Faktorer som påverkar hur du handlar

publicerad 13 december 2019

En allt större andel av det vi handlar köps online. I takt med att internet tagit över världen har vi sett utbudet av online butiker öka och numera är det i princip lika vanligt att handla på nätet som fysiskt i butik.

Med en större efterfrågan efter att handla online kommer även ett större utbud av online shopping, och allt fler sidor som konkurrerar om kunderna. När vi handlar online så finns det flera faktorer som avgör vilken sida vi väljer att handla på. Det handlar naturligtvis om vilka behov vi har, hur företaget marknadsför sig till oss och utbud men även om andra saker. Här är några viktiga faktorer som påverkar hur vi handlar:

Pris

En viktig faktor när vi handlar online är förstås priset. Eftersom det inte är alls lika tidskrävande att besöka flera butiker online som det är att göra detsamma fysiskt kontrollerar och jämför konsumenter priser alltmer, och väljer ofta det mer fördelaktiga priset. Dessutom finns flera sidor på nätet som erbjuder jämförelsetjänster just i detta syfte. Dock är pris inte den mest framträdande faktorn när det gäller hur eller vad en köpare väljer att konsumera.

Marknadsföring

Konsumenter som väljer att handla online möts av en mycket stark form av påtryckning att konsumera mera. Trots att fysiska butiker länge haft koncept som “Köp 3, betala för 2” eller “25% rabatt endast idag”, har butiker på nätet större möjlighet att påverka människor att konsumera.

På internet har företag nämligen möjlighet att marknadsföra produkter specifikt baserat på individens preferenser. Detta baseras på konsumentens tidigare besökta nätbutiker och köphistorik, och det blir svårare att värja sig från än en kampanj som är mindre individanpassad i en fysisk butik.

Användarvänlighet

Alla som någon gång försökt sig på att handla på nätet vet hur frustrerande det kan vara att hamna på en sida som är helt omöjlig att navigera på. Konsumenter är flyktiga och väljer fort en annan mer användarvänlig sida som erbjuder samma produkt, om sidan de hamnat på krånglar. Idag gäller det därför att företag som säljer tjänster och produkter online ser till att mobilanpassa sina sidor.

Betalningsmetoder

En av de allra viktigaste faktorerna när vi handlar online är betalningsmetoder. Idag har de flesta av oss redan en preferens när det kommer till att betala våra köp online. Det syns inte minst bland spelare på online casinon. De baserar ofta sitt val av casino helt och hållet på om den betalningsmetod de föredrar erbjuds på casinot.

För konsumenter som handlar online är betalningsmetoden inte enbart avgörande när det kommer till säkerhet, trots att det naturligtvis är en faktor. Till exempel för tidigare nämna konsumenter av online casino är en viktig faktor hastighet. För den som spelar på casino vill inte enbart att det går snabbt att göra en betalning, de vill dessutom att det går fort när man begär uttag.

Snabba transaktioner, både betalningar och uttag, är alltså en mycket viktigt faktor för dagens konsumenter när de köper tjänster, produkter och underhållning online. Att kunna betala snabbt med bara ett par knapptryck sparar mycket tid. Och vetskapen att det går precis lika fort att få tillbaka begärda pengar (till exempel när du spelar på casino online) är en trygghet som gör det både smidigt och tryggt att konsumera på nätet. Denna punkt kan man säga är ihopbakad med såväl användarvänlighet och marknadsföring när det gäller casino utan krångel.

I ständig utveckling

Sammanfattningsvis kan vi slå fast att det inte bara är en trend att konsumera på nätet, det är utan tvekan framtiden. Vi kan även slå fast att det finns flera faktorer som påverkar vad vi konsumerar och hur vi konsumerar. Och de avgörande faktorerna är inte alltid pris. Tvärtom är konsumenter ofta villiga att betala extra för en snabb och okomplicerad upplevelse när de handlar på nätet.