Nya regler för spelannonsering och högre böter

publicerad 21 januari 2020

De instanser som reglerar spel om pengar i Sverige efterfrågar nu högre böter för penningtvätt. De vill se hårdare böter för företag som bryter mot bestämmelser om penningtvätt. Sveriges tillsynsorgan Spelinspektionen har bett finansministeriet att skriva om lagarna när det gäller det maximala straff som är möjligt att ålägga företag som bryter mot bestämmelserna.

Spelinspektionen anser att den nuvarande maximala påföljden på 1 miljon euro är för låg och att den måste kunna innebära påföljder som är “effektiva, proportionella och avskräckande.”

 

Det nuvarande straffet väger inte tillräckligt tungt

Spelinspektionen noterade att många av de företag som är licensierade för onlinespel, så som Slots.se, “omsätter stora belopp och har en stark finansiell ställning.” Sveriges största licensägare rapporterade en omsättning på hundratals miljoner euro under de första nio månaderna 2019, vilket enligt Spelinspektionens uppfattning gör att ett straff på 1 miljon euro inte väger tillräckligt tungt.

Spelinspektionen vill harmonisera lagarna när det gäller penningtvätt med lagarna när det gäller överträdelse av spellagen, dvs ett maximalt bötesbelopp på 10% av licensinnehavarens omsättning under föregående räkenskapsår.

 

Hårdare åtgärder mot aggressiv marknadsföring

Samtidigt skärper Sverige lagarna när det gäller spelreklam. I ett uttalande från Sveriges socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi berättade han för de nationella medierna att regeringen är beredd att publicera vad han hänvisade till som “etapp II” när det gäller deras nya regleringar för spel. Den nya fasen kommer att fokusera på att ta fram tuffare regler när det gäller reklam- och marknadsföring för de som har fått licenser från landet.

Det handlar om att vidta allvarliga åtgärder mot dem som aggressivt marknadsför gentemot potentiella kunder i ett brett spektrum av kanaler. Sveriges spelreglerande organ, Spelinspektionen, avser påbörja en närmare granskning av reklammetoder inom spelbranschen. Detta gör det möjligt för dem att bedöma om strängare kontrollåtgärder är nödvändiga att genomföra för att begränsa potentiell olaglig aktivitet.

Detta är inte första gången som Shekarabi granskar spelbranschen närmare. År 2018, när han tjänstgjorde som minister för medborgerliga frågor, spelade han en nyckelroll i utarbetandet av de svenska lagarna för onlinespel som antogs det året. Även efter att han fick sin nya position har han varit kvar som en nyckelrådgivare för att hjälpa till att utarbeta och genomföra åtgärder relaterade till spelindustrin.

 

Återfå kontrollen och strama åt lagen

När han tog upp det nya regelverket förklarade han: ”Jag är i stort sett nöjd, men det finns fortfarande ett område där vi kommer att behöva lägga mycket av vår energi under de kommande månaderna, och det är reklam. Han tillade, “Här måste vi återfå kontrollen, vi måste strama åt lagen för att få bort den aggressiva spelreklamen, särskilt när det gäller vissa element som är kopplade till onlinekasinon.”

Trots en del kritik och invändningar kommer dessa nya riktlinjer att ge tillsynsmyndigheten större kontroll. Dessa nya regler kommer att göra det möjligt för tillsynsmyndigheten att införa snabba åtgärder om de upptäcker att något företag har använt reklam- eller marknadsföringsstrategier som verkar vara i strid mot lagarna. Vad exakt som utgör ”aggressiva reklammetoder” har ännu inte fastställts på ett tydligt sätt.