Viktig vitaminproducent upptäckt

publicerad 5 oktober 2015
Foto: Flickr/Allison Turrell/CC BY-NC-ND 2.0

En enda grupp mikroorganismer kan ligga bakom den största produktionen av vitamin B12 i haven, enligt forskning vid University of Waterloo.

Vitaminen B12 är viktig för en stor del av livet på planeten – människor behöver den för att hålla igång hjärnan och nervsystemet – men eftersom molekylen är stor och komplex produceras den endast av en liten grupp mikroorganismer.

Enligt studien är det mikroorganismen Thaumarchaeota som står för den största delen av produktionen i haven – trots att organismen aldrig tidigare kopplats till skapandet av B12.

– Vi antog att källorna till något så grundläggande som vitamin B12 redan hade utforskats, så den här upptäckten förändrar hur vi ser på den globala produktionen av den här viktiga vitaminen, säger Andew Doxey, en av författarna till studien.

Eftersom Thaumarchaeota är en av de vanligaste organismerna på planeten, speciellt i marina miljöer, har deras bidrag till B12 produktionen stora konsekvenser för ekologin och metabolismen haven, säger Josh Neufeld, medförfattare.

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet.