Apple tillåter annonser i pushnotiser

publicerad 8 mars 2020
- av Markus Andersson
Tidigare har Apple sagt nej till pushnotiser.

Nu har Apple uppdaterat sina riktlinjer för appbutiken App Store. En stor förändring blir att man nu kommer att tillåta annonser i form av pushnotiser, något man tidigare varit motståndare till.

Enligt Apple ska det krävas att användarna själva godkänner pushnotiserna, men redan innan de nya riktlinjerna har Apple fått kritik för att ha skickat ut pushnotifieringar till användarna som har tolkats som reklam, skriver The Verge.

Förändringarna kan komma att uppfattas som störande och irriterande av användarna, men kommer sannolikt också skapa nya möjligheter för applikationsutvecklarna att tjäna mer pengar på sina produkter.

I de nya riktlinjerna framkommer det också att Apple kommer bannlysa alla appar som kan användas för att begå brott eller hålla sig undan rättsvårdande myndigheter. Man kommer också att bli mer selektiva med vilka dejtingappar man släpper igenom och enbart godkänna sådana som man bedömer håller en hög kvalitet.


Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.