Så manipulerar Google sökresultaten för att få bort Donald Trump

Googles vd Sundar Pichai har i kongressförhören nyligen förnekat att "det vore emot företagets kärnvärderingar" att verka politiskt. En ny granskning visar samtidigt hur IT-jätten tydligt manipulerar sökresultat och systematiskt underminerar konservativt inriktad media - något som direkt kan påverka det politiska landskapet och valprocesser inte bara i USA utan i hela världen.

publicerad 12 augusti 2020
- av Markus Andersson

Aktiv bortfiltrering av träffar från konservativa nyhetssidor från sökresultaten samtidigt som man lyfter fram vänsterliberala sajter. Det är kärnan i slutsatsen av en granskning av vad som pekas ut som en medveten och riktad kampanj från Google för att påverka osäkra väljare och få bort Donald Trump som president.

Kort efter presidentvalet 2016 fick nyhetssajten Breitbart reda på att ett hemligt möte ägt rum där några av Googles högsta chefer samlats för att diskutera Donald Trumps vinst och liknat republikanska väljare vid extremister, samt diskuterat vad de kan göra för att att se till att Trump inte vinner nästa val.

Fyra år senare har strategier tagits fram och Google arbetar medvetet för att påverka utgången av presidentvalet 2020, bland annat genom att manipulera algoritmer i deras sökmotor för att gynna vänsterliberal media och straffa konservativa och andra hemsidor som är mer positivt inställda till Donald Trump.

Breitbart kan visa hur Google sedan 2016 aktivt slagit ner på Breitbarts synlighet i sökresultaten och genom manipulation av algoritmer minskat denna med 99,7 procent på bara fyra år, något som gjort att färre och färre människor får möjlighet att hitta till nyhetssajten via internetjättens söktjänst.

Den 4 april 2016 fanns Breitbart på topp 10-listan på Google för över 355 sökord. Fyra år senare kommer man upp som ett av de tio översta förslagen på bara ett av dessa sökord. Tidigare fanns man på topp 100-listan på nästan 17 000 sökord jämfört med endast 55 idag. Google har alltså aktivt rensat bort eller gömt undan sökresultat som leder till Breitbart för att medvetet försöka minska trafiken dit.

Graferna nedan från SISTRIX Visibility Index visar utvecklingen av hur synligt Breitbarts innehåll har varit i Googles sökmotor sedan 2011 i miljontal. Den visar med all tydlighet att Google nästan har raderat Breitbarts innehåll från sina sökresultat.

Graferna visar de tre stora minskningarna för Breitbart i Googles sökresultat. Den första radikala minskningen ägde rum kort efter presidentvalet, den andra i juli 2019 och den tredje i maj 2020. Numer är det osannolikt för användare att få upp innehåll kopplat till Breitbart om de inte aktivt lägger till ”Breitbart” som sökord, och även då filtreras många relevanta resultat bort. Exempelvis har Breitbarts artiklar relaterade till den demokratiske presidentkandidaten Joe Biden rensats bort helt från Googles sökresultat.

Just resultaten med Biden-artiklarna, varav många är kritiska och innehåller negativ publicitet för den aspirerande politikern, togs bort under den senaste uppdateringen. Detta samtidigt som det amerikanska presidentvalet bara är månader bort, något Breitbart menar handlar om att försöka påverka valutgången och minimera läsarnas och väljarnas kontakt med negativ information om Biden.

Breitbart skriver att sökningar om Joe Biden den 1 maj genererade omkring 30 000 visningar av material på Breitbart. Fyra dagar senare hade den siffran sjunkit till noll.

Enligt en expert som Breitbart talat med och som fokuserar på att analysera datatrafik kopplad till Google så har denne aldrig sett något liknande i sitt yrkesverksamma liv, och kommer till slutsatsen att det handlar om trolig manipulation från internetjätten. Han pekar särskilt på hur resultat aktivt tagits bort från Google, inte bara hamnat längre ner på rankingen.

– Det faktum att det fanns tusentals sidor av material från Breitbart som refererade till Biden och som rankades innan den sjätte maj men som nu inte rankas alls på sökresultaten är ett tecken på manipulation, inte på att algoritmerna ändrat värde, konstaterar han.

Grafen ovan visar trafiken från Google till Breitbart för de som använt söktermen ”Joe Biden” från juli 2019 till idag. Från att vara en aktiv och spretig kurva genereras idag ingen trafik alls.

Noterbart är också att Breitbart endast får 9 procent av sin trafik från Googles sökmotor, detta jämfört med den genomsnittliga publicisten som får mellan 30 och 50 procent av trafiken därifrån. Mot den bakgrunden är det lätt att dra slutsatsen att Breitbart medvetet svartlistats av Google av rent politiska skäl – en slutsats som också delas av psykologiprofessor Dr. Robert Epstein som själv tidigare var Clinton-supporter men som har spenderat de senaste fem åren med att analysera hur sökmotorerna och deras partiskhet och agenda påverkar väljarna och demokratin.

– För nyhetssidor, oavsett om de är små eller stora så stor Google tillsammans med Youtube för ungefär 30 till 50 procent av trafiken dit. För New York Times är procenten för närvarande 39,3. Google står endast för nio procent av Breitbarts trafik och Youtube bara för en försumbar del, om någon. Med tanke på storleken på Breitbarts publik så tyder detta på att Breitbart finns på en eller flera av Googles svarta listor, menar han.

Han förklarar vidare att Google själva nekar till att det finns sådana listor, men att minst två av dem läckt ut via en visselblåsare och att sanningen är den att det finns hemsidor som aktivt motarbetas av storföretaget, vars resultat manipuleras och som inte får delta på samma villkor som övriga.

– Hur många svarta listor som verkligen finns är oklart men det skulle inte förvåna mig om det är ett hundratal eller fler, fortsätter Epstein.

Epstein har tidigare också gått ut med beräkningar som visar att Google förmodligen kan påverka tio procent av väljarbasen att välja Joe Biden istället för Donald Trump, något de också aktivt försöker göra. Detta sker genom att osäkra väljare erbjuds selektiv och filtrerad information från Google om de politiska kandidaterna och på så sätt ges en skev bild snarare än en heltäckande dito, något som i förlängningen avgör vad de lägger sin röst på.

Psykologen har också varnat lagstiftare för att de stora teknikföretagen kan komma att påverka oerhörda mängder väljare utan att lämna några spår efter sig och att de tillhör de mäktigaste politiska aktörerna i världen.

– 2020, om alla dessa stora teknikföretag stödjer samma kandidat så är det 15 miljoner röster som kan byta sida utan att människors vetskap och utan att lämna någon form av spår för myndigheter att utreda.

Google hävdar själva att de inte tar någon särskild politisk sida eller att de skulle motarbeta konservativa på något sätt. Man hävdar att man är apolitiska och neutrala i sitt arbete och inte har någon politisk agenda.

Man kan också notera att Breitbart inte är den enda konservativa nyhetssajt som visar ovanligt låg ranking på Googles sökresultat. Data från Alexa kan också bekräfta att trafiken från Google till konservativa nyhetssidor i procent är betydligt lägre än de till etablissemangsmedier.

Åtta av de tio lägst rankade nyhetssidorna (Breitbart, Fox News, The Daily Caller, The Blaze Reason, The Federalist, The Daily Wire och The Washington Examiner) är konservativa. Samtidigt är alla de högst rankade, möjligtvis med undantag från Heavy.com, vänsterliberala etablissemangsmedier.

För någon vecka sedan började konservativa på sociala medier också att notera att deras artiklar inte alls dök upp i Googles sökresultat överhuvudtaget, något som också gällde Breitbart. Google själva hävdar att de undersökt saken och att det berott på ett tekniskt fel. Efter att ha fått massiv kritik så började resultaten också komma tillbaka. Breitbart menar dock att det förmodligen handlat om medveten manipulation från Googles sida och varnar för den oerhörda makt Google har att kontrollera vad människor gör och vad de ska se.

Granskningen visar hur Google aktivt manipulerar sökresultat och hur man systematiskt underminerar konservativ media, något som direkt kan påverka det politiska landskapet inte bara i USA utan i hela världen. Hur stor påverkan internetjätten kommer att ha på det amerikanska presidentvalet och om man genom fulspel, manipulation och riktat sabotage kommer att kunna få bort Donald Trump återstår att se.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!