MORGONDAGENS DAGSTIDNING – onsdag 16 april 2025

onsdag 16 april 2025


Sannolikt att Länsförsäkringar Bank begått flera olagligheter – nu väntar omfattande granskning

Hotet från bankerna

Under hösten och vintern har en serie händelser kopplade till medieföretaget bakom Nya Dagbladet ägt rum i relation till Länsförsäkringar Bank. Mycket tyder nu på att flera olagligheter kan ha begåtts från banken. Bland de allvarligare är att banksekretessen kan ha brutits. De ansvariga måste därför exponeras och ställas till svars, skriver Markus Andersson, ansvarig utgivare.

publicerad 20 januari 2023

Efter en flera år lång och välfungerande relation med Länsförsäkringar Bank, där medieföretaget bakom Nya Dagbladet haft en god och regelbunden kontakt med det lokala bankkontoret, händer det plötsligt något.

Medieföretaget får i oktober en förfrågan om ”kundkännedom” rörande ett antal transaktioner. Förfrågan kommer från en hemlig avdelning inom banken på huvudkontoret i Stockholm och det insinueras att bolaget skulle ha ägnat sig åt organiserad penningtvätt. Det anmärkningsvärda ur penningtvättsperspektiv är att samtliga transaktioner rör överföringar på konton inom banken som dessutom helt och hållet ägs och kontrolleras av medieföretaget och dess ägare.

Några transaktioner utanför Länsförsäkringar Bank finns alltså inte ens listade i denna förfrågan. Någon penningtvätt kan per definition överhuvudtaget inte äga rum mellan konton på en och samma bank, med pengar som alltså inte ens lämnar banken och mellan konton som står under kontroll av samma personer.

Medieföretaget redovisar dock vad transaktionerna avser, fullständigt och i god tid. Banken kan inte återkomma med några anmärkningar.

I början på december låser banken plötsligt medieföretagets konto för utlandsbetalningar. Detta sker utan förvarning och vidare förklaring. Det är också nu ”dödsstöten” kommer.

Medieföretaget får ett nytt brev rörande hundratals alldagliga transaktioner. Samtidigt erhåller tidningsledningen motsvarande brev rörande sina privata bankkonton. Även här kräver banken svar på flera A4-sidor fyllda av transaktioner – som även dessa rör transaktioner inom Länsförsäkringar Bank, med undantag för enstaka mindre kontantuttag.

Underlaget man efterfrågar är så omfattande att det för ett företag i vår storlek innebär en mycket stor belastning och kostnad att framställa. Motsvarande utsätts också vi som tidningsägare för privat.

Advokaten som nu företräder medieföretaget bakom Nya Dagbladet, och som tidigare företrätt andra klienter då de drabbats av liknande missbruk från bankerna, säger att mönstret är typiskt. Avsikten med en så omfattande kundkännedomsförfrågan är inte att banken vill skaffa sig kundkännedom – utan att man vill göra sig av med kunden genom att helt enkelt knäcka dem genom förfrågningar och administration som blir övermäktig.

För att inte ge banken någon anledning att säga upp bankkontona, som man hotat med, väljer dock medieföretaget att ta hjälp av redovisningskonsulter för att producera det mycket omfattande underlaget som sedan lämnas in till banken.

När banken till slut fått materialet, komplett och inom angiven tid, meddelar man ändå att samtliga bankkonton kommer att stängas permanent. Man påstår inte ens i uppsägningsbrevet att man inte lyckats uppnå kundkännedom, utan väljer att avsluta kontot utan specifik motivering.

Detta ger ytterligare en anvisning om hur bedrägligt bankens beteende varit från början och att frågorna kring ”kundkännedom” varit ett svepskäl hela vägen.

Sannolikt att banksekretess brutits

Vad som blir uppenbart är alltså att avstängningen av medieföretaget, som driver den snabbt växande och profilerade dagstidningen Nya Dagbladet, inte överhuvudtaget är kopplad till några transaktioner, affärsverksamheten eller förändrade mönster på bankkontot.

Det finns inget som föranleder banken att plötsligt låsa konton, hota med avstängning och trots att grund saknas komma med en uppsägning av tidningens bankkonton efter en flera år lång fungerande relation där banken haft kännedom om medieföretagets affärsverksamhet.

Det blir därför uppenbart att uppsägningen är kopplad till den publicistiska verksamheten och att banken har kontaktats av en utomstående part. Banksekretessen, som är skyddad i vår lagstiftning, förbjuder banker att kommunicera med utomstående parter om sina kunder.

Detta är också ett slags skydd för banken eftersom utomstående inte skall kunna sätta press på banken, som helt enkelt är förbjuden att varken bekräfta eller dementera huruvida någon är kund i banken, privatpersoner likväl som företag.

Allt tyder dock på att banken, givet i hemlighet och med få inblandade, kommunicerat med utomstående om Nya Dagbladets engagemang i banken. Detta är den enda rimliga förklaringen till att banken plötsligt låser tidningens bankkonto och kort därefter, utan att ange några konkreta skäl, beslutat att permanent stänga ned samtliga konton.

Att bryta banksekretessen är mycket allvarligt och självfallet också straffbart. Det innebär att man brutit sin integritet gentemot kunden och, direkt eller indirekt, bekräftat till utomstående att tidningen är kund i banken och att själva agerandet i sig är olagligt – det vill säga att själva skälet till avstängningen handlar om innehållet i tidningens publicistiska verksamhet, inte bristande kundkännedom, vilket i normalfallet är det enda giltiga skäl under vilket banken har rätt att säga upp ett bankkonto.

Flera andra lagbrott

Utöver att Länsförsäkringar Bank i och med uppsägningen, som inte grundar sig i bristande kundkännedom, och därmed bryter mot lagen om insättningsgarantin (vilken ger både privatpersoner och företaget en lagstadgad rätt till bankkonto i valfri bank), gör de sig samtidigt skyldiga till ytterligare ett lagbrott i sin uppsägning.

Banken har nu dessutom sagt upp tidningsledningens privata bankkonton med 30 dagars uppsägningstid. Detta strider mot 4 a kap. 9 § betaltjänstlagen tredje stycket, som föreskriver att uppsägning endast kan ske med iakttagande av två månaders uppsägningstid alternativt, i vissa särskilt angivna fall, med omedelbar verkan.

Något särskilt skäl har banken dock inte uppgivit, utan meddelar istället att kontona kommer att stängas tidigare än vad betaltjänstlagen medger. Detta lagstridiga agerande ifrån Länsförsäkringar Bank är förstås stämningsgrundande och något som banken måste ställas till svars för i en domstol.

Banksekretessen som av allt att döma också brutits är dock svårare att bevisa i detta skede, men de indikationer som i nuläget påvisar att så har skett är graverande.

Den djupa staten

Begreppet den djupa staten syftar på försänkningar inom statsapparaten med kopplingar till näringslivet i vilken en makt utövas som är osynlig för det allmänna och ligger bortom beslutsfattandet i regering och riksdag.

Det handlar i praktiken ofta om tjänstemän inom myndigheter som i vissa fall varit verksamma i årtionden inom statligt kopplade verksamheter, bland annat säkerhetstjänsten och polisen, men även inom försvarsindustrin, bank- och finanssfären och inte minst inom mediesfären.

Denna typ av maktutövning bygger på hemliga kontakter och andra informella kanaler mellan tjänstemän på de olika myndigheterna och inom delar av näringslivet.

Det är en sfär som säkerställer att det verkliga maktutövandet förblir relativt oberört av regeringsskiften och den vanliga ordning genom vilken maktutövningen normalt skall ske i ett fungerande samhälle.

När denna makt hotas aktiveras den för att försvara sig genom kontakter och försänkningar, som via sina informella band utkräver tjänster och gentjänster för att säkerställa att dess ställning inte rubbas.

Den upplevda diskrepansen mellan hur medborgarna förväntar sig att samhället skall fungera och dess dysfunktion, särskilt i vissa avseenden, visar sig härmed. Särskilt påverkar detta förtroendet för uppfattningen att vi verkligen lever i en demokrati där ”all makt utgår från folket”.

Vanliga medborgare upplever som följd en allt större vanmakt, där de formella rättigheterna i praktiken inte längre gäller och där stat, myndigheter och många privata företag kan utöva maktmissbruk i allt större omfattning.

Den djupa staten är därför det största hotet mot demokratin, alltså folkstyret och folkets möjlighet att utkräva sina rättigheter av de formellt folkvalda vilka i praktiken har en högst begränsad makt.

Det är genom den djupa staten som makten målmedvetet försvagar all verklig opposition till sin egen makt och säkerställer att de partier som gör anspråk på att kandidera i vår riksdag, när de till slut släpps in i värmen, är relativt tandlösa och inte utgör något verkligt hot mot makten.

Miljöpartiet och Sverigedemokraterna är exempel på två partier där det bland gräsrötterna funnits många som varit högst medvetna om den typ av korruption som möjliggör djupstatligt inflytande, men som själva nu urholkats och försvagats så till den grad att de inte längre utgör något hot mot denna subtila makt. Talande är deras tystnad inför bankernas grova maktmissbruk.

En del av denna maktutövning sker i praktiken inom det så kallade frimureriets nätverk. De förment oskyldiga herrklubbarna utgör ett forum för medlemmar av den djupa staten att knyta och underhålla sin informella kontakter och bygga sina osynliga band.

Gällande just banksfären har dylika nätverk av allt att döma en mycket betydande roll när det kommer till att begränsa all typ av verklig opposition i landet. Att låsa eller helt stänga ned en verksamhet från ett fungerande bankkonto är ett mycket effektivt sätt att handikappa aktörer som kan hota den djupa statens ställning.

Därför måste de ansvariga exponeras

Nya Dagbladet är en legitim och etablerad aktör med en tioårig publicistik verksamhet i ryggen. Att utöva denna typ av missbruk, och dessutom genom att begå lagbrott mot tidningen, är något banken denna gång inte kommer att tillåtas komma undan med.

Utöver att tidningen står redo för långtgående juridiska processer mot banken inför öppen ridå, avser tidningen också att exponera individer som är ansvariga för maktmissbruket, oavsett om dessa är kopplade direkt till Länsförsäkringar Bank eller om det rör sig om utomstående aktörer.

Den hemliga grupp inom banken som kallar sig för ”KYC”, ”compliance” eller bara ”kundkännedomsavdelningen” är ett talande exempel på en instans som bäddar för djupstatligt inflytande. Denna sitter på en farlig makt att godtyckligt trycka på en knapp för att stänga ned och förstöra verksamheter som tagit mycket lång tid att bygga upp.

Man utsätter även privatpersoner för personliga tragedier och svåra situationer när de inte längre har ett konto att betala räkningar med, vilket varit fallet för många svenskar där någon verklig grund för anklagelse om penningtvätt aldrig funnits eller varit högst tveksam.

Det är hög tid att allmänheten får vetskap om dessa hemliga makthavare och deras osynliga maktmissbruk.

 

Markus Andersson,
chefredaktör och ansvarig utgivare

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

160 000 svenskar fick sina bankkonton nedstängda – på bara tre år

Hotet från bankerna

publicerad 24 februari 2025
– av Isac Boman
Den som blir utkastad av banken har idag mycket små möjligheter att få upprättelse.

Finansinspektionen konstaterar i en kartläggning att nästan 160 000 svenskar har fått sina bankkonton nedstängda under åren 2020 till 2022.

2020 avslutade bankerna i Sverige, på eget initiativ, 45 000 konton, följt av 54 000 året senare och hela 60 000 bankkonton 2022 – en 33-procentig ökning på bara två år.

Någon tillgänglig statistik för åren 2023 och 2024 har inte presenterats – och det är alltså ännu oklart om nedstängningarna av svenskarnas bankkonton har fortsatt att öka sedan dess.

Syftet med Finansinspektionens kartläggning beskrivs som att se hur bankerna hanterar sin lagstadgade skyldighet att erbjuda betalkonton till konsumenterna, och det är en dyster bild som presenteras:

Antalet konsumenter som får sina betalkonton avslutade har ökat med 30 procent på senare år. Samtidigt fortsätter bankerna att neka konsumenter att öppna konto i samma utsträckning som tidigare. Bankernas vanligaste skäl till att neka och avsluta konton är bristande kundkännedom”, noterar man.

Alternativa lösningar

FI konstaterar att det innebär mycket stora negativa konsekvenser för en privatperson som nekas konto eller kastas ut från banken, och att man därför behöver göra mer för att förbättra sin hantering.

Även om bankerna förvisso är skyldiga att motverka misstänkt penningtvätt och finansiering av terrorism, menar FI att det ofta finns bättre alternativ än att helt stänga ute människor från banken.

Vid tveksamma fall föreslår man bland annat att övervakningen av kundens transaktioner istället intensifieras eller att anpassade beloppsgränser införs.

FI anser att bankerna behöver arbeta målmedvetet med att sänka trösklarna för att kunna få ett konto som åtminstone kan användas för vissa vardagliga behov”, skriver man vidare.

”Allvarliga konsekvenser”

Man har också kartlagt hur bankerna hanterar erbjudanden av betalkonton till företag. Även om det inte finns någon juridisk skyldighet att erbjuda företag bankkonton på samma sätt som privatpersoner så betonar FI att inte heller dessa lättvindigt bör nekas konton hos bankerna.

Samtidigt är även företags tillgång till finansiella tjänster av stor praktisk betydelse. Att nekas betalkonto får ofta konsekvenser för det enskilda företaget som kan vara mycket allvarliga”, slår man fast.

När bankerna stänger ner sina kunders konton hävdar de oftast att de inte har kunnat uppnå ”fullgod kundkännedom” och att kundernas svar på olika frågor och formulering bedöms vara ”bristfälliga”.

De utkastade konsumenterna har dock en annan bild och menar att det överhuvudtaget är mycket svårt att föra en konstruktiv dialog med banken, eller att föra någon dialog överhuvudtaget.

Svårt för de drabbade

FI noterar också att ”konsumenter som av olika skäl har ovanliga transaktionsmönster eller gör transaktioner som bedöms innebära en högre risk verkar få sina betalkonton uppsagda i större utsträckning än tidigare”. Det kan exempelvis handla om att man återkommande tagit ut eller satt in kontanter, eller handlar med kryptovalutor.

Det framgår också att bara en femtedel av de svenskar som begär en omprövning av bankens beslut får rätt i slutändan – och att det överhuvudtaget är mycket svårt att ens få ett beslut från banken som går att ompröva.

Konsumenter ombeds ofta komplettera sina ansökningar, vilket innebär att en ansökan inte anses vara upprättad. Därmed får konsumenten inget avslag, och inte heller någon information om var de kan lämna klagomål. I praktiken får konsumenten därmed svårt att lämna in en ansökan och kan inte, inom ramen för en upprättad ansökan, ifrågasätta om efterfrågade kompletteringar är relevanta eller inte”, skriver FI.

Avslutningsvis slår förvaltningsmyndigheten fast att det ”behövs fortfarande ett förstärkt skydd för konsumenter” och uppger att man ”kommer att fortsätta arbeta för att förbättra tillgången till betalkonto”.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

SEB-anställd åtalas – stal 30 miljoner från kunderna

Hotet från bankerna

publicerad 20 december 2024
– av Jan Sundstedt
S-E-Banken
SEB:s ledning "ser oerhört allvarligt på det inträffade".

En tidigare kapitalförvaltare på SEB åtalas för att ha genomfört över 250 olovliga transaktioner till ett värde av närmare 30 miljoner kronor. Mannens sambo åtalas samtidigt för grovt penningtvättsbrott.

Mannen, som är i 55-årsåldern ansvarade för att förvalta bankkundernas pengar, uppger Schibstedägda Aftonbladet.

Enligt åtalet stal han pengarna från sina kunder under perioden 2015–2023 och förde över summorna till sin sambo eller andra konton. Åklagaren uppger att det mer ingående kommer att belysas under rättegången hur brotten kunnat pågå under så lång tid.

Kammaråklagare Susanne Öhbom är dock förtegen: – Jag kan inte gå in på hur det har gått till. Det kommer att tas upp under förhandlingen.

Erkänner brott

Mannen har i förhör erkänt brott, men bestrider antalet transaktioner och den totala summan. SEB har ersatt de drabbade kunderna och är därför målsägande i fallet. Man hävdar att man inte tar lätt på kapitalförvaltarens agerande.

Vi ser oerhört allvarligt på det inträffade. Det som skett är djupt beklagligt, framför allt för de kunder som drabbats men också för de medarbetare som jobbat tillsammans med den anställde och för oss som bank, skriver Jonas Söderberg, chef för division Företag & Privatkunder på SEB, i ett mejl till tabloiden Aftonbladet.

Enligt Söderberg har banken genomfört en internutredning, vidtagit åtgärder och bistått polisen under utredningen.

Mannens sambo, som nu åtalas för grovt penningtvättsbrott, förnekar brott och hävdar att hon givit mannen fullmakt att hantera hennes konton. Rättegången kommer att äga rum den 30 och 31 januari 2025.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Krögaren Linda stängdes av från SEB efter tio år – gavs ingen förklaring

Hotet från bankerna

publicerad 29 november 2024
– av Sofie Persson
"Det är så sjukt att man kan få bli så här illa behandlad som företagare i Sverige", säger Linda till Nya Dagbladet.

Efter att ha varit kund hos SEB i närmare tio år stängde banken plötsligt ner Lindas tre företagskonton. Trots åtskilliga mejl och försök till telefonkontakt har Linda inte fått någon förklaring från banken om varför man valt att stänga av henne.

Det var 2014 som Linda köpte Titans Sportbar i Norrköping tillsammans med sin före detta man. Köpet gjordes genom deras gemensamma holdingbolag, som startades strax innan köpet.

Företagskontot för sportbaren fanns i banken, SEB, och Linda behövde därför gå dit och ordna med avtal samt diverse annat som krävs vid ett företagsköp.

SEB meddelade att det krävdes att Linda skapade ett privatkonto hos dem för att allt skulle gå igenom. Hon hade både huslån och Holdingbolaget i en annan storbank, men hon skapade ändå ett privatkonto hos SEB.

Kundkännedom

Under 2015 köpte de nattklubben Stopet. Denna gång behövde Linda och hennes före detta man skapa ett nytt företagskonto för nattklubben, och hon frågade därför SEB om det gick bra att öppna ytterligare ett företagskonto hos dem. Det gick bra och sedan dess har företagen flutit på utan problematik. Linda har skickat in alla kundkännedomsfrågor i tid och aldrig haft något lån eller krediter i SEB-banken. Hon har heller inte tagit emot eller skickat pengar utomlands, något som svenska banker blivit alltmer motvilliga att tillåta.

Förra året hittade Linda och hennes nuvarande man en ny lokal i Norrköping som de fattade tycke för och valde att starta ett tredje företag, Lindas kula. Även då ansökte Linda om ett företagskonto i SEB och fick i maj 2024 godkänt. I samma veva beslöt hon att flytta över Holdingbolaget till SEB, så att det mesta skulle vara samlat på samma bank, och i somras slog de upp dörrarna till Lindas Kula.

Allt rullade på för Linda och de tre krogarna i Norrköping. Under hösten fick hon nya frågor om kundkännedom, där hon som företagare också ska skicka in bland annat kontotransaktioner, årsredovisningar och frågor om kontantuttag. Allt skickades in i vanlig ordning, det enda som inte gick att skicka in var en årsredovisning för Lindas Kula, som endast varit öppen några månader.

I september i år fick Linda ett meddelande från SEB om att man inte ”förstod” de inkomna svaren och att man därför skulle avsluta alla engagemang, det vill säga alla företagskonton och även holdingbolaget. Hon ombads att omedelbart föra över innestående medel till konto utanför SEB. Ingen närmare förklaring gavs överhuvudtaget. Linda var förvirrad över beskedet och svarade direkt.

Jag har ju mailat in underlag på det ni efterfrågat? Eller är det något ni saknar?” skrev hon som svar på meddelandet.

Ingen närmare förklaring gavs överhuvudtaget

Inget svar kom in från banken. Linda försökte ringa och mejlade igen, men ingen svarade.

Rätt att veta varför

Linda fick kontakt med den lokala kontorschefen för SEB i Norrköping, som faktiskt svarade henne. Kontorschefen skrev att Linda givetvis hade rätt att veta varför hennes företagskonton plötsligt skulle bli uppsagda efter nästan tio år som kund, och chefen skulle ta kontakt med den ansvariga avdelningen. Kontorschefen ska dock inte ha fått tag på någon ansvarig trots åtskilliga samtal. Eftersom lokala bankkontor inte äger dessa frågor fick hon veta att det var svårt för kontorschefen att göra mer.

Linda lyckades också få mejlkontakt med en anstäld på det lokala SEB-kontoret, som arbetade specifikt med företagsfrågor, men hon var inte lika hjälpsam som kontorschefen utan hänvisade endast till den centrala supporten. När Linda ringde telefonnumret hon fått kom hon till fel avdelning.

Banken ska skicka ut brev

Chefen meddelade också Linda att vid avstängning av konton ska SEB skicka ut tre brev med post innan kontona stängs, men Linda har inte fått ett enda brev hem. Banken ska också ta kontakt med kunden om de inte får in rätt svar, vilket inte heller har skett.

Trots upprepade försök har Linda ännu inte fått något svar och hennes konton stängdes ner utan återkoppling från banken. Eftersom företagskontona stängdes ner kunde Linda inte längre ta emot kortbetalningar på sina krogar, utan kunde endast ta emot kontanter.

Jag har förlorat mycket pengar på de här veckorna, utan någon som helst anledning, berättar Linda för Nya Dagbladet. Foto: Privat

Trots att det i regel är extremt svårt för företagare att hitta en ny bank efter att ha gått igenom det Linda varit med om, har hon mot alla odds lyckats hitta en ny bank och räddat sina företag, men hon väntar fortfarande på en förklaring från SEB. En anmälan är gjord till Finansinspektionen och konsumentverket.

Det är så sjukt att man kan få bli så här illa behandlad som företagare i Sverige, avslutar Linda.

Hotet från bankerna

Lindas upplevelse är långt ifrån unik och har snarare kommit att bli symptomatisk för hur svenska banker behandlar sina kunder, med svävande hänvisningar till ”bristande kundkännedom” och genom att gömma sig bakom sin ”kundkännedomsavdelning” utan att någon i praktiken kan ställas till svars. I artikelserien Hotet från bankerna har Nya Dagbladet bland annat tittat närmare på några av de upprörande vittnesmål från tusentals svenskar om hur bankerna på liknande sätt förstört deras företagsverksamheter och även satt dem i hopplösa privatekonomiska situationer.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Nya Dagbladet vinner delseger mot Länsförsäkringar Bank

Hotet från bankerna

  • Den inledande stämningen mot Länsförsäkringar Bank har kommit att bli en utdragen rättsprocess efter att banken vägrat svara på stämningsansökan och lagt stora resurser på att hitta kryphål i domstolsväsendet.
  • Processen har nått hela vägen till Högsta domstolen, som nu nekat Länsförsäkringar prövningstillstånd för sin förevändning.
  • - Det är genant att en av landets största banker ägnar sig åt denna typ av barnsligheter för att försöka undgå rättvisa för det juridiska och ekonomiska övergrepp man uppenbart gjort sig skyldig till, säger Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson.
publicerad 15 oktober 2024
– av Jan Sundstedt
Länsförsäkringar Bank som företräds av Kriström Advokatbyrå.

Stämningsprocessen som nu kan inledas på allvar rör specifikt bankens inledande agerande i slutet av 2022, då de blockerade tillgången till bankkontot för den stiftelse som bildades av Nya Dagbladet samma år med ändamålet att främja oberoende journalistik.

Troligen hade man hoppats på att vi skulle gå i konkurs under resans gång, men tack vare våra läsares ekonomiska stöd står vi fortfarande upp och vi kommer att slåss hela vägen, betonar Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson.

Övergreppet från banken innebar att stiftelsens bildande saboterades och att möjligheten att ta emot donationer förhindrades. Stiftelsekapitalet på 100 000 kronor som avsatts för grundandet frystes av banken, och ligger fortfarande kvar på det nedlåsta bankkontot på Länsförsäkringar Bank som banken fortfarande två år senare vägrar stiftelsen tillgång till.

Letade kryphål i domstolsväsendet

Kryphålet som banken försökt fabricera bygger på att man vägrat att överhuvudtaget svara på stämningsansökan med hänvisning till att den aktuella tingsrätten dit stämningsansökan är inlämnad är ”fel forum” baserat på advokatbyråns lirkande med domstolsväsendets gamla postnummersystem.

Påståendet ogillades av tingsrätten vilket Nya Dagbladet rapporterade om redan i november förra året. Banken överklagade sedan frågan till Svea hovrätt som även den ogillade bankens hänvisning, men man lyckades vidare förhala processen hela vägen till Högsta domstolen, som nu alltså konstaterat att det inte är en fråga som ska beviljas prövningstillstånd.

Stämningsansökan kan därmed anses ha lämnats in till behörig tingsrätt och banken blir nu skyldig att svara på frågorna till tingsrätten samt att stå för de mödosamma arbetstimmarna kring att argumentera kring postnummer och advokatarvodet på 123 000 kronor.

”Prövning av demokratiska spelregler”

Chefredaktören konstaterar att det nekade prövningstillståndet från Högsta domstolen är en tydlig delseger. Mycket står samtidigt fortfarande på spel, betonar Andersson.

I praktiken är det en prövning av huruvida bankerna kan tvingas att acceptera pressfrihet och demokratiska spelregler i Sverige. Om vi vinner kan det tvinga fram ett första prejudicerande utfall som gör att banker inte kan bete sig på samma sätt i framtiden.

Nya Dagbladets chefredaktör och ansvarige utgivare Markus Andersson.

Markus Andersson betonar att han trots delsegern inte hyser några illusioner om att det ska bli en bekväm resa där han pekar på att banken har en mångmiljardbudget och ”sedan länge bevisat” att man inte skyr några medel i den pågående processen.

Det är starka intressen vi står emot, men vi har rättvisan och läsarnas stöd på vår sida och det är vi förvissade om till slut kommer att fälla avgörandet, avslutar Nya Dagbladet chefredaktör.

Den återstående rättsprocessen i första instansen kring stiftelsen förväntas pågå upp till ett år. Stämningsprocessen som pågår i Södertörns tingsrätt är den första av flera i en rad planerade processer riktade mot Länsförsäkringar Bank.

Hjälp Nya Dagbladet hålla ut hela vägen i rättskampen!

Du kan stödja NyD via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller donera med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

 

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.