Enligt Vegobarometern har andelen flexitarianer, som alltså äter främst vegetariskt men inte helt uteslutit kött, minskat. Det är första gången i mätningens historia som man ser en fallande trend.
Vegobarometern görs av Verian, tidigare Kantor/Sifo, på uppdrag av Axfood för att mäta svenskarnas beteenden och attityder kring vegetarisk mat. Där kan man se att nio av tio svenskar väljer att äta vegetariskt vid något tillfälle, samt att nära sex av tio gör det en gång i veckan. Samtidigt uppger 12 procent att man helt väljer att avstå från vegetarisk mat.
Andelen så kallade flexitarianer, som äter vegetariskt 2–6 gånger per vecka men inte helt övergivit kött, minskar från 32 procent till 27 procent. Det är första gången på åtta år, då man påbörjade det årliga mätningarna, som man ser en minskning.
– Att vi ser en avmattning i tillväxten är naturligt när vegetarisk mat blivit ett allt vanligare och naturligare inslag i så många svenskars kost. Här ser vi en väldigt tydlig förflyttning över tid, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij, i ett pressmeddelande.
Fler kvinnor än män
Bland kvinnor uppger 35 procent att de äter vegetariskt 2–6 gånger per vecka och bland män ligger siffran på 20 procent.
Samtidigt ligger vegetarianer och veganer stabilt, på sex procent respektive två procent. Omkring åtta procent av kvinnorna uppger att de är vegetarianer eller veganer, samtidigt som sex procent av männen säger detsamma. Bland unga, mellan 16–34 år, är gruppen större där 14 procent uppger sig vara vegetarianer/veganer. I åldersgruppen 56–79 år uppger 2 procent att de är vegetarianer/veganer.
Undersökningen genomfördes under 10–13 december 2023.