Kristen sajt censurerad och avstängd från Mailchimp

publicerad 25 juni 2020
- av Markus Andersson
Utan förvarning stängde Mailchimp av den kristna organisationen.

Russian Faith – en organisation som strävar efter att lyfta fram rysk-ortodox kristendom stängdes nyligen utan förvarning av som kund hos nyhetsbrevsleverantören Mailchimp. Helt plötsligt kunde man inte längre skicka nyhetsbrev till sina följare och företaget ville inte ge någon annan motivering än att Russian Faith ska ha gjort sig skyldiga “till hets mot folkgrupp”.

Russian Faith skriver på sin hemsida att man varit helt beroende av att kunna skicka ut nyhetsbrev till de som följer sidan men att för ungefär sex veckor sedan så försvann mejllistan utan förvarning. Man kunde inte skicka ut nya nyhetsbrev och man kunde inte skapa insamlingar eller publicera nyheter på Mailchimp som är en ledande leverantör inom nyhetsbrevstjänster och e-postlistor baserade i USA.

När nya följare försökte prenumerera på Russian Faiths nyhetsbrev så försvann deras kontaktinformation och hemsidans mjukvara kopplades ifrån den mjukvara som ska skicka ut nyhetsbreven.

När ansvariga för Russian Faith försökte kontakta Mailchimp för att höra vad det var frågan om så fick man inget svar på flera dagar. Slutligen inkom ett svar från en av företagets anställda via mejl där man deklarerade att hemsidan gjort sig skyldiga till “hets mot folkgrupp” och därför skulle stängas av från Mailchimp utan förvarning. Vad åsiktsbrottet bestod av fick man heller ingen förklaring på.

Vi kan anta – baserat på Mailchimps lobbyism för sodomi – att de har upprörts av de många artiklar som Russian Faith publicerar till stöd för den traditionella familjen”, skriver man på sin hemsida och förklarar vidare att man stödjer äktenskap mellan man och kvinna, inte mellan man och man.

Efter förhandlingar gick Mailchimp slutligen med på att låta hemsidan få tillbaka innehållet i de mejllistor de byggt upp under årens lopp så att de i alla fall fick ladda ner informationen som lagrats där istället för att den försvann för alltid.

Efter ett par veckor lyckades man hitta en ny leverantör som erbjöd massutskick för nyhetsbrev och efter mer än en månad kunde man återigen börja skicka ut information till sina följare.

Vi är tacksamma för all positiv respons vi har fått men vi beklagar alla de svårigheter och det besvär som orsakats av Mailchimp under tiden som detta har pågått”, avslutar man.

Tilltaget är en del i en oroväckande trend där teknik- och serviceföretag i allt högre grad upphör att vara neutrala tjänsteleverantörer, utan istället arbetar mer med politisk aktivism och diskriminerar kunder baserat på dessas politiska uppfattning.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!