Hairdressr vill göra det lättare för folk att hitta och boka frisörer

publicerad 14 mars 2022
boka frisörer

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Magnus Schill, medgrundare till Hairdressr, har sin analys klar: bara i Stockholm görs ca 120 000 sökningar på Google relaterat till att hitta en frisör, ändå finns ingen tjänst som jämför frisörtjänster på ett enkelt och smidigt sätt.

Därför har han tillsammans med sin bror Anders Schill skapat tjänsten Hairdressr – en app och webbsida för att hitta och boka frisörer.

“Frisörmarknaden är en av få stora marknader som är kvar att digitaliseras. Anledningen till att det inte skett ännu är att de flesta marknader dominerats av salongsfokuserade webbokningssystem som varit etablerade sen innan smartphones kom”, säger Magnus.

Att många idag går på rekommendationer från vänner, tittar på frisörers Instagram, och/eller googlar efter frisörer, menar Magnus är “ett tecken på att det finns en lucka på marknaden”.

Det är här Hairdressr kommer in i bilden, som rankar frisörer efter avstånd och betyg. Du kan också titta på bilder från frisörens portfolio, se prisnivå, och läsa recensioner från tidigare kunder innan du bokar. Till skillnad mot de tjänster som finns idag ligger fokus på de enskilda frisörerna snarare än salongerna.

“Vår research tyder på att man främst är lojal till en viss frisör, och bryr sig om den enskilda frisören snarare än salongen den jobbar på”.

 

Framtiden

Hairdressr har på en kort tid fått fler än hundra frisörer i Stockholm anslutna till tjänsten, från salonger såsom Björn Axén, Michael & Frisörerna, och Urban Hair. I skrivande stund finns de flesta frisörerna i innerstan, men bolaget har planer på att växa kraftigt.

“Vid en lyckad lansering är tanken att expandera till andra städer i Sverige, och även utomlands. Men först måste vi få ett kvitto på att kunderna vill använda tjänsten, och därför fokuserar vi just nu på att marknadsföra oss till slutkund” säger Magnus.

Hur bolaget ska tjäna pengar är inte bestämt, men Magnus säger att det finns några olika alternativ. “Vi vill att Hairdressr ska vara gratis att använda för både frisörer och kunder. Med en tillräckligt stor användarbas kan det t.ex. bli intressant för annonsörer. En annan möjlighet är att i framtiden utveckla ett eget bokningssystem”.

 

Kom igång med Hairdressr

Vill du att Hairdressr ska matcha dig med rätt frisör? Börja då med att ladda ned appen från App Store eller Google Play, för att skapa ett konto. När du bestämt dig för vilken frisör du vill gå till gör du en bokning enkelt och smidigt direkt i appen.