Sparekonom: Bankernas kultur liknar en kartell

Maktkoncentrationen hos storbankerna

publicerad 23 juli 2023
- av Redaktionen

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


4360 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Debatten om bankvinsterna har intensifierats i spåren av inflation och räntechocker. Sparekonomen Claes Hemberg kritiserar banksektorn för dess enorma vinster och uppmanar till större konkurrens och transparens. Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter, uppmanar bankkunderna att bli mer aktiva och börja byta bank.

Hemberg har uttryckt stark kritik mot banksektorn och menar att de enorma vinsterna är ett bevis på att branschen inte fungerar som den ska.

– Det är groteska vinster vi ser. De är ett bevis på att branschen inte fungerar, säger Hemberg.

Han pekar på att bankerna troligen inte är mer giriga än andra organisationer, men menar att branschen är uppbyggd på ett sätt som ger bankerna friheten att kunna vara giriga.

– Särskilt svårt är det i bolån, eftersom det är mer abstrakt och dessutom: stora pengar och procent. Detta utnyttjar förstås bolånejättarna. Därför tjänar de extra mycket mer i dag än i fjol, och räntehöjningar i sig borde inte ge högre vinster, säger Hemberg till TT.

– De fyra storbankerna har de senaste årtiondena anpassat sig till varandra, de beter sig ungefär på samma sätt. De ändrar räntan upp och ner på samma sätt, har samma svårbegripliga villkor och samma knepiga sätt att förhandla. De har samma metod. Det är en kultur som liknar en kartell, säger han.

Samtidigt försvarar bankanalytikern Andreas Håkansson från Danske Bank bankernas lönsamhet. Han anser att debatten om bankernas räntevinster är “populistisk” och att bankerna inte är mer lönsamma än många andra börsbolag.

– Om svenska banker inte hade haft den här goda lönsamheten hade marknaden varit orolig för bankerna generellt. Det hade drivit upp bankernas finansieringskostnader och gjort det dyrare för svenskar att låna pengar, säger Håkansson.

Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter, uppmanar bankkunder att bli mer aktiva och byta bank om de är missnöjda. Han vill också att politiker och myndigheter ska se över konkurrensen och införa nya redovisningskrav för att göra det lättare för kunderna att välja rätt bank.

– Byt bank! Testa! Förhandla om bolåneräntan. Skaffa flera banker, där du får mer betalt för insatta pengar. Och tala om när du är missnöjd. Mejla banken. Ett mejl spelar ingen roll, men om det är många som mejlar om samma sak kan det ta skruv, tillägger han.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!