Integritetsvänlig sökmotor i svensk reklamkampanj

publicerad 28 maj 2020
- av Markus Andersson

Sökmotorn DuckDuckGo har gjort sig känt för att inte lagra persondata och att sätta ett värde i att arbeta för användarnas personliga integritet. Nu har man börjat titta allt mer på den svenska marknaden och gör just nu reklam på Skånetrafikens busshållsplatser.

Den som besöker skånska busshållplatser kan nu mötas av frispråkiga budskap som ”Vill du ha samma Internet, men mer personlig integritet? – Vi löser det”, ”Trött på att företag säljer din personliga data vidare? Vi har lösningen.” eller ”Trött på att bli spårad online? Vi hjälper dig” där företaget är avsändare.

DuckDuckGo är baserat i Pennsylvania, USA, och har ökat i kraftigt i popularitet de senaste åren i en tid när frågor om integritet, privatliv och datainsamling allt mer kommit att bli allmängods. Så sent som för tre månader sedan valde Google att inkludera DuckDuckGo tillsammans med Info.com och Privacy Wall som sökmotoralternativ för sina Android-kunder.

Trots ökningen är det fortfarande en förhållandevis liten sökmotor jämfört med de stora giganterna. I mars 2020 bedömdes den ha mellan 0,5 och 0,6 procent av de totala marknadsandelarna i Sverige.

Trots att man fortfarande är en liten spelare på arenan märker företaget dock tydligt av en ökad efterfrågan. Så sent som den 20 maj slog DuckDuckGo ännu ett rekord med 66,8 miljoner unika sökningar på ett dygn – en ökning med nästan 5,5 miljoner sökningar jämfört med genomsnittsdagen månaden innan.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!