MORGONDAGENS DAGSTIDNING – fredag 25 juli 2025

fredag 25 juli 2025

Google tar sista steget och stänger av Ublock Origin

Den ökända webbläsaren Google Chrome stoppar nu definitivt annonsblockeraren Ublock Origin – ett alternativ är då webbläsaren Brave eller Firefox skriver Nikka Systems.

publicerad 8 januari 2025

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

112 690 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


För närvarande finns två typer av webbläsar­tillägg. Det som skiljer mellan tilläggs­typerna är deras så kallade manifest, vilket i sin tur påverkar vad tilläggen kan göra. Webbläsar­tillverkarna har under flera år försökt få tilläggs­utvecklare att byta till den senaste manifest­versionen (Manifest v3) eftersom sådana tillägg är säkrare. Mer information om detta finns i avsnitt 182 av Bli säker-podden.

I början av 2022 började Google fasa ut Chromes stöd för de äldre Manifest v2-tilläggen. Google inledde med att stoppa tilläggs­utvecklarnas möjlighet att lista nya Manifest v2-tillägg i Chromes tilläggsbutik. Google lade därefter in allt tydligare varningar om att de gamla tilläggen skulle försvinna.

Den nionde oktober i år inledde Google den sista fasen. Då började Google inaktivera redan installerade Manifest v2-tillägg i Chrome-användares webbläsare. Inaktiverings­fasen har pågått under de senaste veckorna och verkar nu påverka en betydande skara Chrome-användare.

Skärmavbild av Google Chrome på Windows. Chrome visar en notis med texten ”Ublock Origin har stängts av” och en knapp med texten ”Ta bort”.
Google stänger nu av redan installerade Ublock Origin-tillägg i Chrome.

Ublock Origin försvinner från Chrome

Tyvärr är det inte alla tillägg som kan omvandlas till Manifest v3-tillägg. Den populära innehålls- och annons­blockeraren Ublock Origin (ej att förväxla med Ublock) är ett av tilläggen som av tekniska skäl enbart fungerar som ett Manifest v2-tillägg. Ublock Origin gör helt enkelt saker som Manifest v3 inte tillåter.

Ublock Origin Lite stödjer inte egna filterlistor

Ublock Origins utvecklare har släppt en avskalad version av tillägget vid namn Ublock Origin Lite som bibehåller så många funktioner som möjligt. Lite-versionen saknar bland annat stöd för att lägga in egna filterlistor såsom filterlistan som vi tillhandahåller för att dölja sökresultats­liknande annonser. Ublock Origin Lite kan visserligen blockera sökresultats­liknande annonser på egen hand, men inte utan att också blockera alla andra annonser.

Huruvida fullständig annons­blockering anses vara en fördel eller nackdel varierar mellan användare. Vissa användare uppskattar att slippa samtliga annonser medan andra oroar sig för de långsiktiga konsekvenserna som det får för mediers möjlighet att erbjuda journalistisk utan betalväggar.

Skärmavbild av webbläsartillägget Ublock Origin Lites inställningar. Alternativet ”Optimal” är valt. Alternativet beskrivs med texten ”Avancerad nätverksfiltrering plus specifik utökad filtrering från utvalda filterlistor”.
Ställ Ublock Origin Lite i läget som kallas Optimal för att blockera annonser som liknar sökresultat.

Behovet av att dölja just sökresultats­liknande annonser är större än någonsin med tanke på den sofistikerade nätfiske­kampanjen som undertecknad rapporterade om på Säkerhetskollen förrförra veckan (se Nya nätfiske­attacker kringgår tvåfaktors­autentisering). Den nätfiske­kampanjen har Google för övrigt ännu inte fått bukt med. Bedragarnas domän­spoofande annonser körs fortfarande vid publiceringen av denna artikel.

Skärmavbild av Googles sökresultat. En annons som ser ut att gå till ads.google.com är markerad.
I minst tre veckor har Google tillåtit bluffannonser som bokstavligen talat ser ut att gå till ads.google.com.

Alla Chromium-baserade webbläsare påverkas

Googles beslut om att ta bort stödet för Manifest v2-tillägg gäller inte bara Google Chrome. Google tar bort stödet ur Chromium, det vill säga den webbläsare som ligger till grund för de flesta webbläsare med stöd för flera operativ­system. Edge, Brave och Vivaldi bygger alla på Chromium.

Google bevarar möjligheten att återaktivera stödet för Manifest v2-tillägg i ett halvår till. Detta drar både Brave och Vivaldi nytta av. De båda webbläsarna kommer att fortsätta stödja Manifest v2-tillägg till juni 2025. Därefter kommer Vivaldi att skrota stödet medan Brave kommer att göra sitt bästa för att fortsätta stödja fyra utvalda Manifest v2-tillägg (Adguard Adblocker, Noscript, Ublock Origin och Umatrix) så länge det går.

This feature will be best-effort: we might have to modify support based on either Google’s plans or what extension authors ultimately decide to do.

– Brave (2024-07-06)

Både Brave och Vivaldi har därutöver inbyggda innehålls­blockerare. Eftersom dessa innehålls­blockerare utgör integrerade delar av respektive webbläsare fortsätter de att fungera precis som vanligt även om stödet för Manifest v2-tillägg försvinner.

De inbyggda innehålls­blockerarna är visserligen långt ifrån lika anpassnings­bara som Ublock Origin, men de kan åtminstone anpassas mer än Ublock Origin Lite. Braves och Vivaldis innehålls­blockerare stödjer anpassade filterlistor, och vår filterlista för att dölja sökresultats­liknande annonser är kompatibel med båda webbläsarna.

Firefox påverkas inte

Till skillnad från Chrome, Edge, Brave och Vivaldi bygger inte Firefox på Chromium. Firefox påverkas därför inte av Googles beslut. Mozilla (Firefox utvecklare) har i motsats till Google valt att fortsätta stödja Manifest v2-tillägg på obestämd framtid. Ublock Origin kommer därför att fortsätta fungera precis som vanligt för Firefox-användare.

Det är sedan känt att Ublock Origin fungerar bäst i Firefox (se ”uBlock Origin works best on Firefox”). Med Googles nya tilltag kommer Ublock Origin, förr eller senare, att fungera enbart i Firefox och webbläsarna som baseras på Firefox, till exempel Tor Browser, Mullvad Browser och nykomlingen Zen Browser.

Firefox bibehållna stöd har samtidigt en nackdel. Om Firefox-användare råkar installera bedrägliga webbläsar­tillägg kan webbläsar­tilläggen orsaka något större skada i och med att de inte begränsas av Manifest v3. Även Manifest v3-tillägg kan dock vara skadliga, så alla webbläsar­tillägg bör installeras med försiktighet oavsett manifest­version.

Att bevara stöd för gammal teknik medför alltid risker. Huruvida Mozilla tog rätt beslut eller borde ha följt i Googles fotspår får framtiden utvisa.

 

Artikeln har tidigare publicerats på Nikka Systems under CC BY 4.0-licens.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Nu tvingas du betala för Facebook eller bli spårad av Meta

Övervakningssamhället

publicerad 22 juli 2025
– av Isac Boman

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

112 690 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Sociala mediejätten Meta inför nu sin kritiserade ”betala eller bli spårad”-modell för svenska användare. Från torsdagen tvingas Facebook-användare välja mellan att betala 75 kronor per månad för en reklamfri upplevelse eller acceptera omfattande datainsamling. Samtidigt hotas företaget av dagliga böter från EU om modellen inte ändras.

Svenska Facebook-användare möts sedan torsdagsmorgonen av ett nytt val när de loggar in på plattformen. Ett meddelande informerar om att ”du måste göra ett val för att använda Facebook” och förklarar att användare ”har lagstadgad rätt att välja mellan om du vill godkänna att vi behandlar dina personuppgifter för att visa dig annonser”.

Skärmdump från Facebook.

Valet står mellan två alternativ: antingen betala 75 kronor månadsvis för ett reklamfritt Facebook-konto där personuppgifter inte behandlas för annonsering, eller godkänna att Meta samlar in och använder persondata för riktade annonser.

Som ett tredje alternativ erbjuds ”mindre anpassade annonser”, vilket innebär att Meta använder något färre personuppgifter för annonsmål.

Skärmdump från Facebook.

Bakgrund i EU-lagstiftning

Införandet av betalningsmodellen kommer efter att EU-kommissionen i mars inledde utredningar av Meta tillsammans med Apple och Google för misstänkta överträdelser av DMA (Digital Markets Act). För Metas del rör utredningen specifikt den nya betalningsmodellen.

I april bötfälldes Meta under DMA-lagstiftningen och dömdes att betala 2,2 miljarder kronor i böter eftersom betalningsmodellen inte ansågs uppfylla lagkraven. Meta har överklagat beslutet.

Enligt rapporter från Reuters i slutet av juni riskerar den sociala mediejätten nu dagliga viten om företaget inte gör nödvändiga ändringar i sin betalningsmodell för att följa EU:s regelverk.

Den nya modellen representerar Metas försök att anpassa sig till den striktare europeiska datalagstiftningen samtidigt som företaget försöker behålla sina reklamintäkter genom den alternativa betalningsvägen.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Pentagon köper in Musks PK-fria AI-modeller

Utvecklingen av AI

publicerad 15 juli 2025
– av Isac Boman

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

112 690 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Trots den djupa sprickan med Trump får Elon Musk nu ett kontrakt med Pentagon värt uppemot 200 miljoner dollar för att leverera särskilt anpassade språkmodeller för den amerikanska militären.

Projektet benämns som ”Grok for Government” i ett uttalande på X, av X.

Groks nya AI-modell har varit ett stort samtalsämne den senaste veckan, i etablissemangsmedia framförallt eftersom den efter en uppdatering, där man avlägsnat vissa filter, börjat bryta kraftigt mot politiskt korrekta mönster, och hos den stora allmänheten på grund av humorn som uppfattats i detta.

Bland annat har det noterats hur chattbotten skriver att vissa judiska organisationer, framförallt den högerextrema gruppen ADL, driver en fientlig linje gentemot europeiska folkgrupper. För detta har chattbotten anklagats för ”antisemitism”.

Den amerikanske medieanalytikern och politiske kommentatorn Mark Dice om kontroversen kring Groks nya versioner.

Kritiken har dock alltså inte hindrat den amerikanska militären från att upphandla lösningar av Grok för sina ändamål.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Musk lanserar Grok 4 – tar ledningen som världens starkaste AI-modell

Utvecklingen av AI

publicerad 10 juli 2025
– av Redaktionen
Elon Musk talar under presskonferensen tillsammans med utvecklare från xAI.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

112 690 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Elon Musks AI-företag xAI presenterade på onsdagen sin senaste AI-modell Grok 4, tillsammans med en månadsavgift på 300 dollar för tillgång till den bästa varianten. Lanseringen sker mitt under en turbulent period för Musks företag, då X:s vd Linda Yaccarino har lämnat sin post och Grok-systemet, som saknar politiskt korrekta spärrar, har gjort uppseendeväckande kommentarer.

xAI tog på onsdagskvällen steget in i nästa generation med Grok 4, företagets mest avancerade AI-modell hittills. Samtidigt introducerades en premiumtjänst kallad SuperGrok Heavy med en månadsavgift på 300 dollar – den dyraste AI-prenumerationen bland större leverantörer på marknaden.

Grok 4 positioneras som xAI:s direkta konkurrent till etablerade AI-modeller som OpenAI:s ChatGPT och Googles Gemini. Modellen kan analysera bilder och besvara komplexa frågor, och har under de senaste månaderna integrerats djupare i Musks sociala nätverk X, där xAI nyligen förvärvat betydande ägarandelar.

Musk: ”Bättre än doktorsnivå”

Under en direktsändning på onsdagskvällen gjorde Musk högtravande påståenden om den nya modellens kapacitet.

”När det gäller akademiska frågor är Grok 4 bättre än doktorsnivå inom alla ämnen, utan undantag”, hävdade Musk. Han erkände dock att modellen ibland kan sakna sunt förnuft och ännu inte uppfunnit nya teknologier eller upptäckt ny fysik – ”men det är bara en tidsfråga”.

Förväntningarna på Grok 4 är höga inför den kommande konkurrensen med OpenAI:s väntade GPT-5, som förväntas lanseras senare i sommar.

Lansering under turbulent vecka

Lanseringen kommer under en omtumlande period för Musks företagsimperium. Tidigare under onsdagen meddelade Linda Yaccarino att hon lämnar sin post som vd för X efter ungefär två år på posten. Någon efterträdare har ännu inte utsetts.

Yaccarinos avgång kommer bara dagar efter att Groks officiella, automatiserade X-konto yttrat uppseendeväckande kommentarer som kritiserade Hollywoods ”judiska chefer” och andra politiskt inkorrekta uttalanden. xAI tvingades tillfälligt begränsa kontots aktivitet och radera inläggen. Som svar på det inträffade verkar xAI ha tagit bort en nyligen tillagd sektion från Groks publika systeminstruktioner som uppmanade AI:n att inte sky ”politiskt inkorrekta” påståenden.

Musk bar som brukligt en läderjacka och satt bredvid xAI-ledarna under lanseringen av Grok 4. Foto: xAI

Två modellversioner med topprestanda

xAI lanserade två varianter: Grok 4 och Grok 4 Heavy – den senare beskrivs som företagets ”multi-agent-version” med förbättrad prestanda. Enligt Musk skapar Grok 4 Heavy flera AI-agenter som arbetar simultant med ett problem och sedan jämför sina resultat ”som en studiegrupp” för att hitta det bästa svaret.

Företaget hävdar att Grok 4 uppvisar topprestanda inom flera testområden, inklusive ”Humanity’s Last Exam” – ett krävande test som mäter AI:s förmåga att besvara tusentals frågor inom matematik, humaniora och naturvetenskap. Enligt xAI uppnådde Grok 4 en poäng på 25,4 procent utan ”verktyg”, vilket överträffar Googles Gemini 2.5 Pro (21,6 procent) och OpenAI:s o3 high (21 procent).

Med tillgång till verktyg påstås Grok 4 Heavy ha uppnått 44,4 procent, jämfört med Gemini 2.5 Pro:s 26,9 procent.

Framtida produkter på väg

SuperGrok Heavy-prenumeranter får tidig tillgång till Grok 4 Heavy samt kommande funktioner. xAI meddelade att företaget planerar att lansera en AI-kodningsmodell i augusti, en multimodal agent i september och en videogenereringsmodell i oktober.

Företaget gör även Grok 4 tillgänglig genom sitt API för att locka utvecklare att bygga applikationer med modellen, trots att företagssatsningen endast är två månader gammal.

Huruvida företag är redo att adoptera Grok trots det senaste missödet återstår att se, då xAI försöker etablera sig som en trovärdig konkurrent till ChatGPT, Claude och Gemini på företagsmarknaden.

Grok-tjänsten kan nu nås utanför X-plattformen genom Grok.com.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Hallon stäms – tvingar kunder att prata med chattbot

Utvecklingen av AI

publicerad 3 juli 2025
– av Markus Andersson
Hallons chattbot ger inte kunderna någon möjlighet att prata med en människa.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

112 690 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Mobiloperatören Hallon stäms av Konsumentombudsmannen (KO) för att ha undanhållit sitt telefonnummer från kunderna och istället tvingat dem att vända sig till en digital chattbot när de behövt hjälp. Enligt KO bryter detta mot marknadsföringslagen.

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internetuppkoppling, har ett telefonnummer till sin kundtjänst – men det anges endast i företagets avtalsvillkor och i avtalsbekräftelsen när kunder tecknar abonnemang. Telefonnummer saknas däremot helt på sidor som ”kundservice”, ”kontakta oss” och ”support”, där man rimligen skulle leta vid behov av hjälp, enligt KO:s stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Myndigheten menar att Hallons agerande ger en missvisande bild av företagets tillgänglighet och servicegrad. KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon.

Vid kontakt med Hallons chattbot möts kunder av uppgiften att företaget inte erbjuder kundservice via telefon. Om kunden ändå försöker efterfråga ett nummer svarar boten – som kallas ”Berry” – att den inte förstår frågan.

Hallon välkomnar rättslig prövning

Konsumentverket har sedan tidigare granskat tillgängligheten hos flera företags kundtjänster efter många anmälningar om svårigheter att nå dessa när problem uppstår.

Hallon har tagit emot stämningsansökan och säger sig vara medvetna om ärendet.

”Vi har under en tid haft en dialog med KO om vår kundservice. Kunder kan kontakta oss via telefon, även om det mesta av vår service sker digitalt”, skriver Jasmine Sowood, pressansvarig för Hallon, i ett mejl till TT.

”Nu ser vi fram emot att få detta rättsligt prövat”, tillägger hon.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.