Världens största rymdteleskop färdigbyggt

publicerad 3 november 2016

[slider id=’32409′ name=’James Webb-teleskop’ size=’full’]

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!

13 560 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.

Världens största rymdteleskop, James Webb-teleskopet, som blir det klassiska Hubble-teleskopets ersättare, är nu färdigbyggt, meddelade det amerikanska rymdorganet Nasa under onsdagen.

I över 20 år har konstruktionen av det gigantiska teleskopet pågått. Under onsdagen meddelade Nasa att man satt dit den sista av teleskopets 18 sexkantiga och guldpläterade speglar. Detta kommer hjälpa forskarna att se ännu längre ut i rymden och studera den första generationens stjärnor och galaxer i vårat universum.

James Webb-teleskopet är uppkallat efter den förre Nasa-chefen James E. Webb, som ledde rymdorganet 1961-1968. Rymdteleskopet kommer också att hjälpa forskarna att studera hur beboeliga närliggande planeter är.

Vi har öppnat upp för ett helt nytt territorium inom astronomin, säger astrofysikern och projektledaren John Mather till Space.com.

James Webb-teleskopet är betydligt större än sin föregångare Hubble, vilken är 13 meter lång jämfört med James Webbs 22 meter. Tanken är att rymdteleskopet ska skickas upp i rymden under hösten eller vintern 2018. Dock kommer inte James Webb-teleskopet att placeras i omloppsbana kring jorden likt Hubble. Istället ska James Webb-teleskopet med hjälp av en raket färdas hela 1,5 miljoner kilometer ut i rymden.

Innan James Webb-teleskopet kan skickas upp i rymden måste det klara av ett antal tester. Bland annat ska Nasa testa rymdteleskopets tålighet genom att utsätta det för massiva vibrationer.

– Vi behöver se till att det kan vara fokuserat, så att vi inte upptäcker, som i fallet med Hubble, att vi inte har möjligheten att göra det vi trodde att det skulle kunna göra. Vår lärdom från Hubble var att om du verkligen bryr dig om någonting så måste du kontrollera det åtminstone två gånger, och om du inte får samma svar, då får du ta reda på varför, säger Nasa-chefen Charles Bolden och syftar på att Hubble-teleskopet blev tvungen att repareras efter att det skickades ut i rymden.

Totalt väntas James Webb-teleskopet kunna förse Nasa med unika bilder av rymden under 5-10 år. Hittills har arbetet med rymdteleskopet kostat 8,7 miljarder dollar, motsvarande över 77 miljarder kronor. Orsaken till den höga kostnaden är att arbetet försenats.