Bonniertidningar rasar mot Staffanstorps reklamfilm

publicerad 13 november 2019
- av Isac Boman

En reklamfilm från Staffanstorp som förmedlar bilden av en lugn och trygg kommun utan mångkulturella inslag rör upp känslorna hos Bonniers journalister. Expressen kritiserar det faktum att det bara är svenskar med i filmen medan en ledarskribent på Sydsvenskan går så långt som att benämna filmen som ”vidrig”.

I den uppmärksammade reklamfilmen kan man se en kvinna och hennes dotter skynda sig bort från ett hotfullt ungdomsgäng samtidigt som en speakerröst säger att otryggheten och utanförskapet har gjort så att många känner sig förlorade och vilsna i sin sin stad. Kvinnan och hennes familj flyttar sedan till Staffanstorp, där det istället är lugnt, tryggt och trivsamt.

Från socialliberalt håll får filmen samtidigt kritik för att vara ”hatisk” eftersom den saknar utomeuropeiska inslag, enligt kritiker som stör sig på skådespelarnas svenska etnicitet. Att det bara är vita svenskar med i Staffanstorps film bedöms av Expressen vara så allvarligt att man ringer upp kommunalrådet Christian Sonesson (M) för att be honom kommentera.


Annonser:


Folk läser in för mycket. Vi registrerar inte etnicitet, vi tänker inte på vilken hudfärg människor ska ha när vi gör annonser, säger han.

Expressen väljer också att försöka koppla ihop Staffanstorps reklamfilm med alternativmedia som Fria Tider och Nordfront för att dessa uppmärksammat filmen. Moa Berglöf på Sydsvenskan upprörs särskilt av att filmen släppts tätt inpå att Malmö skakats av ännu en skjutning och ett mord.

Det här är det vidrigaste tilltaget jag sett på länge”, skriver hon på Twitter.



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.