SVT uppmärksammar reklamförbud mot Alternativ för Sverige

publicerad 24 maj 2019
- av Per Nordin

Nu uppmärksammar även SVT det reklamförbud som riktats mot Alternativ för Sverige och partiets möjlighet att annonsera på samma villkor som övriga partier. Efter att TV4 stoppat partiets reklamfilm har man sökt demokratiminister Amanda Lind (MP) för en kommentar, med svaret från Linds pressekreterare att “ministern inte går in och kommenterar enskilda bolags beslut“.

SVT har tidigare fått backa för sin vinklade bevakning av Alternativ för Sverige, och har bland annat tvingats återta etikettering av partiet som “högerextremt”. I inslaget där man nu belyser partiets problem med att få annonsera på samma villkor som andra partier, använder man nu istället benämningen “högernationalistiskt”.

TV4, som är på väg att köpas upp av Telia där den svenska staten är största aktieägare, har inför EU-valet erbjudit samtliga partier annonsutrymme under sändningstid. Enligt TV4 egna regler framgår det att man inte ska behandla något parti annorlunda. Under Regler för åsiktsannonsering i TV4 framgår det bland annat att “I samband med valet till Europaparlamentet 2019 gäller för åsiktsannonsering och period om 3 veckor innan valet” och man skriver vidare attAlla politiska partier erbjuds samma annonseringsvillkor.

När Alternativ för Sverige först ansökte om få annonsera sin reklamfilm, fick de även besked enligt detta.

Nej vi gör ingen skillnad på partier, våra särskilda villkor gäller för samtliga“, förklarade tv-kanalen via mejl till partiet.

Trots detta beslutade TV4 några dagar senare att neka partiet annonsutrymme, samtidigt som övriga partiet fått annonsera. Motiveringen som gavs var att “TV4 äger alltid rätten att besluta om vem som annonserar hos oss. I det här fallet hade vi inte möjlighet att tillgodose önskemålet och tackade därför nej.

I en kommentar på partiets hemsida skriver partiledare Gustav Kasselstrand att reklamförbudet från TV4 är den största påverkansoperationen i EU-valet.

– De är den enda kanal i Sverige som får sända politisk reklam, och nu förbjuder de reklam från det enda parti som driver frågan om EU-utträde. Det finns en stor grupp EU-motståndare i Sverige – en grupp som TV4 inte vill att vi som parti ska nå ut till. Det är klart att detta påverkar valresultatet på ett avgörande sätt.

Se den stoppade reklamfilmen här.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!