Oseriös massmedial rapportering om Ukraina kritiseras i rapport

Kriget i Ukraina

publicerad 27 oktober 2022
- av Markus Andersson
Svenska medier har stora problem med krigsrapporteringen.

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Institutet för mediestudier konstaterar i en ny rapport att de stora svenska medierna har allvarliga problem med källkritik när det kommer till rapportering om kriget i Ukraina. Samtidigt som ryska uttalanden frekvent pekas ut som ”desinformation” och ”propaganda” väljer massmedia ofta att använda anonyma Twitter-konton och andra okända avsändare som ukrainska källor.

Gunnar Nygren, professor emeritus i journalistik vid Södertörns högskola, är en av författarna till rapporten som visar hur de största svenska medierna rapporterat om uppmärksammade händelser i samband med krigets första sex veckor.

– Studien visar att det finns stora problem när det gäller källkritiken, konstaterar han.

Både Nygren och hans kollega Andreas Widholm, docent i journalistik, ser att de svenska etablissemangsmedierna vid flera tillfällen inte kunnat verifiera vad som faktiskt hänt och vilken sida som har rätt.

– Det är ju inte något nytt att det är svårt att bevaka krig där olika uppgifter står mot varandra… Över 90 procent av rapporteringen sker från Sverige och inte på plats i Ukraina. Då är man ju beroende av de internationella nyhetsbyråerna och medierna, säger Nygren och påpekar att nyheterna ofta går igenom flera olika “filter” innan de når svenska tittare och läsare.

I studien noteras också att svenska medier i sin rapportering är eniga om att Ryssland sprider ”desinformation” och ”propaganda” – och därför oftast väljer att hänvisa till ukrainska källor.

Vilka ukrainska källor det handlar om är dock inte så noga och ofta hänvisar massmedia till inlägg på sociala medier som Twitter – trots att man inte har någon aning om vilka som faktiskt ligger bakom de konton man använder som källor till sin rapportering.

– Det kan vara allt från statsministerns Twitterkonto till väldigt anonyma Twitterkonton som man inte vet vilka det är, förklarar Nygren.

Vid upprepade tillfällen har stora svenska medieredaktioner också länkat till ukrainska Twitterkonton – utan att förklara vilka det är som ligger bakom dessa.

– Vissa redaktioner lägger ut länkar till Twitter-konton men berättar inte för läsaren vem som står bakom det här och frågan är om de vet det själva.

Vidare betonar författarna till rapporten att svensk massmedia ofta återpublicerar ukrainska myndigheters utspel – utan att överhuvudtaget faktagranska eller kontrollera det som sägs.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!