i soffan med en filt, en kopp te och datorn.

Det är någonting i luften som gör att vi blir lite extra köpglada på hösten. Perfekt att Black Friday och Cyber Monday landar lagom till de mörkaste och ruggigaste dagarna. Och då kanske det blir extra viktigt att veta vad det är du håller på att klicka hem. Det vill säga innan du spenderar stora summor på en produkt eller tjänst. Och då är det alltid skönt att läsa omdömen och recensioner (kanske till och med klagomål) innan du faktiskt genomför det där köpet. Eftersom du inte vet mer än vad företaget själv säger är det en trygghet att höra vad andra, oberoende personer, har att säga om det du är på väg att spendera pengar på.

Det bästa av allt är egentligen att hitta en plattform som samlar alla dessa recensioner, omdömen och eventuella klagomål på ett och samma ställe. Då kan du till och med själv bidra till en bättre konsumtion genom att recensera saker som du själv har köpt. Självklart finns det en sådan plattform – som samlar recensioner om allt du kan tänka dig mellan himmel och jord: försäkringar, energi, telekom, semestrar & resor, dejting, nätbutiker, biltjänster, krediter & lån, diet & hälsa, finans, allmänt, mat & dryck och tjänster.

OmdömesStalle kan du läsa recensioner från riktiga personer. Det är så de skiljer sig åt från andra webbsidor. De blandar trovärdigheten av en väns rekommendation med ett demokratiskt poängsystem baserat på mängden människor som har valt att skriva om sin upplevelse. De har även en blogg som berör relevanta ämnen. Då kan dessa bloggposter handla om allt från försäkringar till resor. Detta för att ge dig lite mer kött på benen gällande ditt kommande köp. Kanske finns det något matnyttigt att hämta från bloggen – kanske inte.

När det kommer till klagomål vill du självklart alltid se vad andra har att säga innan du köper den där prylen eller testar den där restaurangen. En kund som har blivit negativt påverkad och fått en dålig upplevelse kan så klart vara individuellt – vem vet vad som har påverkat den negativa upplevelsen, kanske något sedan tidigare? Samtidigt kan du se ett mönster. Är det många klagomål så ska du kanske inte köpa den senaste telefonen eller äta på den nyöppnade thailändska restaurangen. Men kom ihåg: om det är för många klagomål så ska du hålla dig borta, däremot om det är några enstaka klagomål så kan du ha ett öppet sinne.

Ett intressant sätt att bedöma om en produkt eller upplevelse är rätt för dig är att läsa hur en redan existerande kund har beskrivit sin upplevelse. OmdomesStalle har det på sin plattform. Du kan läsa och, indirekt, testa genom en annan kunds ögon. Om omdömet är tillräckligt bra så kan du till och med känna samma känsla i fingertopparna som kunden gjorde vid kassan i nätbutiken.

Gå in och spana på andras recensioner. Dela med dig av dina egna erfarenheter. Det är bara att börja hjälpa andra konsumenter och kunder där ute för ett lite trevligare konsumtionssamhälle. Kanske bra att passa på att utnyttja en sån här plattform nu lagom till de stora rea-säsongerna som dyker upp under månaderna? Här är det alltid oberoende recensioner, riktiga kundupplevelser, klara synpunkter och ärliga klagomål. Det är nu som du kan, tillsammans med andra kunder, visa vilka butiker, företag och bolag som ska in – och vilka som ska ut.