Nordea: ”Företag får inte öppna bankkonto – om inte dess ägare varit privatkunder”

Hotet från bankerna

publicerad 1 februari 2023
- av Isac Boman

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den nordiska storbanken Nordea uppger att man inte tillåter företagskunder att ens ansöka om att öppna konto i banken om inte företagets ägare sedan tidigare är privata kunder i banken, som man uttrycker det, i ”minst fyra månader, ett halvår kanske”.

Då kommer du ändå få ett avslag så därför vill vi inte att du ansöker, utan att du först blir privatkund så att vi får kundkännedom om dig privat, förklarar man när Nya Dagbladet ringer.

Tillvägagångssättet, som man menar är ett standardförfarande från bankens sida, strider direkt mot gällande lagstiftning.

Nyligen kunde Nya Dagbladet uppmärksamma Leksands Sparbanks hållning att man inte tillåter företag att öppna ett konto i banken om de “inte redan går med vinst” och om inte företagsägarna “tar ut en hög lön” till sina privata konton på banken.

Även storbanken Nordea villkorar företagskonton med krav på ägarnas privata konton. Med hänvisning till att man vill ”uppnå kundkännedom”, förklarar man, gör man det i praktiken omöjligt för ett företag att bli kund i banken om inte ägarna sedan tidigare haft hela sitt privata engagemang i just deras bank. De specifika kraven beskriver man samtidigt svävande med att ägarna ska ha varit kunder ”i minst fyra månader, ett halvår kanske”.

Man kan inte vara bara företagskund i Nordea?

– Nej. Vi vill ha helhetskunder.

Det är alltså ett krav ni ställer att man är privatkund?

– Kravet vi har är ju att uppnå full kundkännedom och det tycker vi att vi gör genom att vi har privatpersonen hos oss först.

Man bekräftar samtidigt att kravet från bankens sida är godtyckligt och förtydligar att man i teorin egentligen inte måste vara privatkund i en bank för att kunna öppna ett konto. Nordea kommer dock att förkasta ansökningar från företagare om man inte är det, förklarar kontakten.

Så här låter det när Nya Dagbladets Isac Boman pratar med Nordea:

 

Man måste alltså bli privatkund för att bli företagskund?

– Nej det måste man inte, men vill du ansöka som företagskund utan att vara privatkund här så är det risk att du lägger tid på nånting som du ändå får ett nej.

I praktiken tillåter man heller inte ens företag att överhuvudtaget lämna in en ansökan om ägarna inte är privatkunder i banken, bekräftar kontakten.

”Vänd dig till din privata bank”

När mediebolaget bakom Nya Dagbladet ansöker om att bli företagskund är det med denna hänvisning man avvisar bolaget att öppna konto i banken. Istället är det första man rekommenderar att ”vända sig till er privata bank”.

Hur går det till när man ansöker då även om det är stor risk att man får ett nej?

Man ringer in som du har gjort nu och vi anser att det är en kund som vi vill ha så skickar vi ut en länk men i och med att du inte är privatkund hos Nordea så skickar vi inte ut en länk till dig.

Kundtjänsten säger också i explicita ordalag rakt ut att ansökningar från företag där ägarna inte är privatkunder är direkt oönskade.

Så här låter det när vi frågar om att ansöka som kunder i banken:

 

Man kan inte ens ansöka då som företagskund om man inte är privatkund?

– Nej, inte så som det ser ut för dig idag.

Inte så som det ser ut för mig idag?

Mm. Utgående från de uppgifter du har gett mig så vill vi inte att du ansöker för ditt företag.

Vilka uppgifter då?

Du har uppgett att du inte är privatkund i Nordea och att du inte har några andra företag som är kund här sedan tidigare. Och då kommer du ändå få ett avslag så därför vill vi inte att du ansöker, utan att du först blir privatkund så att vi får kundkännedom om dig privat.

Nordeas policy omöjliggör i praktiken bland annat för företag vars ägare är delägare i mer än ett företag att få tillgång till ett bankkonto med grundläggande betaltjänster. Även företag som är i behov av tjänster från mer än en bank kan med samma logik inte heller ha ett bankkonto hos Nordea.

Fakta: Det här säger lagen om rätten till bankkonto

Banker har kontraheringsplikt inte endast gentemot konsumenter, utan även i förhållande till juridiska personer. Enligt 11 d § lagen om insättningsgaranti (1995:1571) är banker och andra kreditinstitut skyldiga att ta emot insättningar av var och en, om det inte finns särskilda skäl emot det. Rätten till bankkonto enligt lagen om insättningsgaranti är, till skillnad från motsvarande rätt enligt lagen (2010:751) om betaltjänster, inte avgränsad till konsumenter utan gäller alla.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!