Abono.se erbjuder nytt sätt för mobiloperatörer att marknadsföra sig på

publicerad 5 juni 2019

De otvetydigt utvecklade marknadsföringsmetoderna hos företag blir mer och mer subtil desto noggrannare man analyserar dem. Den senaste debatten var huruvida det är moraliskt korrekt av personer som driver podcasts att finansiera sin verksamhet med att presentera online casinon i som sponsorer i sina avsnitt.

Marknadsföring har alltid varit en vital del i ett företags utvecklingsstrategi och en stor budget har gått åt TV-reklam och andra sätt att sprida sitt varumärke. Agendan för reklam är ofta inte att konvertera personerna reklamen är exponerad för till direkta köpare utan att få ett varumärke inpräntat i folks undermedvetna.

Utvecklingen av sociala medier har varit en strålande möjlighet för företaget att skapa ett mycket enklare sätt att marknadsföra mot konverterande kunder, alltså kunder som är redo att köpa. Detta är av den uppenbara anledningen att ett köp via reklam på till exempel Facebook ofta bara är två klick bort.

Adam Axelsson, skaparen av sidan abono.se, kommenterar utvecklingen av direktmarknadsföring på sociala medier som ett lysande sätt för företag att på ett mycket kostnadseffektivt sätt nå ut till impulsköpare.

Fördelen med marknadsföring på sociala medier är att du betalar för en typ av marknadsföring, men får två resultat – både exponering av ditt varumärke och möjligheten att på ett enkelt sätt sälja produkter till direkta köpare, säger Adam.

Abono.se fungerar som en “tunnel” för vidareslussning av potentiella kunder till mobiloperatörer via ett jämförelseverktyg som jämför bredband. Tanken är att hemsidan ska vara ett verktyg för oberoende jämförelse av vilka priser och andra egenskaper de olika mobiloperatörerna erbjuder.

I en bransch såsom mobiloperatörsbranschen, där många skickliga försäljare kan bomullslinda vissa erbjudande satsar vi på att kunna jämföra priser och datamängd sida vid sida för att visa så stor transparens mellan de olika erbjudande som möjligt, poängterar Adam och passar på att råda läsare som tycker att de betalar för mycket för sitt mobilabonnemang i månaden att testa jämförelseverktyget.

Adam tror, trots att de är en rätt nystartad tjänst, att det är få som inte lyckats sänka sin månadskostnad på sitt mobilabonnemang utan någon större negativ inverkan på deras mobilanvändning.

Trots att marknadsföring på sociala medier kan vara väldigt lönsam är kostnaderna för marknadsföringen baserad på antalet klick/exponeringar. Därför är det extra viktigt för företag att finputsa sin reklam för att få ut så mycket som möjligt av de spenderade pengarna (return on investment). Att driva en lönsam kampanj på sociala medier kan vara invecklat och konkurrensen för exponeringen är hård. Det är inte ovanligt att stora företag spenderar hundratusentals kronor på att betala marknadsföringsbyråer att driva deras reklamkampanjer på sociala medier.

När vi frågar Adam Axelsson hur abono.se valt att strukturera upp sin marknadsföring svarar han att det är någonting han själv sitter med.

Jag tycker det är extremt roligt att testa vad som fungerar på Facebook och hitta innovativa sätt att marknadsföra vår produkt, så det var naturligt för oss att jag själv skulle sköta det. Vi håller väldigt bra koll på statistiken och än så länge ser vi väldigt positiva resultat, kommenterar Adam på frågan om varför de valde att inte lägga över ansvaret på någon annan.

En annan metod abono.se använder för att driva kunder till sin hemsida är via Googles sökmotor. Sökmotoroptimering är inget nytt fenomen, men att hitta strategier för att hamna längst upp på sökresultaten är om inte en ännu mer effektivt sätt att få köpstarka kunder.

Sökmotoroptimering är en fantastiskt effektiv metod för att hitta köpklara kunder. Personer som gör en sökning på google är redan inställda på ett visst sökresultat, och att få personer som redan är bestämda för att hitta just den information du erbjuder är de mest värdefulla kunderna, säger Adam.